خشکی،سفتی و محدویت حرکت مفصل زانو نشانه چیست؟

index

خشکی زانو عموما یکی از نشانه ها و علائم بیماری آرتروز (فرسایش مفصل زانو) می باشد. در موارد نادر  سفتی زانو و خشکی مفصل به خاطر تومورها و خونریزی داخلی است که باید سریعاً جهت درمان خشکی مفصل زانو آن به پزشک ارتوپد متخصص مراجعه کرد. در این جا سعی داریم که با معرفی منشأ زانو درد و سفتی زانو و علت خشکی زانو، راههایی برای درمان و رفع این مشکل ارائه کنیم.

سفتی و خشکی زانو نشانه چیست؟

محدودیت حرکتی زانو و صدای زانو زمانی اتفاق می افتد که به دلیل آسیب دیدگی یا التهاب مفصل زانو، نتوانید مفصل زانوی خود را به راحتی حرکت دهید و خم و راست کردن زانو برای شما مشکل باشد. .هر کاری که باعث شود دامنه حرکات مفصل زانو محدود شود، محدودیت حرکتی و سفتی مفصل زانو را بوجود می آورد. برای حفظ ثبات و کارایی مفصل زانو چهار رباط نقش مهم دارند، رباط های صلیبی قدامی، صلیبی خلفی و رباط های جانبی داخلی و جانبی خارجی. در داخل زانو دو مینیسک وجود دارد که  اتصال دهنده  استخوان ران و درشت نی هستند. آسیب دیدگی این استخوان بندی ها  باعث محدودیت حرکتی مفصل زانو و علت خشکی مفصل زانو است. از دلایل ترومایی دیگر برای محدودیت حرکتی و خشکی مفصل زانو می توان به شکستن استخوان، التهاب تاندون ها یا بورس  ( کیسه  مایع سینوویال) یا  آسیب دیدگی غضروف کاسه زانو اشاره کرد. شکل های مختلف آرتروز رایج ترین بیماری های مزمنی هستند که زانو را تحت  تاثیر قرار می دهند. بیماری ارتروز زانو از فرسایش زانو نشات می گیرد، در حالی که  بیماری روماتیسم مفصلی (بیماری خود ایمنی مزمنی که همراه با عفونت مفصل است) از بدکاری سیستم ایمنی بدن ناشی می شود. در موارد نادر، تومورها و عفونت های مفصل زانو موجب محدودیت حرکتی زانو می شوند.

علائم دیگری که با محدودیت حرکتی زانو ظاهر می شوند کدامند؟ محدودیت حرکتی زانو همراه با علائم دیگری است که به بیماری یا اختلال بوجود آورنده آن بستگی دارد. بیماری هایی که باعث محدودیت حرکت زانو می شوند، علائم دیگری نیز در سیستم های دیگر بدن بوجود می آورند. علائم  مرتبط با زانو که با محدودیت حرکتی زانو ظاهر می شوند محدودیت حرکتی زانو همراه با علائم دیگری است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: •    خونریزی یا کبودی •    تغییر شکل مفصل •    سست شدن مفصل •    ضعف یا اسپاسم عضله •    درد در حین استراحت یا در طول حرکات مشخصی که به صورت درد آزاردهنده، شدید، سوزان، عذاب آور یا رنج آور توصیف می شود •    قرمزی، گرمی یا ورم محدودیت حرکتی زانو به همراه علائم دیگری است که مرتبط با سیستم های دیگر بدن هستند و از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: •    تب •    ضعف عضلانی •    درد یا ورم در مفاصل دیگر

