درمان بیماری پارکینسون:لرزش دست،سفت شدن عضلات و کندی حرکت در افراد

بیماری پارکینسون یک وضعیت جدی و مزمن است. زمانی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن به مراتب موفقیت آمیزتر است. تشخیص بیماری می‌تواند سخت باشد بدین علت که بسیاری علائم زودهنگام آن شبیه علائم دیگر بیماری‌هاست. شما بدن خود را بهتر از هرکسی می‌شناسید. اگر هرگونه نگرانی درخصوص حرکات فیزیکی یا رفتاری خود دارید یا اگر احساس تندرستی نمی‌کنید، با پزشکتان صحبت کنید.

تغییرات مغزی ناشی از بیماری پارکینسون در ناحیه‌ای شروع می‌شوند که نقش کلیدی در حرکات بدن دارد. بدین علت که تغییرات مغزی در بیماری پارکینسون، به تدریج پخش می‌شود اغلب ابتدا عملکردهای ذهنی شامل حافظه و میزان توجه، توانایی قضاوت کردن و برنامه ریزی برای تمام مراحل یک کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به محض این که متوجه این گونه تغییرات در بدنتان شدید، حتما وقت دکتر بگیرید. فیزیوتراپی ، کاردرمانی و در موارد نادر جراحی، ممکن است بهترین درمان برایتان باشد. اگر آن را بدون درمان رها کنید، ممکن است دچار افسردگی، مشکلات شناختی و مشکلات خوردن و جویدن و بلعیدن شوید.

علت پارکینسون

علت دقیق بیماری پارکینسون، ناشناخته است. بیشتر محققین معتقدند که بیماری هم براثر فاکتورهای ژنتیکی و هم فاکتورهای محیطی و تاثیرات متقابلشان ایجاد می‌شود.

علائم بیماری پارکینسون

علائم زودهنگام بیماری پارکینسون به راحتی ازدست می‌روند به خصوص اگر به صورت تک گیر و پراکنده اتفاق بیفتد. اگر متوجه علائمی شدید که ظاهر شدند، به پزشک مراجعه کنید.

دست خط ریز

یک تغییر ناگهانی در اندازه دست خط ممکن است نشانگر بیماری پارکینسون باشد. افراد مبتلا به پارکینسون، به علت تغییرات مغزی به سختی می‌توانند حرکات خود را کنترل کنند. میکروگرافی یک واژه پزشکی معادل "دست خط ریز" است. بیماران پارکینسونی اغلب دست خط‌هایی دارند که بسیار ریز است. نوشته‌هایشان بسیار ریزتر از حالت معمول است و کلمات با فاصله بسیار نزدیکی نسبت به هم نوشته می‌شوند. فرد پارکینسونی ممکن است در ابتدا متن‌هایش را با خط معمولی بنویسد ولی به تدریج شروع به ریز نوشتن کند.

لرزش

لرزش احتمالا قابل توجه‌ترین علامت بیماری پارکینسون است. تکان‌های ملایم یا لرزش انگشت، دست یا پا شایع است. کسی که لرزش را تجربه می‌کند احتمالا خودش تنها شخصی است که متوجه این لرزش‌ها در مراحل اولیه بیماری پارکینسون می‌شود. هرچه این وضعیت پیش می‌رود، لرزش بدتر خواهد شد و بقیه نیز متوجه آن می‌شوند. لرزش عموما در حالت استراحت نیز قابل توجه است.

مشکلات خواب

همه افراد در زمان‌های مختلفی مشکلات خواب دارند. زمانی که به پارکینسون مبتلا می‌شوید، غلت زدن در رختخواب معنای جدیدی پیدا می‌کنند. علائم اولیه بیماری می‌تواند شامل حرکات غیرقابل کنترل، نه هر از گاهی بلکه به صورت منظم باشد. ضربه زدن، پرتاب کردن، تکان دادن ناگهانی دستان و حتی افتادن از تخت، می‌توانند نشانگر یک مشکل جدی باشند.

سفتی و حرکات آهسته

بیماری پارکینسون عمدتا بزرگسالان بالای ۶۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است در این مرحله از زندگی، صبح هنگام احساس سفتی و کندی حرکت کنید. این اتفاق در بسیاری از افراد سالم، عادی است. تفاوت در این است که سفتی و کندی حرکت ناشی از پارکینسون، در ابتدای روز و بیدار شدن، از بین نمی‌رود. سفتی اندام‌ها و کندی حرکت(برادی‌کینزی) در اوایل بیماری پارکینسون ظاهر می‌شود. این علائم به علت آسیب به نورون‌هایی است که مسئول کنترل حرکات هستند. شخص مبتلا به پارکینسون، متوجه تکان‌های تندتر و ناهماهنگ نسبت به قبل می‌شوند. سرانجام شخص ممکن است دچار "راه رفتن درهم" شود.

تغییرات صدا

بیماری پارکینسون از راه‌های مختلفی بر حرکات فرد تاثیر دارد از جمله بر شیوه صحبت‌کردن. ممکن است با بیماران پیشرفته پارکینسونی که مبهم صحبت می‌کنند آشنا باشید. در مراحل ابتدایی بیماری تغییرات صدا کمتر چشم‌گیرند. طریقه ادا کردن و تلفظ کلمات در مراحل ابتدایی پارکینسون به احتمال زیاد واضح و رساست. درهرحال، ممکن است ندانسته، به آرامی و با صدای پایین صحبت کنید. افراد در مراحل ابتدایی پارکینسون، اغلب با تون پایین، صدای گرفته همراه با کمی نوسان صحبت می‌کنند.

ماسک زدن

بیماری پارکینسون علاوه بر مهارت‌های حرکتی کلی، بر حالت‌های طبیعی صورت نیز اثر می‌گذارد. مردم اغلب می‌گویند که برخی افراد مبتلا به پارکینسون بی تفاوت زل می‌زنند. به این پدیده "ماسکینگ" گفته می‌شود. ماسکینگ علامت شایع مراحل ابتدایی پارکینسون است. این بیماری، حرکات و کنترل عضلات کوچک صورت را دچار مشکل می‌کند. بیماران ممکن است حتی زمانی که گفتگو شاد است، ظاهر جدی در صورتشان داشته باشند. بیماران پارکینسونی اغلب کمتر از حد معمول پلک می‌زنند.

وضعیت قرارگیری بدن

حرکات وسیع، بدون کنترل و غیر ارادی ناشی از بیماری پارکینسون، در طول شب رخ نمی‌دهند. وضعیت بدن ابتدا دچار تغییرات اندکی می‌شود و به تدریج، بدتر می‌شود. از شاخص‌های زودهنگام پارکینسون، وضعیت خمیده بدن است که دولا راه رفتن نیز گفته می‌شود. این وضعیت، همراه با از دست دادن هماهنگی و تعادل بدن است. آسیب‌های ناحیه کمر هم چنین باعث خمیدگی می‎‌شوند اما بیماران با آسیب کمری سرانجام به بعد از مدتی بهبود می‌یابند. افراد مبتلا به پارکینسون اغلب نمی‌توانند به مهارت‌های سابقشان بازگردند.

روش‌های تشخیص

گاهی زمان می‌برد تا پارکینسون تشخیص داده شود. پزشکان ممکن است توصیه کنند جلسات منظمی با یک نورولوژیست که در زمینه اختلالات حرکتی آموزش دیده، داشته باشید تا وضعیت و علائمتان در طول زمان ارزیابی شود و پارکینسون تشخیص داده شود. رایج‌ترین روش‌های تشخیص این بیماری عبارتند از:

• سابقه پزشکی: نورولوژیست شما بر اساس سابقه پزشکی‌تان، علایم و نشانه‌ها و تست‌های فیزیکی و نورولوژیکی، بیماری پارکینسون را تشخیص خواهد داد.
  • آزمایشات خون: پزشکتان ممکن است برایتان تست‌های آزمایشگاهی مثل آزمایشات خون تعیین کنند تا سایر وضعیت‌هایی را که ممکن است علائمی مشابه پارکینسون داشته باشند، رد شود.
  • تست‌های تصویربرداری: مثل MRI، CT، اولتراسوند مغز و اسکنPET.خم چنین ممکن است به رد کردن سایر اختلالات کمک می‌کنند. تست‌های تصویربرداری اختصاصا برای تشخیص بیماری پارکینسون نیستند.

بهترین راه‌های درمان پارکینسون در جوانان و افراد مسن

اگر در مورد هریک از روش های درمانی سوال دارید در این قسمت کلیک کنید.

از موثرترین درمان‌هایی که می‌توانند به کنترل علائم بیماری پارکینسون کمک کنند عبارتند از:

مصرف دارو

مصرف دارو ممکن است به کنترل مشکلات راه‌رفتن، حرکات و لرزش کمک کند. لوودوپا موثرترین داروی بیماری پارکینسون است. لوودوپا یک داروی طبیعی است که وارد مغزتان می‌شود و به دوپامین تبدیل می‌شود. افراد مبتلا به پارکینسون هرگز بدون خواست پزشک نباید مصرف لوودوپا را قطع کنند.

سایر داروهایی که برای درمان علائم پارکینسون به کار می‌روند عبارتند از:

• داروهایی که اثری مشابه دوپامین دارند و عمل دوپامین را در مغز تقلید می‌کنند
  • مهار کننده‌های MAO-B که عمل آنزیم‌هایی را که باعث تجزیه دوپامین در مغز می‌شوند، کند می‌کند
  • مهار کننده‌های COMT که به تجزیه دوپامین کمک می‌کند
  • آمانتادین، یک داروی ضد ویروسی که حرکات غیر ارادی را کاهش می‌هد
  • داروهای آنتی‌کولینرژیک به منظور کاهش لرزش‌ها و سفتی عضلات

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند به رهایی عضلاتتان از سفتی و مفاصلتان از درد از طریق حرکت و تمرین کمک کند. فیزیوتراپیست می‌خواهد حرکاتتان را آسان‌تر کند و راه رفتن و انعطاف پذیریتان را ارتقا بخشد. هم چنین آنان تلاش می‌کنند سطوح تندرستی‌تان را بهتر کنند و توانایی‌تان در کنترل مستقل چیزها را مدیریت کنند.

ماساژدرمانی

مزایای ماساژدرمانی مدت‌هاست که توسط بیماران پارکینسونی شناخته شده. بیماری پارکینسون باعث سفتی عضلات می‌شود و استفاده از ماساژدرمانی چون باعث تسکین سفتی عضلات و مفاصل می‌شود، یک گزینه منطقی برای درمان علائم است. تا زمانی که فرد محلی که ماساژ داده می‌شود را احساس می‌کند، ماساژ بی خطر است. ارتباط با بیمار از طریق جلسات ماساژ یک تجربه مثبت را تضمین خواهد کرد.

کاردرمانی

متخصص کاردرمانی می‌تواند بخشی از سختی‌های زندگی رومره یک بیمار پارکینسونی را شناسایی کند. برای مثال لباس پوشیدن و خریدرفتن. این کاردرمانان، کمک می‌کنند تا مشکلاتی را که درطول کارهای عملی‌تان دارید حل شود و نیز به شما اطمینان می‌دهند که خانه‌تان ایمن است و مخصوص شماست. این به شما کمک خواهد کرد که استقلالتان را تا آن جا که امکان دارد حفظ کنید.

گفتاردرمانی

بیشتر افراد مبتلا به پارکینسون دچار مشکلات بلع و گفتاری هستند. متخصصین گفتار و زبان‌درمانی اغلب می‌توانند با آموزش تمرینات گفتاری و بلع، به کاهش این مشکلات کمک کنند.

طب سوزنی

طب سوزنی به بیماران پارکینسونی کمک خواهد کرد. طب سوزنی به میزان توانایی‌های شناختی، پایداری احساسی و فعالیت روزانه فرد کمک خواهد کرد. با استفاده از طب سوزنی پوست سر همراه با داروهای استاندارد، بیمار دچار کاهش قابل توجهی در عوارض بعد از درمان نسبت به تنها درمان دارویی می‌شود.

ورزش‌ها و حرکات اصلاحی

ورزش‌هایی که برخی افراد مبتلا به پارکینسون باید انجام دهند بستگی به این دارد که علائمشان چقدر شدت دارند. در همه موارد، ورزش باید بر ۳محدوده تمرکز کند:

• انعطاف‌پذیری و کشش
  • هوازی که تحت عنوان کاردیو هم شناخته می‌شود
  • استقامت یا به کاربردن عضلات با نیروی مخالف

انواع مختلفی ورزش وجود دارند که هر۳ این حوزه‌ها را شامل می‌شوند. این ورزش‌ها شامل:

• تای‌چی
  • یوگا
  • دوچرخه‌سواری
  • جهش
  • دو
  • پیلاتس
  • رقصیدن

هم چنین ضروری است که افراد پارکینسونی فعالیت‎‌هایشان را تغییر دهند. این بدین علت است که پارکینسونی‌ها ممکن است با تغییر فعالیت و انجام دادن دوکار همزمان مشکل داشته باشند. درنتیجه، تمرین رندوم و متفاوت کمک خواهد کرد که با علائم مبارزه کند.

جراحی

برای برخی بیماران مبتلا به پارکینسون پیشرفته و علائم حرکتی غیرقابل کنترل، جراحی ممکن است جراحی گزینه مناسب باشد. در تحریکات عمیق مغز(DBS)، جراح الکترودهایی را می‌کارد تا نواحی از مغز که مخصوص حرکتند را تحریک کند. در نوع دیگر جراحی، مناطق خاصی از مغز که باعث ایجاد علائم پارکینسون می‌شوند، تخریب می‌شوند. تحریک عمیق مغز می‌تواند نوسانات دارویی را پایدار کند، حرکات غیرارادی(دیس کینزی) را کاهش دهد یا متوقف کند، لرزش را کاهش دهد، سفتی را کاهش دهد و حرکات آرام را ارتقا بخشد.

آیا بیماری پارکینسون تنها در افراد مسن دیده ‌می‌شود؟

خیر. بیماری پارکینسون تنها در افراد مسن دیده نمی‌شود. پیشرفت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است، درهرحال افرادی که در سنین پاینن‌تر دچار این بیماری می‌شوند، به نظر می‌رسد بیشترین پیشرفت در بیماری را دارند.

آیا بیماری پارکینسون تاثیری بر بارداری دارد؟

بارداری در بیماران پارکینسون، نسبتا نادر است. بنابراین شواهد زیادی درباره تاثیر پارکینسون بر بارداری وجود ندارد یا اینکه بارداری بر علائم پارکینسون تاثیر بگذارد.

" کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."