درمان شکستگی ترقوه، کتف و بالای استخوان بازو

شکستگی استخوان مشابه اکثر آسیب‌های دیگر به شکل‌های مختلف وجود دارد که می‌تواند شکستگی‌های جزئی تا آسیب‌های جدی را شامل شود، که حتی می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. اطلاعاتی که در ادامه مقاله ارائه شده است، به شما امکان تشخیص میزان شدت شکستگی استخوان را می‌دهد و به این ترتیب شما می‌توانید درک بهتری از مشکل و چگونگی ایجاد آن را داشته باشید. علاوه بر این با مطالعه این مطالب شما می‌توانید از فرآیند درمانی مورد نیاز و فعالیت‌هایی که می‌تواند به تسهیل و تسریع مدت زمان جوش خوردن استخوان و درد شانه کمک کنند، مطلع شوید.

شکستگی ترقوه

شکستگی ترقوه در ورزش های دارای برخورد و در پی سقوط روی شانه یا دست کشیده و همچنین مثلاً در اسکی، دوچرخه سواری و سوارکاری اتفاق می افتد. موضع شکستگی اغلب در یک سوم میانی یا یک سوم خارجی استخوان است.که در ادامه به بحث علت، علایم شکستگی شانه و درمان آن می پردازیم.

علت

شکستگی شانه و کتف معمولاً به خاطر افتادن بر روی شانه (برای مثال در هنگام اسب سواری، تکل زدن در فوتبال، یا دوچرخه سواری) یا به خاطر برخورد با یک بازیکن دیگر در فعالیت های ورزشی همچون راگبی یا فوتبال (برای مثال یک برخورد شدید به شانه و مفصل آن) ایجاد می شود. ترک خوردگی و شکستگی کتف و شانه همچنین می تواند در نتیجه افتادن بر روی آرنج یا کشیدن بازو نیز برای فرد ایجاد شود. در این موارد، نیرو از طریق شانه به استخوان ترقوه منتقل می شود و اگر شدت آن به مقدار زیاد باشد، ممکن است باعث ترک خوردن و یا شکستگی ترقوه شود. معمولا پس از ترمیم استخوان و انجام حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی شکستگی ترقوه، عملکرد طبیعی به مفصل باز می گردد.

علائم و نشانه ها

ازعلائم شکستگی شانه:محدوده ی بالای شکستگی ترقوه شدیداً حساس و متورم می شود و به هنگام تلاش برای انجام حرکت صدای ناشی از شکستگی بین دو انتهای استخوان احساس می شود.

درمان شکستگی ترقوه

درمان شکستگی شانه و ترقوه را باید پزشک انجام دهد. وی با استفاده از باندپیچی به شکل 8 هر دو شانه را بی حرکت خواهد نمود. علی رغم وجود بانداژ، بازوها هنوز قادر به حرکت آزادانه در پایین تر از سطح افقی خواهند بود. این نوع درمان معمولاً کفایت می کند اما در مواردی معین از قبیل شکستگی انتهای خارجی استخوان ممکن است جراح شانه عمل جراحی را انجام دهند. این جا ممکن است عملکرد رباط ها مشابه زمانی باشد که جابجایی مفصل به طور طبیعی اتفاق می افتد، مفصل نزدیک به هم نگه داشته می شود و در عوض یک شکستگی مایل در سراسر استخوان ترقوه واقع می شود.

بهبودی

شکستگی های ترقوه عموماً به خوبی درمان می شوند و بهبود می یابد. تمرین های آمادگی جسمانی از قبیل دویدن تا التیام شکستگی نباید از سر گرفته شود. (حدود 4-8 هفته پس از آسیب دیدگی)، ولی به عنوان مثال می توان دوچرخه سواری را در دوره توان بخشی شکستگی ترقوه انجام داد.

بانداژ شکستگی کتفبانداژ به شکل 8 از جلو و عقب

شکستگی استخوان کتف

شکستگی های کتف شایع نیست، اما ممکن است در فوتبال آمریکایی، راگبی، هاکی روی یخ و سوارکاری اتفاق بیفتد. موضع این عارضه می تواند گردن استخوان کتف بوده و گاهی اوقات شاید تا سطح مفصلی کشیده شود. زائده های غرابی و اخرمی نیز در معرض ابتلا به این عارضه هستند. نشانه اصلی این عارضه بروز درد در کتف و شانه به هنگام حرکت است، درمان شکستگی استخوان کتف نیز معمولاً بر پایه ی علائم بیماری انجام می شود.

شکستگی بالای استخوان بازو

شکستگی های بخش فوقانی استخوان بازو به طور مکرر و در نتیجه سقوط روی بازوی کشیده اتفاق می افتد، همچنین ممکن است در پی سقوط مستقیم روی شانه در ورزش های دارای برخورد مانند راگبی و فوتبال آمریکایی، اسکی سرعت و سوار کاری روی دهد. شکستگی بخش فوقانی بازو اغلب در گردن استخوان بازو اتفاق می افتد. گاهی اوقات این عارضه به شکل کنده شدن برجستگی بزرگ (محل چسبندگی تاندون عضله فوق خاری) و بر جستگی کوچک (محل چسبندگی تاندون عضله تحت کتفی) ظاهر می شود.

علائم

محل آسیب دیدگی در بالای بازو و شانه حساس و متورم شده و در پی تلاش برای انجام حرکت درد ظاهر می شود.

درمان

- شخص مصدوم باید برای انجام معاینه ها و در صورت امکان رادیوگرافی به بیمارستان یا نزد پزشک انتقال یابد تا بهترین روش درمانی برای او به کار گرفته شود.

– موضع آسیب دیده به مدت 10 روز در بانداژ حمایتی قرار می گیرد و پس از آن تمرین های تحرک بخشی آغاز می شود. این تمرین ها با انجام حرکت های پاندولی دنبال می شود.

– انجام فیزیوتراپی به روند توان بخشی کمک خواهد کرد. در صورتی که جابجایی قطعه جدا شده زیاد باشد، باید جراحی را مد نظر قرار داد.

بهبودی

اصولاً شکستگی های بخش فوقانی استخوان بازو در ناحیه شانه به خوبی التیام پیدا می کند و پس از 4-8 هفته می توان برنامه آمادگی جسمانی را از سر گرفت.

منبع: کتاب پیشگیری و درمان آسیب های ورزشی

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی