قفل کردن مچ پا

imagess

قفل کردن مچ پا هنگام راه رفتن

قفل کردن مچ پا هنگام راه رفتن باعث ایجاد درد و ناتوانی می شود که کارهای روزانه یا فعالیت های جسمانی را مشکل می کند. قفل کردن مچ پا می تواند علامت بروز اختلالات متعددی باشد. این اختلالات عبارتند از پارگی رباط صلیبی، ناپایداری مچ پا، آرتروز، خار استخوان و همچنین وضعیتی به نام آسیب استئوکندریتی (خرد شدن تکه های غضروفی زانو). اگر هنگام راه رفتن دچار قفل شدن مچ پا می شوید، برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کنید.

علت قفل کردن مچ پا

رگ به رگ شدن مچ پا

رگ به رگ شدن مکرر مچ پا یا رگ به رگ شدن شدید مچ پا می تواند به مچ پا آسیب برساند و باعث قفل کردن مچ پا شود. هنگامی که مچ پا خارج از طیف حرکتی خود پیچ یا تاب می خورد، ممکن است منجر به پارگی رباط صلیبی شود. با گذشت زمان این عارضه رو به وخامت می گذارد و منجر به ناپایداری مچ پا می شود. پارگی رباط صلیبی و ناپایداری مچ پا باعث درد، تورم، قفل کردن مچ پا، ترک خوردگی و احساس ناپایداری هنگام راه رفتن و دیگر فعالت های تحمل کننده وزن می شود. این وضعیت را می توان با استراحت، عدم تحرک، بریس مچ پا، ورزش درمانی و به عنوان آخرین راه حل با جراحی درمان کرد.

آرتروز مچ پا

آرتروز مچ پا، می تواند از ضربه محکم به مچ پا یا سایش طبیعی بر اثر کهولت سن رخ دهد و باعث قفل کردن مچ پا شود. آرتروز هنگامی اتفاق می افتد که غضروف مفصلی آ/NB/L=یب می بیند. هنگامی که استخوان های مچ پا شروع به ساییدگی کنند علائم آن به صورت های مختلف از جمله درد، تورم، محدودیت دامنه حرکت و قفل کردن مچ پا بروز می کنند. آرتروز زانو را می توان با تغییر مدل کفش، بریس مچ پا، داروهای ضد التهاب، کاهش وزن، درمان های ورزشی و تزریق استروئید معالجه کرد. درصورت موفق نبودن این درمان ها نوبت به جراحی می رسد. جراحی می تواند قفل کردن مچ پا را درمان کند و باعث کاهش درد شود.

خارپاشنه

خارپاشنه ، زایده ای شبیه استخوان است که روی لبه استخوان و همینطور جایی که رباط های صلیبی و تاندونها به استخوان متصل می شوند رشد می کند. خار استخوان ممکن است در مچ پا بوجود آید و منجر به قفل کردن مچ پا شود. دیگر علائم خار استخوان عبارتند از درد و محدودیت دامنه حرکت. مبتلایان می توانند سالها بدون احساس درد یا قفل شدن مچ پا ناشی از خار استخوان بمانند. درمان این عارضه محدود است. داروهای ضد التهاب می توانند درد را تسکین دهند و برای از بین بردن خار استخوان جراحی صورت می گیرد.

images (8)

آسیب استئوکندریت دیسکان مچ پا

آسیب استئوکندریت دیسکان مچ پا ، عارضه ای است که باعث کاهش جریان خون در بخش انتهایی استخوان، از جمله استخوان های مچ پا می شود و یکی از دلایل قفل کردن مچ پا محسوب می شود. جریان خون در نتیجه شل شدن غضروف در انتهای استخوان کند می شود. این عارضه مخصوصاً در پی آسیب دیدن مچ پا صورت می گیرد. از علائم آسیب استئوکندریت دیسکان مچ پا، می توان به درد، قفل شدن ماهیچه، تورم، حساسیت به لمس کردن، محدودیت حرکت،قفل کردن مچ پا و احساس ناپایداری در مفصل ها اشاره کرد.در اولین برخورد با آسیب استئوکندریت دیسکان مچ پا، درمان احتیاطی انجام می شود. ممکن است دکتر استراحت، استفاده از عصا یا اجتناب از فعالیت های بالا را توصیه کند. درمان فیزیکی نیز ممکن است به منظور افزایش نیرو و دامنه حرکت تجویز شود. در صورت موفق نبودن درمان احتیاطی، جراحی می تواند تکه های شل شده استخوان و غضروف را جدا کند.

درمان قفل کردن مچ پا

فیزیوتراپی

قفل کردن مچ پا را می توان با فیزیوتراپی درمان کرد اما پارگی غضروف را نمی توان بدون درمان جدی برطرف کرد. پارگی غضروف در بیمارانی که دچار این پارگی هستند ممکن است از جای خود خارج شده و باعث قفل شدن مچ پا شود. اگر مچ پای بیمار به خودی خود آزاد نشد، به آرتروسکوپی فوری نیاز دارد. جراح در صورت لزوم، به بیمار برای درمان قفل کردن مچ پا، جراحی توصیه می کند.

images (9)

آرتروسکوپی

عمل آرتروسکوپی مچ پا برای درمان قفل کردن مچ پا، معمولا در حدود 30-45 دقیقه تحت بیهوشی طول می کشد. جراح رباط مچ پای بیمار را در حالی که عضلات آرام و شل باشند بررسی می کند. سپس دوربین مخصوصی را از طریق یک یا چند برش کوچک در جلو یا پهلوی مچ وارد می کند و داخل مچ پا را به منظور تشخیص میزان آسیب غضروف، مفصل و رباط ها بررسی می کند. جراحی هرگونه مواد سست ناشی از سایش سطوح مفصل را می شوید. جراح باید بدون نیاز به ایجاد برش های بزگتر قادر به تریم یا تعمیر غضروف پاره شده و درمان قفل کردن مچ پا، باشد. جراحی با بستن پوست با بخیه و یا نوار چسب به پایان می رسد.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی