درمان ریشه دندان

علائم بیماری پالپ چیست؟

برخی از علائم پالپ آماسی شامل درد ادامه داربه هنگام نوشیدن مایعات سرد و یا گرم، درد خود بخودی، درد هنگام جویدن و یا حتی موقع دراز کشیدن می باشد. گاهی نیز با توجه به سیر بیماری پالپ، ممکن است بیمار درد نداشته باشد. علائم ظاهری پالپ بیمار ممکن است وجود پوسیدگی عمیق و یا وجود ضایعه در انتهای ریشه، تورم و یا تخلیه چرک از دندان و یا انتهای آن باشد.

دلایل عصب کشی

بسیاری از مسائل می توانند به ناحیه پالپ و اعصاب دندان آسیب وارد کنند. در ادامه برخی از رایج ترین دلایل نیاز به استفاده از روش درمانی     عصب کشی دندان ارائه شده است.
درد
آبسه
پوسیدگی عمیق
آسیب به خاطر ضربه
جذب مجدد
استفاده مکرر از روش های درمانی دندان پزشکی

asab-keshi-dandan

مراحل درمان چگونه است؟

بعد از انجام بیحسی(در مواردیکه نیاز باشد)، درمان شامل مراحل زیر است:
مرحله یک: دستیابی به کانال
مرحله دوم: تعیین طول ریشه
مرحله سوم: تمیز کردن و شکل دادن کانال ها
مرحله چهارم: پرکردن کانال
مرحله پنجم: ترمیم موقت
مرحله ششم: ترمیم دائم
مرحله هفتم: روکش دندان

آیا عصب کشی دندان در زنان باردار بلا مانع است؟

به خاطر اینکه در اکثر مواقع عصب کشی به خاطر درد زیاد دندان یا عفونت کردن آن برای بیمار ضروری و لازم است، بهتر است درمان ریشه دندان حتی در صورت بارداری فرد بلافاصله انجام شود. در صورتی که این درد به حال خود رها شود می تواند فشار بسیار زیادی را به بیمار وارد کند و همواره احتمال ایجاد آبسه هایی وجود دارد که می توانند سلامت مادر و جنین وی را در معرض خطر قرار دهد. در این حالت می توان درمان عصب کشی را زمان بندی کرد و سه ماه دوم دوره حاملگی بهترین زمان برای انجام درمان های دندان پزشکی مورد نیاز برای فرد خواهد بود.

برای اینکه پس از درمان ریشه درد نکشید

ابتدا قبل از شروع درمان از دندانپزشک‌مان در مورد جریان شرایط اولیه دندان و نیز احتمال بروز درد و تورم از لحاظ مدت و شدت و طبیعی بودن آن سوال نماییم. (معمولا همکاران ما توضیحات لازمه را قبل از درمان می‌دهند) حتی کتابچه‌های مختصر و مفیدی در مورد درمان ریشه توسط انجمن اندودانتیست‌های ایران چاپ شده است که همه می‌توانند از آن استفاده نمایند.
نیم ساعت قبل و یا بلافاصله پس از درمان ریشه از مسکن‌های ضد التهابی تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده شود. به این ترتیب احتمال بروز درد بسیار کاهش می‌یابد.
با توجه به آنکه درمان ریشه از جمله درمان‌های پیچیده دندانپزشکی است و علت آن نیز پیچیدگی آناتومیکی ساختمانی ریشه دندان است لذا دندانپزشک نیز از لحاظ داشتن ابزارهای لازمه و تجربه و توانایی جهت درمان مناسب، خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در صورت لزوم بیمار را به متخصصین درمان ریشه معرفی می‌نماید.

چه نقایصی ممکن است وجود داشته باشد تا درمان مجدد توصیه ‌شود؟

درمان ریشه دندان‌ کاری وقت‌گیر و مشکل است. در برخی موارد، حین کار برای دندان‌پزشک مشکل‌هایی ایجاد می‌شود یا به علت ساختمان، آناتومی و شکل دندان در ریشه‌ها کار ایده‌آل انجام نمی‌شود. بنابراین ممکن است درمان اولیه ناموفق باشد. همچنین ممکن است به علت عفونت قبلی ریشه‌ها، ضایعه در انتهای ریشه شکل بگیرد که در این صورت دندان با تشخیص دندان‌پزشک کاندیدای درمان مجدد خواهد شد.

هزینه و قیمت

هزینه عصب کشی با وجه به وضعیت دندان و امکان درمان آن با استفاده از خدمات یک دندان پزشک عمومی یا یک متخصص درمان ریشه دندان متفاوت است. دندان های آسیاب دارای کانال های بیشتری در مقایسه با سایر دندان ها هستند که نیاز است همه این کانال ها پر شود. به همین خاطر عصب کشی دندان های آسیاب گران تر از دندان های دیگر است و متخصص ترمیم ریشه دندان نیز تعرفه بیشتری را به واسطه تخصص خود در مقایسه با دندان پزشک عمومی از شما مطالبه می کند.
عصب کشی دندان در صورت نیاز یک درمان ضروری برای دندان است، به همین دلیل اگر دندان شما علائمی را که در مقاله اشاره شد، را دارد باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل شما تشخیص داده شود و نسبت به درمان آن اقدام شود.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی