درمان رماتیسم زانو

رماتیسم زانو چیست؟

رماتیسم زانو باعث می شود که زانوها ، حساس و شکننده ، گرم و متورم شود. اگر چه آستئوآرتریت زانو نیز باعث ایجاد درد و خشکی زانو می شود ، اما درد رماتیسم زانو بسیار شدید تر می باشد. به طور طبیعی بافت های نازک که سینوویوم نامیده می شود؛ اطراف غضروف را در انتهای استخوان، جهت فرم دادن مفصل پوشانده است. غضروف یک مایع نرم است که حرکت را آسان می کند. سینوویوم، مایع را پنهان می کند. این مایع به حفظ لغزندگی مفاصل کمک می کند. وقتی که مفاصل لغزندگی خوبی داشته باشند، نرمتر و بدون درد حرکت می کنند. التهاب سینوویوم ، با تاثیر بر غضروف و استخوان زیرین آن ، منجر به آسیب رسانی و تخریب دائمی غضروف می شود. در ادامه به راههای درمان روماتیسم زانو با دارو و با عمل جراحی پرداخته ایم. images (5)

علائم و نشانه ها

علائمی که بیشتر شایع است درد و خشکی مفصل آسیب دیده می باشد. درد و خشکی شدید در هنگام صبح شدید تر است. مفصل ممکن است خشک و متورم شود و خم و راست کردن زانو را دچار مشکل کند. بعد از یک دوره سکون و عدم فعالیت ، درد و خشکی شدیدتر می شود. بر اثر این بیماری ، زانو ممکن است ضعیف شود یا قفل کند ویا حالت کمانی یا خمیده پیدا کند. در صورتی که این علایم را مشاهده کردید برای درمان رماتیسم زانوی خود هرچه زودتر اقدام کنید.

علت رماتیسم زانو

دلایل اصلی آرتریت روماتوئید یا رماتیسم مفصلی هنوز شناخته نشده است. ما می دانیم که رماتیسم زانو وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به طور صحیح عمل نکند. آرتریت روماتوئید ممکن است مربوط به مسائل ژنتیکی باشد. عوامل محیطی نیز ممکن است با تحریک  رویدادهایی که منجر به فعالیت مداوم و بیش از حد سیستم ایمنی بدن می شود, در ابتلا به این بیماری دخیل باشد. هنگامی که آرتریت روماتوئید مفصل زانو را تحت تئاثیر قرار می دهد ؛ سینوویوم که انتهای استخوانها را به هم متصل می کند نازک می شود و مایع مفصلی بیش از حد تولید می کند. این مایع اضافه به همراه مواد شیمیایی التهابی که سیستم ایمنی بدن آزاد می کند؛ باعث ایجاد تورم و آسیب دیدن غضروف که نقش ضربه گیر را در داخل مفصل ایفا می کند  ، می شود و باعث ایجاد درد و سایش مفصل می شود. images

تشخیص

دکترتان می تواند رماتیسم زانو را تشخیص دهد. پزشک یکسری آزمایشات فیزیکی انجام می دهد و با شما در مورد تاریخچه ی پزشکی خانوادگی و شخصیتان  صحبت می کند و یک آزمایش خون نیز انجام می دهد. نتیجه ی آزمایش خون برای تشخیص رماتیسم زانو در موارد زیر می تواند مثبت باشد:

• آنمی یا کم خونی( کم بودن تعدادگلبول های قرمز خون)
  • عامل آرتریت ، بین 70 تا 80 در صد افراد مبتلا یافت می شود.
  • سرعت رسوب بالای گلبول های قرمز(sed rate), که نشان دهنده ی تورم است.
  • پادتن برای پپتید سیترولینه ی حلقوی (CCP).
  • سطح زیادی از پروتئین واکنشی C (CRP)

ممکن است دکتر دستور عکسبرداری از مفاصل دهد. ام آر آی ممکن است برای تشخیص آسیب یا تخریب مفصلی نیز مورد استفاده قرار گیرد. پزشک ممکن است یک نمونه از مایع مفصلی( مایع سینوویال) را برای تجزیه و تحلیل خارج کند. مایع مفصلی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید معمولا پر از مواد التهابی است.

