شرایط و مراحل بعد از عمل تعویض مفصل زانو چیست؟

یک متخصص جراحی زانو ماهر تنها به عمل جراحی زانو کفایت نمیکند. چرا که همان قدر که جراحی زانو اهمیت دارد مراحل قبل و بعد از عمل نیز برای نتیجه گیری اهمیت دارد.

بیمار پس از انجام عمل تعویض مفصل زانو باید نکاتی را رعایت کند تا بتواند سالها بدون مشکل و نگرانی از مفصل تعویض شده استفاده نماید.

اولین و مهمترین نکته پس از عمل جراحی زانو استفاده از توالت فرنگی است چرا که حالت بدن در هنگام استفاده از توالت ایرانی میتواند آسیب جدی و جبران ناپذیری بر مفصل تعویض شده بگذارد و در برخی موارد باعث جابجا شدن مفصل و خارج شدن آن از فضای استاندارد و در نتیجه درد و نیاز به عمل مجدد گردد.

آیا پس از جراحی نیاز به فیزیوتراپی و ورزش است؟

بله.  بلافاصله پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو و از فردای روز جراحی مراحل فیزیوتراپی آغاز میگردد. در عمل تعویض مفصل زانو دوهفته اول بعد از عمل بیمار با واکر راه میرود و پس از انجام فیزیوتراپی در این دو هفته اگر شرایط بیمار مناسب بود واکر حذف میگردد و بیمار توانایی حرکت و بازگشت به زندگی روزمره را خواهد داشت

آیا عمل تعویض مفصل زانو همواره نتیجه مثبت دارد و چه عواملی بر نتیجه گیری بهتر این عمل موثر است؟

عمل تعویض مفصل زانو معمولا با ۸۰ درصد موفقیت همراه است. اما عواملی باعث میشود که این رضایتمندی افزایش یاید یکی از مهمترین عوامل افزایش این رضایتمندی انجام صحیح تمرینات بعد از عمل تعویض مفصل زانو است که پزشک و تیم فیزیوتراپی به بیمار میدهند. همچنین دانستن این نکته اهمیت زیادی دارد که گاها بیمار پس از تعویض مفصل نیز احساس درد میکند در بسیاری از موارد درد پا ارتباطی به عمل تعویض مفصل زانو ندارد و ممکن است بیمار دارای مشکلات دیگری باشد که باعث ایجاد درد گردد بطور مثال مشکل در کمر و…

چند جلسه فیزیوتراپی لازم است؟

معمولا پس از عمل یک یا دو جلسه فیزیوتراپی در بیمارستان انجام میشود و بعد از حدود دو هفته جهت ترمیم زخم ها زمان لازم است و بعد از پایان دو هفته ۱۰ روز فیزیوتراپی لازم است. اما قسمت اصلی درمان ورزش ها و همکاری بیمار و اطرافیان است. چرا که لازم است هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی تقویت گردد تا به زندگی عادی بازگردد.

چگونه درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو را کنترل نماییم؟

پس از جراحی تعویض مفصل زانو و در هنگام بستری در بیمارستان پمپ های درد و مسکن ها میتواند کمک کننده باشد اما پس از مرخصی از بیمارستان ورزش های منظم و همچنین تقویت روحی بیمار با خارج شدن از خانه و حضور در زندگی روزمره میتواند تاثیر بسزایی در کنترل درد بیمار داشته باشد.

,

لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.