در جراحی تعویض مفصل لگن(Hip Joint Replacement)، مفصل لگن (هیپ) با یک مفصل مصنوعی جایگزین می شود که به این بخش مصنوعی، پروتز گفته می شود. مفصل لگن، از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ که ممکن است در طی عمل جراحی توسط جراح لگن هر دو بخش تعویض شود. این دو بخش شامل حفره لگن، که قسمتی از استخوان لگن به نام استابولوم و انتهای فوقانی استخوان لگن یا سر لگن؛ می باشد.

متخصصین کلینیک ارتوپدی دکتر اقدامی پس از بررسی های لازم و انجام معاینات و آزمایشات و تشخیص صحیح بهترین روش درمانی را برای کاهش درد و بیماری های مرتب با لگن پیشنهاد میدهند. جراحی تعویض مفصل لگن یکی از بهترین روشهای درمانی است که با کاهش درد و ناراحتی های مربوط به ناحیه لگن ارامش و راحتی قبل از بیماری را به فرد باز میگرداند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این جراحی میتوانید با همکاران ما در کلینیک با شماره های ۰۲۱۸۸۴۹۲۵۰۸-۰۲۱۸۸۴۹۲۵۰۹ تماس حاصل فرمایید.

اجزای مفصل لگن مصنوعی

بهتر است قبل از عمل جراحی تعویض مفصل لگن، با بخش های مصنوعی مفصل لگن آشنا شوید.

• حفره که معمولا از یک فلز محکم تشکیل می شود.
  • یک اتصال دهنده که داخل حفره قرار داده می شود که معمولا از جنس پلاستیک می باشد: اما اخیرا پزشکان از سرامیک و فلز هم به این منظور استفاده می کنند؛ این بخش حرکت لگن را نرم و راحت می کند.
  • یک گوی سرامیکی یا فلزی که جایگزین بخش گرد قسمت بالایی استخوان لگن میشود: یک ساقه یا میله فلزی که به استخوان لگن چسبانده می شود تا مفصل لگن را ثابت نگه دارد.
قطعاتی که در جراحی تعویض مفصل لگن استفاده می شود

نحوه عمل جراحی تعویض مفصل لگن

در حین عمل جراحی تعویض مفصل لگن، هیچ دردی احساس نمی کنید. عمل جراحی با دو روش بی هوشی انجام میشود: بیهوشی کامل، به این معنا که شما در حالت خواب به سر می برید و درد را حس نمیکنید یا بیهوشی از ناحیه ستون فقرات به این ترتیب که ماده ای در قسمت پشت شما تزریق میشود که از قسمت کمر به پایین بی حس میشود همچنین داروهایی  در کنار آن استفاده می شود که به بیمار حالت خواب آلودگی بدهد و یا حالتی ایجاد کند که شخص متوجه عمل تعویض مفصل نشود.

بعد از انجام بیهوشی، پزشک برشی جهت باز شدن مفصل لگن از قسمت باسن ایجاد میکند و سپس بخش بالای لگن را جدا کرده و خارج می کند. حفره لگن را تمیز کرده و غضروفهای به جا مانده یا استخوان های آسیب دیده و یا مبتلا به آرتروز را خارج می کند. حفره جدید را سر جایش قرار میدهد و ساقه فلزی را به استخوان لگن متصل می کند. برای مفصل لگن جدید یک گوی با سایز مناسب قرار می دهد، کلیه بخش ها را کاملا محکم میکند و معمولا به وسیله چسب بهم میچسباند. ماهیچه ها و زرد پی اطراف مفصل لگن، را ترمیم می کند. عمل تعویض مفصل لگن حدود یک الی سه ساعت طول می کشد.

چرا باید جراحی تعویض مفصل لگن را انجام دهید؟

اگر یکی یا هردو مفصل لگن شما آسیب دیده باشد؛ برای اینکه در انجام فعالیتهای روزانه مثل پیاده روی یا لباس پوشیدن دچار مشکل نشوید یا مجبور نباشید دائما درد لگن را تحمل کنید ناچار به انجام عمل جراحی مفصل لگن هستید. علت اصلی عمل تعویض مفصل لگن، کاهش درد ناشی از آرتروز است که  مانع از انجام فعالیتهای روزانه میشود. بیشتر کسانی که جراحی مفصل لگن را انجام می دهند در سن ۶۰ سالگی یا بیشتر هستند اما تعداد افراد جوان که عمل تعویض مفصل لگن را انجام داده اند نیز کم نمی باشد . درافراد جوان پروتز تحت فشار بیشتری قرار میگیرد و این باعث فرسودگی زودتر آن میشود و اگر چنین اتفاقی بیفتد نیاز به تعویض مجدد وجود خواهد داشت.

