check

به چه نوع پایی پرانتزی گفته میشود؟

به خمیدگی بیش از حد زانو به طرف بیرون پای پرانتزی یا ضربدری می گویند. در این حالت، زمانیکه مچ پاهای خود را نزدیک به هم قرار میدهید زانوهای شما از هم دور میشوند، که به آن پا پرانتزی یا زانوی پرانتزی میگویند. تمام نوزادان به هنگام تولد زانوهایشان خمیده است. درهنگام تولد، کف پای کودکان روبه روی همدیگر قرار دارد و استخوان ران آنها به طرف بیرون خم شده است و یک فاصله بین مفاصل زانو وجوددارد. در واقع زانو پرانتزی و زانو ضربدری از بیماری های شایع در کودکان میباشد. درطول سالهای اول زندگی، مفاصل زانو به سمت همدیگر حرکت میکند. یعنی شیب ران به طرف پایین و داخل به طرف زانو کشیده می شود و استخوان به صورت مستقیم قرار میگیرد. درطول این روند استخوان ها از حالت نرمی و غضروف خارج میشوند و به استخوان های سخت و محکم تبدیل میشوند. دراین زمان کودک، راه رفتن را آغاز میکند استخوانهای کودک دراین مرحله سفت و مستقیم شده اند و نوزاد قادر به راه رفتن میباشد. در این صورت کودک، نیازی به درمان زانو پرانتزی ندارد.

فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا قدرت و دامنه‌ی حرکتی پاهای خود را با حرکات اصلاحی پای پرانتزی حفظ کرده و آن را تقویت کنید.

پای پرانتزی در کودکان

کودکان معمولا تا سن ۳ تا ۴ سالگی مقداری پای پرانتزی دارند. اگر به روش نشستن کودکان دقت کنید، بسیاری از آنها در هنگام نشستن کف پاهای خود را مقابل یکدیگر قرار می دهند و استخوان ران به طرف بیرون خمیده میشود. اگر زمانی که مچ پای کودکان یکدیگر را لمس کنند، لنگیدن افزایش پیدا کند علت آن فاصله بین  زانوها میباشد. در چنین حالتی باید مفاصل زانو باید به یکدیگر نزدیک شوند، استخوان ران به طرف پایین و داخل مفصل زانو متمایل شود تا این استخوان صاف بشود و کف پا به سمت پایین قرار بگیرد.

با گذشت زمان کودکان به طور طبیعی راه رفتن را آغاز میکنند .کودکان درابتدا لنگ لنگان آماده راه رفتن میشوند تا هم بتواند به صورت مستقیم راه بروند و هم بتوانند وزن بدن خود را روی دو پا تقسیم کنند. برای بیشتر کودکان زیر ۲ سال، بروز علائم زانوی پرانتزی، بسیار طبیعی میباشد. دکترها به این گونه خمیدگی های زانو، زانوی پرانتزی میگویند. زانو پرانتزی، به آرامی و در حدود ۱۸ ماهگی بهبود پیدا میکند و در سن ۳ و۴ سالگی اصلاح میشود و زانوی کودک به حالت طبیعی برمیگردد. تصویر سمت چپ تصویر کودکی است که مبتلا به بیماری مادرزادی بلانت است و در سمت راست تصویر استخوان بوسیله اشعه x نشان داده شده است  که بدشکلی استخوانها را در بالای قلم پا می توانید مشاهده کنید.

نحوه تشخیص پای پرانتزی

پزشک ارزیابی کودک را با معاینه فیزیکی کامل وی آغاز خواهد کرد. اگر کودک زیر ۲ سال باشد، وضعیت سلامتی اش خوب باشد و دچار قوس پای متقارن باشد (میزان قوس هر دو پا به یک اندازه باشد)، آنگاه به احتمال زیاد پزشک به پدر و مادر کودک خواهد گفت که در حال حاضر به آزمایش های بیشتر نیازی نیست. با این وجود، اگر پزشک متوجه شود قوس یکی از پاها نسبت به پای دیگر شدیدتر است، ممکن است آزمایش اشعه ایکس را برای ساق پاهای کودک توصیه کند. تصویر اشعه ایکس از پاهای کودک در حالت ایستاده می تواند بیماری بلانت یا نرمی استخوان را نشان دهد.

اگر در اولین مراجعه به پزشک کودک بزرگ تر از ۵/۲ سال بوده دچار قوس پای متقارن باشد، به احتمال زیاد پزشک آزمایش اشعه ایکس را برای او توصیه خواهد کرد. احتمال ابتلای کودک به بیماری بلانت مربوط به دوران کودکی یا بیماری نرمی استخوان در این سن بیشتر است. اگر تصویر اشعه ایکس نشانه هایی از نرمی استخوان را نشان دهد، پزشک به منظور تایید وجود زانو پرانتزی برای کودک آزمایش خون تجویز خواهد کرد.