در بعضی از موارد، محدودیت حرکتی زانو نشان دهنده یک بیماری جدی است که باید فورا و به صورت اورژانسی مورد معاینه قرار گیرد. در صورتی که شما یا یکی از همراهان شما هر کدام از این علائم شدید زیر را داشتند، سریعا به اورژانس مراجعه کنید: •    سردی پا، همراه با نبض ضعیف یا بدون آن •    تب بالا ( بیش از 101 درجه فارنهایت) •    بی حس شدن قسمت پایین پا •    شکستگی یا تغییرشکل مشخص استخوان ها •    فلجی یا ناتوانی در حرکت دادن  یک بخش از بدن •    خونریزی شدید •    درد غیرقابل کنترل

علت ها و دلایل

محدودیت حرکتی زانو عموما با آسیب دیدگی زانو یا با یک بیماری های  التهابی مثل آتروز مفصل زانو بوجود می آید. علل ترومایی محدودیت حرکتی زانو محدودیت حرکتی زانو ممکن است با آسیب به مفصل یا بافت های مجار ایجاد شود. این آسیب دیدگی ها از قرار زیر هستند: خونریزی در فضای مفصل ( همارتروز) شکسته شدن  هر کدام از استخوان های زانو خرد شدن استخوان یا غضروف درون فضای مفصل پیچ خوردگی و در رفتگی پاره شدن یا کشیدن شدن رباط ها ورم زانو پارگی تاندون پارگی رباط یا مینیسک ( غضروف)

بیماری "زانوی دوندگان" (همچنین تحت عنوان "سندرم درد پاتلو فمورال"، "سندرم استرس پاتلوفمورال" و یا "سندرم درد قدامی زانو" نیز شناخته می‌شود) یکی از شایع‌ترین علل درد زانو در تمام گروه‌های سنی می‌باشد، از جمله در نوجوانان و جوانان. این بیماری می‌تواند به ‌صورت مزمن یا عود شونده خود را نمایان سازد. این حالت بیشتر در دوندگان رخ می‌دهد، از این‌رو به آن بیماری "زانوی دوندگان" می‌گویند، اما این بیماری حتی می‌تواند در افراد غیرفعال نیز رخ دهد.

علل التهابی محدودیت حرکتی زانو محدودیت حرکتی زانو همچنین با بیماری هایی بوجود می آید که منجر به التهاب در مفصل یا دور مفصل زانو می شود. این بیماری ها از قرار زیر هستند: •    آبسه •    اسپوندیلیت آنکیلوزان ( التهاب مفاصل بین مهره ها و ستون فقرات) •    بورسیت ( التهاب بورس، کیسه های مایع سینوویال که اطراف مفصل قرار گرفته اند) •    نقرس ( نوعی آرتروز که با ایجاد اسید اوریک در مفاصل ایجاد می شود) یا نقرس کاذب •    آرتروز •    آرتریت پسیوراتیک ( آرتریت مرتبط با پسوریازیس پوست ) •    روماتیسم مفصلی ( بیماری خودایمنی مزمن که همراه با عفونت مفصل است) •    لوپوس اریتماتوی منتشر ( اختلالی که در آن بدن به سلول ها و بافت های سالم خود حمله می کند)

علل جدی یا خطرآفرین محدودیت حرکتی زانو به ندرت پیش می آید که محدودیت حرکتی زانو علامت یک بیماری جدی یا بسیار خطر آفرین باشد که باید به صورت اورژانسی مورد معاینه و بررسی قرار گیرد. این بیماری ها از قرار زیر هستند: تومورهای استخوانی ورم استخوان آرتریت سپتیک ( عفونت مفصلی)

تشخیص

به منظور تشخیص بیماری، پزشک سوالات متعددی در مورد محدودیت حرکتی زانو از شما می پرسد. این سوالات از قرار زیر هستند: •    از چه زمانی احساس محدودیت حرکتی زانو به شما دست داده است؟ •    آیا به زانوی خود آسیب وارد کرده اید؟ •    آیا در مفاصل دیگر نیز علائمی دارید؟ •    آیا کاری هست که با انجام آن وضعیت زانوی شما بهتر یا بدتر شود؟ •    آیا در فعالیت های ورزشی شرکت می کنید؟