چه کسانی نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن دارند؟

• احساس درد در ناحیه لگن در شب
  • عدم تسکین درد از طریق سایر روشهای درمان
  • احساس دردی که مانع از انجام فعالیتهای روزانه می شود مثل حمام کردن، غذا درست کردن، انجام کارهای خانه و پیاده روی
  • اگر هنگام راه رفتن نیاز به واکر یا عصا احساس شود.
  • شکستگی یا ترک خوردگی استخوان لگن. افراد مسن بیشتر به این دلیل این عمل را انجام می دهند
  • وجود غده یا تومور در مفصل لگن

نکات قبل از جراحی تعویض مفصل لگن

• اگر دارویی مانند داروهای مکمل و گیاهی یا داروهایی بدون تجویز پزشک مصرف میکنید را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • محل استراحت را مهیا سازید.
  • دو هفته قبل از جراحی تعویض مفصل لگن، توصیه می شود که مصرف داروهایی مثل اسپرین، بروفن و ناپروکسن که باعث انعقاد خون می شود را قطع کنید یا داروهایی که رقیق کنند خون هستند مثل وارفارین و … .
  • مصرف داروهایی مثل انبرل، متوترکسات که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند و باعث میشوند به راحتی مبتلا به عفونت شوید را قطع کنید.
  • با پزشک در مورد داروهایی که در روزهای قبل و بعد ازعمل جراحی می توانید به مصرفشان ادامه دهید صحبت کنید.
  • اگر به دیابت، بیماری قلبی یا از این قبیل بیماری ها مبتلا هستید جراح از شما می خواهد که با پزشکی که تحت درمان ایشان هستید ملاقات داشته باشید.
  • اگر بیشتر از دو یا سه بار در هفته مشروبات الکلی مصرف می کنید پزشک را در جریان قرار دهید.
  • اگر سیگاری هستید با کمک پزشک یا پرستار ترک کنید زیرا سیگار کشیدن سرعت ترمیم زخم را کاهش می دهد.
  • قبل ازعمل تعویض مفصل لگن اگر به بیماری هایی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی، تب، تبخال و… مبتلا شدید به پزشک اطلاع دهید.
  • ممکن است قبل از عمل با یک فیزیوتراپیست ملاقات داشته باشید تا یکسری تمرینات و همچنین راه رفتن با عصا و واکر را از او بیاموزید.
  • شرایط منزل را طوری مهیا کنید که وظایف روزانه تان را مانند داخل و خارج حمام شدن، بالا و پایین رفتن از پله، نشستن و برخاستن در دستشویی و استفاده از صندلی حمام بتوانید انجام دهید.
  • استفاده از عصا، چوبدستی، واکر و ویلچر را تمرین کنید.
  • روز عمل تعویض مفصل از شما خواسته میشود که شش الی دوازده ساعت قبل از عمل چیزی نخورید و نیاشامید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را با مقدار کمی آب بنوشید.
  • پزشک یا پرستار به شما اطلاع خواهند داد که چه موقع در بیمارستان حضور پیدا کنید.

نکات بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

رعایت توصیه ها و مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل لگن برای کوتاه تر شدن زمان بهبودی ضروی است. بعد از عمل جراحی تعویض مفصل، ممکن است نیاز باشد که دو یا سه روز در بیمارستان بمانید. بعد از به هوش آمدن و بازیابی مجدد و بهبودی، با فیزیوتراپی تعویض مفصل لگن بلافاصله از شما تقاضا میشود که شروع به حرکت و راه رفتن کنید. بعد از عمل عده ای نیاز دارند که مدت زمان کوتاهی در مرکز توانبخشی بمانند. نحوه  صحیح انجام فعالیتهای روزانه به شما آموزش داده می شود.