درمان رماتیسم زانو

بهترین روش برای درمان روماتیسم مفصلی زانو ، استفاده از داروهای ضد التهاب بدون استروئید ویا داروهایی با میزان استروئید پایین میباشد. download (2)

درمان با دارو

یکی از راههای درمان رماتیسم زانو دارو می باشد. متاترکسیت (رئوماتریکس ،فولکس) methotrexate، لفلونومید leflunomide، هایدروکسی کلروئین hydroxychloroquine، سولفاسلازین sulfasalazine، مایو کریزین که درماهیچه تزریق میشود Myochrisine ، minocycline (Minocin, Vectrin, Dynacin) مینوسیکلاین(مینوسین، وکترین ،دیناسین)، آزاتیاپرینazathioprine ، سایکلوس پرین(نئو رال،ساندیمن) cyclosporine (Neoral, Sandimmune، تفا سیتی نیب tofacitinib

داروهای ضدالتهاب

داروهای متعادلی که همراه با متاترکسیت مصرف میشوند. این داروها شامل مواردزیر میباشند: ادالیمامپ adalimumab ، آناکینزا anakinra ، اتانرسپت  etanercept ، اینفلکسی مپ infliximab ، آباتاسپت abatacept ، ریتوکسی ماپ rituximab ، گولی مامپ golimumab ، سرتولیزامپ Certolizumab، تاسیلیزامپ tocilizumab استفاده از داروی های ضد التهاب بدون استروئید بدون تجویز پزشک  و استفاده از دارو برای استقامت بدن با تجویز پزشک باید مصرف شود.

استفاده از استروئید ها

درطول استفاده از این درمانهای پزشکی انجام حرکات منظم ورزشی نیز بسیار مهم میباشد. تمریناتی که به استقامت مفاصل زانو واطراف آن کمک میکند. بعضی مواقع تمرینات فیزیوتراپی و پیشرفته بسیار موثر میباشد.

درمان با عمل جراحی

دربعضی مواقع برای درمان رماتیسم زانو، تعویض قسمتی ازمفصل یا تعویض مفصل زانو بطور کامل نیاز میباشد. عمل جراحی آخرین راه حل برای رهایی از درد حاصل از رماتیسم میباشد. امروزه عمل جراحی تعویض مفصل نتایج موفقیت آمیزی داشته است. جراحی سینوتومی یکی دیگر ازجراحی هایی میباشد که برای درمان روماتیسم پا انجام میشود. دراین نوع جراحی نوارهای سینویم  ومفصل های اتصال ملتهب ازبین میروند. این جراحی یا به صورت جراحی باز ویا روش آرتروسکوپی انجام میشود. معمولا جراحی به روش ّآرتوسکوپی اشکالات کمتری دارد ودوره احیا بیمار سریعتر از جراحی باز میباشد. بهبودی بیمار بعداز عمل جراحی سینوویم بیشتر از 5 سال میباشد وبیمار دچار هیچ درد و ناراحتی نخواهد شد.

آرتریت روماتوئید چیست؟

images (4) آرتریت روماتوئید، یک نوع وخیم از آرتروزهای التهابی است که 1.3 میلیون نفر از مردم امریکا را تحت تاثیر قرار داده است. آرتریت روماتوئید، در 75 درصد موارد زنان را تحت تئاثیر قرار می دهد. آرتریت روماتوئید، میتواند افراد درهر سنی حتی کودکان خردسال را مبتلا کند. بر خلاف آستئوآرتریت که همان آرتریت سائیدگی و پارگی می باشد، آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمن مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل هجوم می آورند. آرتریت روماتوئید، معمولا با یک الگوی متقارن در هر دو دست ، زانوها، مچ ها، پاها، مفاصل ران، آرنج ها و شانه ها رخ می دهد.

علائم آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید، باعث ایجاد ورم شدید ،درد ، خشکی و تغییر شکل مفاصل می شود. همچنین سایر بافت ها و اعضای بدن مثل قلب ، پوست و ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. و نیز باعث ایجاد درد ، خستگی ، کاهش وزن و علائمی شبیه به سرماخوردگی در فرد می شود. با وجود رماتیسم زانو، لباس پوشیدن، بستن بند کفش و حتی راه رفتن تا کنار ماشین می تواند دردناک باشد. اما به تازگی از طریق روشهای درمانی تهاجمی می توان رماتیسم زانو را کنترل کرد.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی