پیچ خوردگی مچ پا:عوارض،تشخیص،علت و درمان

پیچ خوردگی مچ پا

به آسیب دیدگی لیگامان مثلثی شکل ( دلتویید )‌ مچ پا ، پیچ خوردگی داخلی مچ پا گفته می شود و به دنبال پیچش پا به سمت داخل و یا چرخش خارجی پا اتفاق می افتد . صدمه لیگامان دلتویید معمولاً نسبت به پیچ خوردگی خارجی مچ پا ، آسیب جدی تری به حساب می آید . در بیشتر اوقات ، این نوع آسیب دیدگی با صدمه به لیگامانهای خارجی یا صدمه به استخوان نازک نی همراه است .

انواع پیچ خوردگی مچ پا

* پیچ خوردگی های درجه ۱ ، شامل کشیدگی لیگامان دلتویید هستند .

* پیچ خوردگی های درجه ۲ ، شامل مواردی است که یک پارگی در بعضی قسمتهای لیگامان دلتویید به همراه درد مچ پا و تورم وجود داشته باشد .

* پیچ خوردگی درجه ۳ ، به مواردی اطلاق می شود که قطع کامل لیگامان دلتویید ، هم در سطح و هم در عمق آن برو زکرده باشد .

عوارض پیچ خوردگی مچ پا

*  آسیب دیدگی های برجستگی استخوان مچ ( تالوس ) .

*  شکستگی های استخوان فیبولا ( نازک نی ) و تی بیا ( درشت نی )‌ .

*  ناتوانی مزمن دلتویید .

*  بی ثباتی عملکرد مچ پا .

* عود مجدد پیچ خوردگی .

تشخیص پیچ خوردگی مچ پا

علائم و نشانه های  پیچ خوردگی مچ پا شامل درد و تورم در قسمت خارجی مچ پا است. ممکن است کبودی و خونمردگی هم در این ناحیه دیده شود. حرکت دادن مچ پا بخصوص حرکان چرخشی مچ پا ، چه توسط خود بیمار و چه توسط پزشک دردناک است.

چون این علائم و نشانه ها ممکن است به علت شکستگی مچ پا هم بوجود آید پزشک معالج از مچ پای بیمار رادیوگرافی ساده به عمل آورده و از اینکه شکستگی در ناحیه وجود ندارد مطمئن میشود. پارگی های شدید لیگامان های مچ پا ممکن است همراه با آسیب غضروف مفصلی سطح بالایی استخوان تالوس باشد به همین علت گاهی اوقات پزشک ارتوپد برای بررسی بیشتر سطح مفصلی استخوان تالوس از ام آر آی استفاده میکند.

رگ به رگ شدن مچ پا با مکانیسم کشش رباط ها در بچه ها نادر است. بروز علائم شبیه رگ به رگ شدن مچ پا در بچه ها اغلب به علت آسیب صفحات رشد پایین درشت نی و نازک نی است. آسیب این صفحات رشد ممکن است در رادیوگرافی ساده مچ پا بصورت شکستگی صفحه رشد دیده شود. با این حال در اکثر اوقات آسیب صفحات رشد انتهای پایینی درشت نی و نازک نی آثاری در رادیوگرافی مچ پا از خود نشان نمیدهند.

پیچ خوردگی مچ پا و درد مزمن

در موارد شایعی بیمار پس از پیچ خوردگی مچ پا  دچار درد مزمن و پیچ خوردگی مکرر مچ پا می شود.

علت پیچ خوردگی مچ پا

علت پیچ خوردگی مچ پا می تواند موارد زیر باشد:

* عدم توانبخشی کامل و اختلال در جوش خوردن رباط .

* شکستگی در استخوان مچ پا .

* آسیب مفصل بین استخوانهای نازک نی و درشت نی .

* التهاب کپسول مفصلی جلو مچ .

* گیر افتادن عصب در جلو یا قفل شدن مچ پا

* کشیده شدن و آسیب عصب در زیر زانو یا پایین ساق .

* دررفتگی تاندون عضله پرونئوس  ( دررفتگی مچ پا ).

* بیرون زدن عضله(هرنیه عضله) .

* استئوآرتریت یا آرتروز مچ پا .

* سندرم تونل تارس(گیر افتادن عصب در داخل مچ پا) .

درمان

راهها و روشهای درمان پیچ خوردگی مچ پا با توجه به خفیف یا شدید بودن علائم و درجه عارضه تعیین می گردد.

درمان پیچ خوردگی مچ پا با فیزیوتراپی برای تمامی بیماران مبتلا به این مشکل ضروری است، زیرا توانبخشی ناکافی منجر به نتایج نامناسب و افزایش احتمال آسیب دیدگی مجدد می‌شود. فیزیوتراپی باعث تسریع فرآیند درمان می‌شود، نتایج بهینه را تضمین می‌کند و احتمال بروز مجدد پیچ خوردگی را کاهش می‌دهد. اهداف درمان فیزیوتراپی علایم پیچ خوردگی مچ پا به شرح زیر است:

محافظت از مفصل، تسکین درد و کنترل التهاب
بازیابی کامل دامنه حرکتی