پارگی و کشیدگی رباط مچ پا:علت،علائم و نشانه ها و درمان

پارگی و کشیدگی رباط مچ پا وقتی ایجاد میشود که در حین راه رفتن  مچ پا پیچ  میخورد. این پیچ خوردگی مچ پا موجب میگردد تا رباط های جانبی در اطراف مچ پا بخصوص در قسمت خارجی آن تحت کشش بیش از حد تحملش قرار گیرد. در این حال تارهای تشکیل دهنده رباط مچ پا پاره میشوند. این پاره شدن تارها و فیبرهای میکروسکوپی تشکیل دهنده رباط درجات و شدت های متفاوتی دارد. گاهی اوقات این پارگی ها کم و خفیف بوده و در مواردی ممکن است پارگی رباط مچ پا  کامل باشد .

وقتی که شدت  پارگی و کشیدگی رباط مچ پا کم است میتوان آن را با مچ بند بست و با همین روش پارگی و کشیدگی رباط مچ پا  را درمان کرد ولی در مواردی که شدت کشیدگی رباط مچ پا زیاد است ترجیح داده میشود که مچ پا به مدت سه هفته  توسط گچ گیری بی حرکت شود.تشخیص شدت پارگی و کشیدگی رباط مچ پا  توسط پزشک معالج و با تکیه بر معاینه و روش های تصویربرداری صورت میگیرد.متاسفانه بسیاری فکر میکنند درمان کشیدگی و پیچ خوردگی مچ پا به همین چند هفته بستن خلاصه میشود ولی اینطور نیست. کشیدگی مچ پا بیماری سمجی است که اگر بدرستی درمان نشود تا مدتها بیمار را آزار میدهد.

علت پارگی و کشیدگی رباط  مچ پا

پارگی و کشیدگی رباط مچ پا  هنگامی رخ می دهد که بدن تحت فشار و استرس قرار گیرد. در جریان این فشار عضلات و رباطها در جهتی انقباض یا تحت فشار قرار می گیرند که برای آن جهت خاص یا آن مقدار خاص از نیرو توانایی کافی ندارند و این فشارهای خارج از توان منجر به کشیدگی یا پارگی رباط مچ پا خواهد شد. فشارهای وارده به بدن می توانند ناگهانی یا بصورت مزمن و در اثر انجام حرکات تکراری و غیر صحیح باشد.

علائم و نشانه های پارگی و کشیدگی رباط مچ پا

- درد مهمترین و اولین نشانه و علائم پارگی و کشیدگی رباط مچ پا میباشد که می تواند بروز آسیب های مچ پا  را بیان کند. در ورزش و تمرین بروز درد می تواند بدنبال یک حادثه خاص و ناگهانی و یا بتدریج و بدنبال حرکات مکرر و تکراری بصورت تدریجی رخ دهد.تهران

- تورم ناحیه آسیب دیده دراثر پارگی و کشیدگی رباط مچ پا تقریباً‌ همیشه وجود دارد که ظهور آن می تواند ناگهانی یا بتدریج طی چند ساعت باشد. هرگاه فیبرهای تاندون, رباط یا عضله آسیب ببینند مقداری خونریزی رخ می دهد البته این خونریزی امکان دارد طول بکشد تا بطور واضح زیر پوست مشاهده شود ( کبودی ).

- بخاطر درد و تورم  دراثر پارگی و کشیدگی رباط مچ پا  معمولاً عضلات اطراف ناحیه آسیب دیده دچار انقباض ( اسپاسم ) می شوند. بدن با ایجاد درد, تورم و اسپاسم سبب می شود که از آن ناحیه کمتر استفاده شود تا روند بهبودی آن زودتر رخ دهد.

درمان پارگی و کشیدگی رباط مچ پا

وقتی که شدت پارگی و کشیدگی رباط مچ پا کم است می توان آن را با مچ بند بست و با همین روش درمان کرد ولی در مواردی که شدت پارگی و کشیدگی رباط مچ پا   زیاد است ترجیح داده می شود که مچ پا به مدت سه هفته به توسط گچ گیری بی حرکت شود.

تشخیص شدت پارگی و کشیدگی رباط مچ پا  توسط پزشک معالج و با تکیه بر معاینه و روش های تصویربرداری صورت می گیرد.

متاسفانه بسیاری فکر می کنند درمان پارگی و کشیدگی رباط مچ پا  و پیچ خوردگی مچ پا به همین چند هفته بستن خلاصه می شود ولی اینطور نیست. پارگی و کشیدگی رباط مچ پا  بیماری سمجی است که اگر بدرستی درمان نشود تا مدت ها بیمار را آزار می دهد.

بعد از اتمام درمان سه هفته ای پارگی و کشیدگی رباط مچ پا  حال چه با مچ بند و چه با گچ گیری بیمار باید تا مدت ها نرمش های مخصوصی را انجام دهد که هدف از آن ها افزایش قابلیت انعطاف پذیری مفصل و افزایش قدرت عضلات ساق است. اگر این نرمش ها به درستی انجام نشوند پیچ خوردگی مچ پا ممکن است بطور مکرری عود کند.

در صورت باقی ماندن درد مچ پا  بیمار باید بررسی شود تا وجود آسیب های همراه مانند آسیب های غضروفی و یا وجود ناپایداری در رباط های مچ پا ارزیابی شوند. در صورت وجود این آسیب ها ممکن است بیمار نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه "مچ پا" مطالعه فرمایید .

تعویض مفصل مچ پا

آرتروز مچ پا و درمان آن