درمان

محدودیت حرکتی زانو به معنای از دست رفتن دامنه ای از حرکات است. به منظور جلوگیری از سفت شدن زانو, درمان خشکی زانو و بازسازی زانوهایی که دچار این مشکل شده اند، از مجموعه ای از ورزش های حرکتی استفاده کنید. این ورزش ها را تا زمانی انجام دهید که بتوانید دو بار در روز هر بار سی مرتبه انها را انجام دهید. وقتی  حرکات ورزشی شما به اتمام رسید، یک  قطعه یخ را در پارچه ای خیس قرار دهد و آن را روی زانوهای خود بگذارید.

ice

تمرینات ورزشی

تقویت عضلات چهارسر ران کف زمین بنشینید و پاهای خود را به صورت مستقیم در جلوی خود دراز کنید. عضلات قسمت بالایی ران را محکم کنید و زانوی خود را روی سطح زمین هل دهید. به زانوها فشار وارد نکنید. هر روزی که این ورزش ها را انجام دهید، دامنه حرکات شما افزایش پیدا می کند.

4 sar ran  خم کردن خفیف زانو روی زمین بنشینید و یک حوله تا شده را زیر زانوهای خود قرار دهید. به آرامی عضلات بالای ران خود را منقبض کنید  و انگشتان پا را به سمت خود خم کنید. به مدت ده ثانیه در این وضعیت ثابت باشید و سپس عضلات را شل کنید. این کار را سه بار انجام دهید. kham zanoo  خم کردن غیرفعال زانو روی زمین بنشینید به طوریکه پشت شما به دیوار تکیه داده باشد. پاهای شما باید به صورت مستقیم در جلوی دراز شده باشند. یک حوله دور کف پا قرار دهید و با استفاده از آن  زانو را به سمت سینه بکشید تا زمانی که احساس کنید یک حرکت کششی صورت گرفته است.زانوی خود را دیگر به سمت سینه نکشید و عضلات را شل کنید. این کار را سه بار انجام دهید و پاها را عوض کنید. passive bending  قفل کردن زانو از پشت روی زمین دراز بکشید. دست های خود را در کنار خود روی زمین قرار دهید. قرار نیست ورزش دراز نشست انجام دهید، پس در حین انجام این ورزش گردن و شانه های خود را بالا نیاورید.  در حین قفل کردن زانو ، پاها خود را بین  20 تا 25 سانتی متر به سمت بالا بیاورید. به مدت 10 ثانیه در این وضعیت ثابت بمانید و سپس پای خود را پایین بیاورید. این کار را سه بار انجام دهید و سپس پاهای خود را عوض کنید. ghofl zanoo  خم کردن زانو بر روی شکم روی زمین دراز بکشید. تا جایی که می توانید زانوی خود را به سمت پشت به طرف کمر خود خم کنید. به مدت 5 ثانیه در این وضعیت ثابت بمانید و سپس زانوی خود را شل کنید. این کار را سه بار انجام دهید و سپس پاهای خود را عوض کنید. kham zanoo 2  صاف کردن زانو این ورزش را روی صندلی یا لبه تخت خود انجام دهید. در یک وضعیت نرمال بنشینید به طوری که پشت شما صاف باشد و پای خود را به صورت صاف روی زمین قرار دهید. با دست خود ران خود را هل دهید و پای خود را در ناحیه زانو صاف کنید. این کار را سه بار انجام دهید و سپس پاهای خود را عوض کنید. saf kardan zanoo  غلتک زانو در بخش پایانی، روی صندلی بنشینید  به طوری  که پای شما به صورت صاف روی زمین قرار بگیرد و زانوهای خود را شل کنید. تا آنجایی که می توانید پاهای خود را به هم نزدیک کنید. تا جایی که می توانید زانوهای خود را به سمت چپ بچرخانید. به بخش میانی وضعیت اولیه برگردید و سپس زانوهای خود را به سمت راست بچرخانید. این کار را حداقل سه بار انجام دهید. ghaltak zanoo

