قفل شدن زانو

هنگامی که در زانوی شما منیسک پاره شده باشد ، زانویتان تمایل به قفل شدن دارد. منیسک ها حلقه های شبه غضروفی در داخل مفصل زانو هستند که به زانو در جذب ضربات شدیدی که به آن وارد میشود کمک میکنند. منیسک به دو دلیل عمده ممکن است پاره شود: به دلیل ضعیف شدن و تحلیل رفتن آن و یا بر اثر وارد شدن آسیب شدید به زانو. زانوی شما دو منیسک دارد : منیسک داخلی که درون زانو و منیسک خارجی که خارج زانوی شما قرار دارد. پاره شدن منیسک معمولا همراه با احساس درد شدید در درون یا بیرون زانو است. همچنین در مواردی ممکن است زانوی شما صدا بدهد.
عامل بازدارنده مکانیکی زمانی ایجاد می شود که شیئی فیزیکی مثل تکه ای از منیسک داخل زانو گیر کرده باشد و موجب قفل شدن زانو شود. در موارد دیگر قفل شدن میتواند بر اثر جا به جایی کشکک زانو یا وجود تکه های خرد شده استخوان در اطراف زانو باشد. در چنین مواردی زانو قفل شده و درد می کند و ممکن است متورم شود.

قفل شدن زانو

علت زانو درد و قفل شدن زانو

• شکستگی (غضروف زانو ، استخوان)
  • آسیب های رباط زانو
  • اختلالات غضروف زانو
  • التهاب غضروف – در مواردی علت سستی زانو نیز هست
  • انحراف راستای زانو
  • قفل شدن کاذب زانو
  • انحراف کشکک زانو
  • جابجا شدن مکرر کشکک زانو – عامل قفل شدن و همچنین خالی کردن زانو
  • نرمی کشکک زانو ( کندرومالاسی)
  • التهاب مفاصل زانو
  • زانو درد
  • آرتروز زانو ( ساییدگی و التهاب مفاصل)
  • التهاب استخوان و غضروف ( استئوکوندریت)
  • درمان سندروم پلیکا
  • پارگی منیسک زانو

علائم قفل شدن مفصل زانو

علائم و نشانه‌های قفل شدن مفصل زانو
از جمله علائم قفل شدن مفصل زانو می توان به موارد زیر اشاره نمود :
تب، عفونت مفصل زانو و یا آبسه مفصل زانو
درد شدید هنگام کشیدن و صاف کردن زانو یکی از نشانه‌ها است.
محدود شدن حرکت مفاصل زانو – زانوی قفل شده اغلب باعث دشوار شدن ایستادن بر روی پای آسیب دیده می‌شود.
معاینه زانو- دردناکی و حساس به لمس شدن مفصل زانو.
در زانوی قفل شده، خم شدن زانو در موقعیت ثابت و اغلب در زاویه ۴۵ درجه باقی می‌ماند.
کشیدن غضروف زانو – فرد مبتلا به قفل شدگی زانو یا مفصل زانو قادر به صاف کردن پای خود نخواهد بود. می‌توان با استفاده از هر دو دست و با احتیاط، پا را برای تکمیل موقعیت کشیدگی زانو صاف کرد.
صدای اصطحکاک و خرد شدن می‌تواند یکی از علائم و نشانه‌های قفل شدن زانو باشد. علت صدای زانو جنبش مفصل زانو به دلیل اصطحکاک قطعه‌ای از منیسک پاره شده که در مفصل گرفتار شده است،می باشد . این صدای غیر طبیعی با درد شدید همراه است.
نشانه رفلکس گیرافتادگی در پارگی رباط صلیبی قدامی دیده می‌شود.

درمان قفل شدن زانو

روش درمان بستگی به عاملی دارد که موجب آن شده است. تنها در موارد بسیار وخیم است که برای درمان قفل شدگی زانو نیاز به عمل جراحی می باشد .
در صورتی که علت قفل شدن زانو پارگی منیسک باشد ممکن است  به شما توصیه شود که برای کاستن درد سرما درمانی را امتحان کنید. برای تسکین درد تکه ای یخ را برای کم تر از ۵ دقیقه روی زانوی خود قرار دهید.
استفاده از بریس زانو (knee brace) به دلیل حمایت از زانوی شما، به تسکین درد زانو و درمان قفل کردن زانو کمک میکند. بریس زانو نه تنها به ثابت کردن زانو کمک میکند بلکه زانو را گرم نگه می دارد. در مورد این که چه نوعی از بریس زانو برای شرایط شما مناسب است، با پزشک خود مشورت کنید.
در مواردی نیز قرار دادن پد گرمایی روی زانو میتواند به شما کمک کند از شر احساس خشکی در زانویتان خلاص شوید . پد گرمایی را روی دمای کم تنظیم کنید و برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی قسمتی از زانو که درد می کند قرار دهید. این کار کمک می کند که احساس بهتری در زانوی خود داشته باشید و در درمان زانو درد شدید موثر میباشد . در صورتی که پد گرمایی در اختیار ندارید یک حوله را در آب گرم قرار دهید و روی زانوی خود قرار دهید.
فیزیوتراپی و برخی حرکات یوگا نیز گاهی می تواند به باز کردن قفل زانو کمک کند.
ممکن است پزشک شما برای رهایی از درد مفصل زانو بعضی از داروها و مسکن ها راتجویز کند و در صورتی که درد و التهاب زانو بسیار شدید باشد به شما توصیه کند که برای ترمیم زانوی خود به عمل جراحی تن دهید.

چند توصیه

در صورتی که حس میکنید زانوی شما حالت آزار دهنده ای دارد و علایمی از درد دارید از فعالیت های فیزیکی مانند کوه پیمایی ، بلند کردن اجسام سنگین ، دو زانو نشستن ، نیمه نشستن روی زانو و دویدن اجتناب کنید. انجام این فعالیت ها موجب پیشرفت آسیب و وخیم شدن وضعیت شما میشود.
به جای این فعالیت ها یک لیست از حرکات و فعالیت هایی تهیه کنید که باعث کاهش درد و درمان زانو درد شود
شب هنگام خواب سعی کنید زانوی خود را خم نکنید و به حالت چمباتمه نخوابید در عوض سعی کنید پاهای خود را دراز کنید و با پاهای  کشیده و راست بخوابید.
در صورت مواجهه با اولین علایم درد با پزشک خود سریعا تماس بگیرید تا مشکل زانوی شما را تشخیص داده و برای رفع آن راه حلی به شما ارائه دهد.