کیست مینیسک 1
درمان کیست مینیسک زانو

admin . نوشته شده در دسته‌بندی نشده 14114 بدون نظر

کیست مینیسک زانو چیست؟

مینیسک یک لایه غضروفی است که کارکردهای چندی برای سلامت زانو دارد. مینیسک به عنوان یک ضربه گیر عمل می کند، باعث انتقال فشار می شود، روانکاری زانو را افزایش می دهد و حتی تقویت زانو را تسهیل می کند. وقتی مینیسک پاره می شود ممکن است کیست کوچکی در مجاورت پارگی مینیسک زانو شکل بگبرد. تصور می شود که این کیست به عنوان بخشی از واکنش بدن برای بهبودی ایجاد می شود. (همچنین) تصور می شود که بافت نرم اطراف پارگی کیست را ایجاد می کند. سپس کیست یک پوشش سینوویال را ایجاد می کند که مایع سینوویال از آن به درون کیست تراوش می کند.  کیست مینیسک زانو به خودی خود عواقب کمی بدنبال دارد و بعد از پارگی مینیسک بوجود می آید. ولی گاهی خود کیست ایجاد ناراحتی و زانو درد می کند و ممکن است روی خط مفصلی یعنی جایی که مینیسک پاره شده است جلب توجه کند که باید به درمان کیست مینیسک زانو پرداخت.

علل و دلایل

معمولا کیست مینیسک زانو همراه پارگی مینیسکی که به خاطر پیری بوجود می آید دیده می شود هر چند ممکن است آسیب مینیسک مربوط به زانو باشد (آسیب مربوط به چرخیدن یا پیچیدن زانو). زانو زدن یا چمباتمه زدن هم ممکن است علت پارگی مینیسک شوند. با توجه به شمار پارگی های مینیسک کیست های مرتبط با اینپارگی ها معمول نیستند. چه چیزی خطر ابتلا به کیست زانو را افزایش می دهد؟ - ورزش های دارای حرکات چرخشی و گردشی که می توانند باعث قیچی شدن و پارگی منیسک شوند - آسیب قبلی زانو - آسیب های مرتبط با زانو بخصوص آسیب رباط ها - پیری که در دوران آن پارگی های دژنراتیو (تخریبی) منیسک به کرات افزایش می یابد

علائم و نشانه ها

- از علائم مهم این عارض بروز زانو درد و درد پشت زانو، بخصوص هنگامی که روی پای مبتلا به کیست مینیسک زانو می ایستیم و حساسیت به درد در امتداد مفصل زانو - وجود برآمدگی سفت در محل کیست و به طور معمول  روی قسمت جانبی (خارجی) زانو - آشکارتر شدن کیست با دراز کردن زانو - گه گاهی وجود برآمدگی ایی که درد ندارد - یافته های مرتبط ولی غیر اختصاصی تورم زانو، حساسیت به درد در خط مفصلی وروی منیسک مبتلا به کیست مینیسک زانو ، قفل شدن مفصل یا آسیب رباط را به عنوان علائم کیست منیسک دربرمی گیرند. به طور خلاصه علائم کیست مینیسک به شرح زیر می باشد :

ممکن است بدون علامت باشد.
درد موضعی در قسمت داخلی یا خارجی مفصل و یا پشت زانو
علائم مکانیکی - قفل کردن و ایجاد صدا در زانو
تورم با تأخیر و یا متناوب زانو
ضعف و یا لنگیدن (سندرم گیر افتادگی نورواسکولار)
گاهی اوقات اندازه کیست تغییر خواهد کرد.
تورم در سمت داخلی و کناره‌های مفصل زانو.
برآمدگی کیست، اغلب در سمت خارجی زانو.
قفل شدن مفصل زانو.
انحراف زانو.

تشخیص

معمولا تشخیص کیست مینیسک زانو با بررسی و لمس یک توده مجزا که مستقیما روی خطمفصلی داخلی یا خارجی قرار دارد به آسانی صورت می گیرد و با استفاده ازام آر آی که هم پارگی مینیسک و هم کیست مربوطه را نشان می دهد تایید میشود. این بیماری را باید از "کیست بیکر" متمایز کرد. کیست بیکر در واقع کیست نیست، بلکه تجمع مایعی است که معمولا در پشت طرف داخلی زانو جمع می شود ودر واقع ناحیه ای را نشان می دهد که از پوشش سینوویال مفصل زانو به پشت زانو امتداد می یابد ولی این ناحیه معمولا "متورم نیست". هنگامی که زانو به هردلیلی متورم می شود، مایع می تواند این فضا را بسط داده تشکیل کیست دهد. کیست بیکر زانو در بیشتر مواقع به هیچ درمانی نیاز ندارد و در ام آر آی قابل مشاهده است.