نتایج جراحی تعویض مفصل لگن

• کاهش درد
  • بهبود عملکرد لگن
  • بهبود حرکت
  • بهبود کیفیت زندگی

نتیجه ی عمل جراحی تعویض مفصل لگن، معمولا عالی می باشد و پس از آن فرد باید احساس درد یا خشکی  ندارد. برخی افراد ممکن است با  عفونت، شل شدگی یا جا به جایی پروتز  بعد از عمل مشکل پیدا کنند. بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال بعد از عمل تعویض مفصل لگن پروتز شل و گشاد خواهد شد که در این صورت باید تعویض شود. درافراد جوان  که فعالیت بیشتری انجام می دهند ممکن است پروتز دچار ساییدگی شود در چنین شرایطی باید قبل از گشاد شدن آن را تعویض کرد. ممکن است بعد از تعویض مفصل لگن انتظار داشته باشید شیوه زندگیتان خیلی شبیه به چیزی باشد که قبل از عمل بود، با این تفاوت که در آن درد وجود نداشته باشد. از بسیاری جهات حق با شماست ولی بازگشت به فعالیت های روزمره زمان می برد. مشارکت فعالانه در فرایند بهبودی می تواند به شما کمک کند زودتر به مرحله بازگشت به فعالیت های روزمره برسید و می تواند بدست آمدن نتیجه موفقیت آمیزتر را تضمین کند.

هر چند بعد از عمل قادر خواهید بود بسیاری از فعالیت ها را از سربگیرید ولی ممکن است مجبور باشید شیوه انجام آن ها را تغییر دهید. به عنوان مثال، ممکن است مجبور باشید شیوه های جدید خم شدن که در آن مفصل لگن جدید شما ایمن می ماند را یاد بگیرید. پیشنهادات ارائه شده در اینجا به شما کمک می کند در عین حالی که روال عادی زندگی روزانه خود را با خیال راحت از سرمی گیرید از مفصل لگن جدید خود هم لذت ببرید.

تماس با متخصص تعویض مفصل لگن

شماره تماس مطب دکتر افشین اقدامی: ۰۲۱۸۸۴۹۲۵۰۹ – ۰۲۱۸۸۴۹۲۵۰۸

مرخص شدن از بیمارستان

بستری در بیمارستان به طور معمول از یک تا چهار روز طول خواهد کشید که این بستگی به سرعت بهبودی دارد. پیش از مرخص شدن از بیمارستان، باید به چند هدف دست یافته باشید مانند:

• خودتان از تخت بالا و پایین بروید
  • کنترل مناسبی بر درد داشته باشید
  • قادر به خوردن، آشامیدن و استفاده از دستشویی باشید
  • راه رفتن با استفاده از یک وسیله کمکی (عصا، واکر یا عصای زیر بغل) روی یک سطح صاف و توانایی بالا و پایین رفتن از دو یا سه پله.
  • توانایی انجام تمرینات ورزشی تجویز شده برای خانه
  • درک هرگونه اقدامات احتیاطی که در رابطه با مفصل لگن به شما ارائه شده است؛ برای جلوگیری از آسیب دیدگی و تضمین بهبودی مناسب.

اگر هنوز به اهداف فوق دست نیافته اید ممکن است رفتن مستقیم به خانه بعد از مرخصی برای شما خطر داشته باشد. در چنین صورتی ممکن است شما را به طور موقت به یک مرکز توانبخشی یا مرکز تخصصی پرستاری انتقال دهند. هنگامی که مرخص می شوید تیم پزشکی درمانی شما اطلاعاتی را برای کمک به بهبود شما در خانه ارائه می دهد. هر چند بعد از تعویض کامل مفصل لگن میزان عوارض پایین است ولی وجود عوارض می تواند بهبودی کامل را به تاخیر بیندازد یا محدود کند. کارکنان بیمارستان عوارض احتمالی را مطرح و علامت های هشداردهنده عفونت یا لخته شدن خون را همراه با شما بررسی خواهند کرد.