علت شکل گرفتن پای پرانتزی

بسیاری از نوزادان با توجه به وضعیت قرارگیری در رحم با زانو پرانتزی به دنیا می آیند. معمولا، این مشکل جای هیچ گونه نگرانی ندارد و وقتی کودک بزرگتر شد، پرانتزی بودن پا برطرف می شود. اگر کودک ضعیف باشد یا نرمی استخوان داشته باشد و یا به طور نامناسب تغذیه شده باشد؛ این موارد دلیل پای پرانتزی میشود و نیاز به درمان پای پرانتزی دارد. مهمترین دلیل این بدشکلی در استخوان ها، نرمی استخوان میباشد. مشکلات اسکلتی، عفونت و تومورهای استخوانی هم میتواند برروی رشد ماهیچه ها اثر بگذارد. در بعضی مواقع هم رشد یک پا، باعث لنگ شدن کودک میشود. دلایل دیگری که در پای پرانتزی اثر دارد برای کسانی است که به طور حرفه ای ورزش سوارکاری انجام میدهند و یا تحت تاثیر شوک های فیزیکی قرار می گیرند و یا شرایطی که بعد از تصادف برای استخوانهای ران اتفاق می افتد از علتهای زانوی پرانتزی است. در چنین شرایطی فرد نیاز به درمان زانوی پرانتزی شده خود دارد.

علائم شکل گرفتن پای پرانتزی

علائم زانوی پرانتزی در کودک بدین صورت است که وقتی ایستاده یا راه میرود ساق های او خمیده هستند. یکی از نشانه های رایج آن، بدقواره راه رفتن میباشد. میزان خمیدگی پاها بسیار مهم میباشد و میتواند یک هشدار برای اعضای خانواده باشد. پیچ خوردن پاها در دوران کودکی امری طبیعی است که در کودکان با زانوی پرانتزی اتفاق می افتد. درد زانو در زانوی پرانتزی برای کودک وجود ندارد. اما در دوران بزرگسالی به دلیل فشارهای غیر طبیعی که ساق پای خمیده برروی مفاصل دارد میتواند باعث درد بر روی لگن و باسن ، زانو و مچ پاشود. همچنین والدین از افتادن و پیچ خوردن پای کودکان خود نیز نگران هستند. در صورتی که با این علائم در کودک خود مواجه شدید حتما برای درمان پا پرانتزی به متخصص مرجع کنید.

بیماری بلانت

بیماری است که در دوران کودکی و دوران بلوغ رخ می دهد. این بیماری حالت بدشکلی در استخوان ساق پا از قسمت زانو تا مچ پا ایجاد میکند. این بیماری، باعث خمیدگی استخوان به داخل یا بیرون میشود و ساق پا حالت کمانی شکل میشود؛ که به آن  خمیدگی استخوان میگویند. افراد مبتلا به این بیماری، رشد غیرطبیعی در ناحیه بالای قلم پا را دارند و این قسمت به صورت بدشکل رشد میکند. این به ماکمک میکند تا طول و شکل استخوان های بزرگسالی را تشخیص دهیم. درکودکان زیر ۲ سال، بسیار غیرممکن است که از ساق های خمیده کودک بتوان تشخیص داد که کودک مبتلا به بیماری بلانت است یا نه. درسن ۳ سالگی خمیدگی استخوان شدیدتر میشود و میتوان بوسیله اشعه x  این بیماری را تشخیص داد.

بیماری بلانت در سنین بلوغ

بیماری بلانت و یا نرمی استخوان اگر درمان نشود میتواند منجر به بیماری بلانت در بزرگسالی و سنین بلوغ شود. متاسفانه این کودکان درناحیه ساق پا احساس ناراحتی میکنند (مخصوصا درناحیه زانو) و فشارهای غیر طبیعی به مفصل های زانو وارد میشود. بزرگسالان مبتلا به بیماری بلانت بیشتر در معرض درد حاصل از خمیدگی زانوها قراردارند.

نرمی استخوان

نرمی استخوان یکی از بیماری هایی است که در دوران کودکی اتفاق می افتد و باعث بدشکل شدن استخوان ها میشود .کودکانی که به بیماری نرمی استخوان مبتلا هستند به میزان لازم کلسیم، فسفر و ویتامین   D که برای رشد استخوانها مفید است دریافت نکرده اند. نرمی استخوان حاصل از کمبود مواد غذایی، در کشورهای پیشرفته بسیار بعید و غیر طبیعی میباشد به دلیل اینکه افراد در این کشورها از شیر و مواد غذایی دیگر که حاوی ویتامین D است به میزان لازم استفاده کرده اند. نرمی استخوان، همچنین به دلیل ژنتیک هم اتفاق می افتد؛ براساس ویژگیهای ژنتیکی، افراد نمیتوانند ویتامین D لازم برای بدن خود را جذب کنند که باعث نرمی استخوان ارثی می شود.