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست  متخصص کارآزموده ای است که باعث می شود بتوانید پس از یک عمل جراحی یا آسیب دیدگی، فعالیت ها و حرکات بدن خود را از سربگیرید و بدن شما استحکام قبل را داشته باشد. فیزیوتراپ به شما ورزش ها، حرکات کششی و شیوه هایی را یاد می دهد و با استفاده از تجهیزات مخصوص به درمان مشکلاتی می پردازد که بدون این تجهیزات قابل درمان نبودند. فیزیوتراپ ها برای تشخیص نواقص بیومکانیک بدن آموزش دیده اند. با کار کردن با یک فیزیوتراپ، مشکلات نواحی از بدن که از لحاظ فعالیت  به مشکل برخورده اند را برطرف کنید. فیزیوتراپ باعث کاهش استرس و کمک به فعالیت بدون درد بدن می شود. فیزیوتراپ ها در مورد روش های جراحی و اهداف درمان مطلع هستند و تلاش های خود را برای بهبود وضعیت سلامت شما انجام می دهند. پس از عمل های  جراحی، مهم است که درمان با یک روش جراحی هدایت شود. فیزیوتراپ ها در مورد محدودیت های بدن پس از جراحی اطلاع دارند و می توانند یک پیامد موفقیت آمیز را تضمین کنند.

حرکات کششی برای  عضلات و مفاصل سفت شده

حرکات کششی برای حفظ دامنه حرکات مطلوب مفاصل و انعطاف پذیری عضله ها ضرورت دارد. در صورتی که عضلات یا مفاصل سفتی دارید، فعالیت های نرمالی مثل بالارفتن از پله ها یا دسترسی به وسایل بالای سر با دشواری صورت می گیرد. با حرکات کششی مناسب، این فعالیت ها به خوبی صورت می گیرند. پس از آسیب دیدگی یا عمل جراحی، بافت جای زخم ایجاد می شود و بافت نرم منقبض می شود. مهم است که در این وضعیت ها به صورت منظم حرکت کششی انجام دهید تا مطمئن شوید شکل گیری جای زخم سد راه  توانبخشی  شما نخواهد شد.

عوارض جانبی درمان نکردن

عوارض جانبی علائم زانوی درمان نشده، مثل محدودیت حرکتی زانو می تواند شدید باشد. به دلیل اینکه محدودیت حرکتی زانو و عدم نرمی آن می تواند ناشی از بیماری هایی جدی باشد، ناتوانی در درمان باعث آسیب دائمی و عوارض نامطلوبی می شود. وقتی دلیل بوجودآورنده محدودیت حرکتی زانو شناخته شد، بهتر است از برنامه درمانی که پزشک برای کاهش خطر عوارض جانبی بالقوه  مخصوصا برای شما طراحی کرده است، تبعیت کنید. عوارض جانبی بالقوه شامل موارد زیر می شوند: •    غیبت های متوالی در سرکار و مدرسه •    کاهش عملکرد ورزشی •    معلولیت •    بدشکلی و از بین رفتن مفصل •    مشکلات عصبی بوجود آورنده درد، بی حسی یا سوزش •    فلجی •    بی حسی دائمی مفصل •    درد دائمی یا مزمن

همانطور که در متن توضیح داده شد، خشکی و سفتی زانو عارضه ی ناراحت کننده ای است که باعث محدودیت های حرکتی زیادی می شود. بهتر است با انجام حرکات نرمشی برای تسکین و رفع این مشکل بر آمد. در صورتی که تمرینات و درمان خانگی مؤثر واقع نشد، هر چه سریعتر به پزشک متخصص  ارتوپد مراجعه نموده تا با معاینه دقیق مفصل زانو، نسبت به درمان اقدام کند.