آزمایش های مخصوص تشخیص

- ام آر آی یک آزمایش استاندارد برای تایید تشخیص و نشان دادن وسعت و مکان کیست مینیسک زانو می باشد. - سونوگرافی هم می تواند کیست را نشان دهد و برای هدف گیری محل تخلیه (واردکردن آمپول به ضایعه و بیرون کشیدن محتویات آن که معمولا عبارت است ازمایع چسبناک، زرد و چرب سینوویال) مورد استفاده قرار گیرد.

درمان ها

- درمان بدون عمل جراحی

کیست مینیسک زانو مستلزم درمان جراحی نیست. در صورت اتفاقی بودن کیست مینیسک زانو یا داشتن حداقل علائم به چیزی بیشتر از گذاشتن گاه به گاه یخ و یاداروهای ضد التهاب نیاز نیست. می توان کیست را با استفاده از بی حس کنندهموضعی و آمپول کوچکی برای بیرون کشیدن محتویات آن تخلیه کرد. با این وجودمعمولا چنین چیزی فقط به صورت موقتی موثر است و مایع بر می گردد(کیستدوباره آب می آورد). برخی پزشکان طرفدار تزریق مقدار کمی کورتیزون بهکیست هستند هرچند مزایای این روش هنوز به اثبات نرسیده اند. کیست مینیسک لزوما رشد یا تغییر نمی کند و هیچ دلیل روشنی برای اینکه فرد باید آن را عمل کند وجود ندارد.

- درمان با عمل جراحی

غالبا عمل جراحی به عنوان درمان قطعی کیست مینیسک زانو توصیه می شود. این عملاز طریق آرتروسکوپی انجام می شود. در آرتروسکوپی یک دوربین کوچک به درونمفصل زانو فرستاده می شود و مدخل (سوراخ) دیگری برای بردن ابزارهای جراحیبه درون مفصل ایجاد می شود. در طول آرتروسکوپی منیسک پاره شده مشخص شدهبه روش جراحی بافت مرده کنده می شود و بافت آسیب دیده با استفاده از یکتراش دهنده موتوری که مکنده ای به آن متصل شده است برداشته می شود. چون همواره کیست مینیسک زانو  با کیست مینیسک مجاور زانو ارتباط دارد جستجو برای تشخیصدادن و رفع فشار کیست مربوطه ضروری است. یک تراش دهنده فشار کیست رارفع می کند. هنگامی که پارگی مینیسک پاکسازی  و فشار کیست رفع  شدعلائم بیماری از بین می روند و کیست ناپدید می شود.

عوارض

عوارض احتمالی درمان بدون عمل جراحی عبارتند از: -  تداوم یا رشد کیست مینیسک زانو عوارض احتمالی درمان با عمل جراحی عبارتند از: - مینیسکتومی (خارج کردن مینیسک از داخل زانو) ناکافی یا رفع فشار ناکافی کیست مینیسک زانو همراه با برجستگی و/یا زانو درد و درد کیست باقیمانده - از دست رفتن مینیسک طبیعی به خاطر برش جراحی همراه با خطر آرتروز پس از آن - عوارض ناشی از جراحی آرتروسکوپیک

بهبودی

هر چند کیست های مینیسک "شفا" نمی یابند ولی ممکن است در طول زمان علائم آن ها از بین بروند. اگر کیست  علائم بیماری را ندارد دیگر هیچ دلیلی وجود ندارد که شخص نتواند در هیچ ورزشی شرکت کند. اگر روی کیست مینیسک زانو عمل جراحی انجام و کیست رفع فشار شود می توان خیلی زود در ظرف 3 هفته به فعالیت ها(ی روزانه) بازگشت.

پیشگیری

هیچ چاره مشخصی که بتوان از طریق آن به طور خاص از کیست مینیسک زانو پیشگیری کرد وجود ندارد. حفظ تناسب اندام و حالات می تواند مانع از آسیب به یک زانوی آسیب پذیر شود. ورزشکاران باید تجهیزات حفاظتی مناسبی که مطمئن هستند درست اندازه آن هاست بپوشند مانند کفش های میخ دار با اندازه مناسب برای روی سطح.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی

بازتاب از سایت