طول عمر پروتز

خطرات بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

عفونت

ممکن است عفونت سطحی باشد و در زخم ایجاد شود یا عمقی باشد و در اطراف پروتز بوجود آید. همچنین ممکن است عفونت در حالی که فرد در بیمارستان است یا بعد از اینکه به خانه می رود اتفاق بیفتند یا حتی سال ها بعد بوجود آید. عفونت های خفیف زخم عموما با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند ولی ممکن است عفونت های عمده یا عمقی به جراحی دیگر و برداشتن پروتز نیاز داشته باشند. هر نوع عفونتی در بدن می تواند به مفصل تعویض شده گسترش یابد. علائم هشدار دهنده عفونت عبارتند از:

• تب مداوم (بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت)
  • لرز شدید
  • افزایش قرمزی، حساسیت به لمس یا تورم زخم
  • بیرون آمدن چرک و ترشحات از زخم
  • افزایش درد هم در هنگام فعالیت و هم استراح

لخته خون

ممکن است لخته های خون در رگ های پا یا در لگن تشکیل شوند. لخته شدن خون در رگ های پا یا لگن از شایع ترین عوارض جراحی تعویض مفصل لگن است. این لخته ها در صورت جدا شدن و رفتن به ریه ها می توانند زندگی فرد را تهدید کنند. جراح ارتوپد یک برنامه پیشگیری را تعیین می کند که ممکن است شامل داروهای رقیق کننده خون، شلنگ پشتیبانی، پوشش تورم پا، تمرینات پمپ مچ پا و موبیلیزاسیون زودهنگام باشد.

علائم هشداردهنده لخته شدن خون عبارتند از:

• درد در ناحیه پا و ماهیچه ساق پا که ارتباطی با جای برش ندارد
  • حساس شدن به لمس و قرمزی بالا یا پایین زانو
  • تورم شدید ران، ساق پا، مچ پا یا کف پا

درموارد خیلی نادر ممکن است لخته خون به سمت ریه ها حرکت کند و باعث تهدید زندگی شخص شود. علائم حرکت لخته خون به سمت ریه ها عبارتند از:

• کوتاه شدن نفس ها
  • شروع ناگهانی درد در قفسه سینه
  • متمرکز شدن درد قفسه سینه در یک نقطه با سرفه کردن

در صورت داشتن هر یک از علائم فوق، فورا به پزشک اطلاع دهید.

نابرابری طول پاها

گاهی ممکن است بعد از تعویض مفصل لگن احساس کنیم یک پا بلندتر یا کوتاه تر از دیگری است. جراح ارتوپد همه تلاش خود را خواهد کرد تا طول پاهای بیمار را با هم برابر کند ولی ممکن است پا را کمی بلند تر یا کوتاهتر کند تا ثبات و بیومکانیک مفصل لگن را به حداکثر برساند. ممکن است برخی بیماران بعد از عمل جراحی با استفاده از کفی های بلند کننده قد احساس راحتی بیشتری کنند.

در رفتگی

دررفتگی هنگامی اتفاق می افتد که سر گوی مانند مفصل از حفره آن بیرون می آید. خطر دررفتگی در چند ماه اول بعد از جراحی یعنی هنگامی که بافت ها در حال بهبودی هستند بیشتر است. در کل دررفتگی شایع نیست. اگر سر گوی مانند از حفره بیرون بیاید، معمولا می توان با جا اندازی بسته بدون نیاز به جراحی دیگر آن را به محل خود بازگرداند. در موقعیت هایی که مفصل لگن همچنان دچار دررفتگی می شود، ممکن است باز هم به جراحی نیاز باشد.

شل شدن و ساییدگی ایمپلنت

ممکن است در طول سال ها پروتز مفصل لگن ساییده یا شل شود. چنین چیزی در اکثر موارد ناشی از فعالیت های روزانه است همچنین می تواند ناشی از نازک شدن بیولوژیکی استخوان باشد که به آن استئولیز می گویند. اگر شل شدن پروتز دردناک باشد ممکن است به جراحی دومی که جراحی اصلاحی نامیده می شود نیاز باشد

عوارض احتمالی دیگر

آسیب عصبی و آسیب عروق خونی، خونریزی و سفتی از عوارض دیگری هستند که می توانند ایجاد شوند. بعد از جراحی در تعداد کمی از بیماران مقداری از درد همچنان وجود دارد یا درد جدیدی بوجود می آید.

دچار مشکلات پس از تعویض مفصل هستید؟ تماس بگیرید: ۰۲۱۸۸۴۹۲۵۰۸- ۰۲۱۸۸۴۹۲۵۰۹

بعد از عمل نیاز به ورزش و مراقبت های ویژه ای است. در مقاله بعد درباره آنها با شما صحبت خواهیم کرد.

, , , , ,

۵ دیدگاه. Leave new

لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.