درمان پای پرانتزی

دکتر بوسیله معاینات فیزیکی بیمار، ارزیابی های خود را شروع میکند. اگرکودک شما زیر ۲ سال است و از سلامتی کامل برخوردار است و دچار پای پرانتزی میباشد پزشک به شما خواهدگفت که نیاز به تست های دیگری برای درمان پا پرانتزی ندارد. اگرچه دکتر تشخیص میدهد که یک ساق پا از ساق پای دیگر بیشترخمیده است اما باز هم انجام عکسبردای توسط اشعه x ضروری میباشد. عکس برداری با اشعه ایکس به صورت ایستاده از کودک به شما خواهد گفت که علت این خمیدگی بیماری بلانت است یا نه و از این طریق میتواند درمان پای پرانتزی را شروع کند. اگر سن کودک شما بیشتر از ۲ ساگی است، در ابتدا پزشک تقارن بودن خمیدگی ساق پا را معاینه میکند و برای شما عکس برداری توسط اشعه x  را پیشنهاد میکند. احتمال ابتلا به بیماری مادرزادی بلانت و نرمی استخوان در این سنین بیشتر میباشد. اگر اشعه ایکس نرمی استخوان را نشان بدهد، پزشک به شما توصیه میکند که آزمایش خون انجام دهید تا از وجود این بیماری مطمئن شوید. به طور عمومی، هیچ درمانی برای بزرگسالان وجود ندارد. درمان پای پرانتزی زمانی موثراست که کودک زیر ۳ و یا ۳ سال باشد. دراین مورد زمانی که کودک به بیماری نرمی استخوان مبتلا است و بیماری او درحال پیشرفت است بسیار مهم است که به پرستار کودک توصیه کنید که هرگز کودک روی پاهایش نایستد. این کار برای درمان پای پرانتزی بسیار موثراست و هم چنین کاربرد آتل هم برای درمان پای پرانتزی بسیار مفید است. این بدشکلی ها که در افراد بزرگسال بر اثر شوک و یا شغلی که دارند ایجاد میشود فقط بوسیله جراحی درمان میشود. همچنین متخصصین ارتوپد میتوانند برای درمان پای پرانتزی این بیمار توصیه های موثری به بیمار ارائه دهند. زانوی پرانتزی، با رشد کودک بهبود پیدا میکند. این روند درسنین ۳ تا ۴ سالگی اتفاق می افتد.

درمان بدون جراحی پای پرانتزی

اگرچه زانوی پرانتزی نیاز به بهبودی پزشکی ندارد ولی کودک شما باید هر ۶ ماه یکبار تا زمانیکه مشکل خمیدگیش برطرف نشده و درمان پای پرانتزی کامل نشده، به پزشک مراجعه کند

درمان بیماری بلانت

بیماری مادرزادی بلانت برای اصلاح پای پرانتزی و اصلاح خمیدگی نیاز به درمان دارد.در سنین کم بهبودی بیمار بوسیله بستن یک آتل به ساق پا درمان میشود اما این درمان برای افراد بزرگسال نتیجه بخش نمیباشد.

زمانیکه بیماری بلانت علاوه براستفاده از آتل، پیشرفت میکند؛ عمل جراحی تاسن ۴ سالگی میتواند موثر باشد. عمل جراحی میتواند از تشدید زانوی پرانتزی و آسیب زدن به رشد استخوان قلم پا جلوگیری کند. افراد درسنین بالا و مبتلا به بیماری بلانت برای رفع این مشکل به عمل جراحی نیاز دارند.

درمان با جراحی پای پرانتزی

به ندرت، زانوی پرانتزی در دوران کودکی و دوران بزرگسالی به طور کامل بهبود میابد. اما زانوی پرانتزی، باعث نگرانی کودک و خانواده او میشود به دلیل اینکه روی ظاهر فرد اثر میگذارد. اگر فرم زانوی پرانتزی بسیار زیاد باشد عمل جراحی برای درمان علائم پای پرانتزی ضروری است .

درمان نرمی استخوان

اگر کودک شما مبتلا به نرمی استخوان است پزشک شما را به متخصص تغذیه ارجا میدهد تا سوخت و ساز بدن شما راکنترل کند و توصیه های لازم را به شما درمورد تغذیه بدهد. علاوه بر آن درمانهای ارتوپدی و ورزش برای زانوی پرانتزی هم بسیار موثر میباشد. نرمی استخوان اغلب بوسیله درمان از بین میرود.

درمان ابتدایی، برای این افراد ابتدا بهبود تغذیه میباشد. اگر موثر واقع نشد، عمل جراحی برای افرادی که مبتلا به نرمی استخوان هستند، موثر می باشد.

لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.