علت درد مچ پا

درد مچ پا

درد مچ پا به هر نوع درد و ناراحتی در مچ پا اشاره دارد. این درد می تواند با آسیب ایجاد شود، مانند رگ به رگ شدن، یا به دلیل وضعیت پزشکی، مانند ورم مفاصل باشد. پیچ خوردگی مچ پا یکی از شایعترین علل مچ پا درد تا ۸۵ درصد از صدمات مچ پا است. رگ به رگ شدن وقتی رخ می دهد رباط، بافتهایی از بدن که متصل به استخوان، است دچار پارگی و یا کشش شود
درد مچ پا میتواند بسیار آزار دهنده باشد. درد مچ پا راه رفتن را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده و میتواند موجب کاهش میزان فعالیت های روزمره فرد شود. مچ پا به علل زیادی دچار درد میشود. درد مچ پا میتواند حاد یا مزمن باشد، در مچ پا میتواند همراه با محدودیت حرکتی یا تورم باشد

علل شایع درد مچ پا

از علل شایع درد مچ پا آرتروز یا ساییدگی مفصل مچ پا است. این ساییدگی معمولا به دنبال آسیب های قبلی وارده به مچ پا ایجاد میشود. بطور مثال بدجوش خوردن شکستگی های داخل مفصلی مچ پا میتواند موجب بروز ساییدگی یا آرتروز مفصلی شود. این بیماری معمولا همراه با درد مچ پا و محدودیت حرکتی و تورم در مچ پا است.
استئوکندریت دیسکانت مچ پا بیماری است که در آن به قسمتی از استخوان در مفصل مچ پا خون نرسیده و این قسمت دچار نکروز میشود. استئوکندریت مچ پا میتواند موجب بروزتورم و درد مچ پا شود.
درد در جلو یا پشت مفصل مچ پا میتواند به علت ایمپینجمنت یا گیر مچ پا باشد. این بیماری به علت گیر کردن بافت نرم مچ پا در بین استخوان ها ایجاد میشود.

درد مچ پا میتواند به علت مشکلات تاندون آشیل ایجاد شود
تاندنیت آشیل به علت التهاب این تاندون در محل اتصال به استخوان پاشنه ایجاد میشود. در تاندنیت آشیل در در پشت مچ پا کمی بالاتر از استخوان پاشنه است.
در بورسیت آشیل پشت استخوان پاشنه برجسته و دردناک میشود. این بیماری به علت التهاب بورس پشت استخوان پاشنه بوچود میاید.

مشکلات تاندون پرونئال علت درد مچ پا

علت درد مچ پا می تواند مشکلات تاندون پرونئال باشد.تاندنیت پرونئال بیماری است که به علت التهاب تاندون پرونئال ایجاد میشود. این تاندون از پشت قوزک خارجی عبور میکند. این التهاب معمولا به علت کشش زیادی است که در حین فعالیت های ورزشی و یا حرکات ناجور به مچ پا وارد میشود. تاندنیت پرونئال موجب احساس درد در سمت خارج مچ پا و در پشت قوزک خارجی میشود.  درد مچ پا میتواند با تورم در همان ناحیه همراه باشد.

علت درد مچ پا می توانند انواع بیماری های روماتیسمی، بعضی تومورهای استخوانی و تومورهای بافت نرم اطراف مچ پا و همچنین عفونت های مفصل و دیگر بافت های مچ پا باشد.
درد حاد مچ پا میتواند بدنبال آسیب های وارد به آن ایجاد شود. این آسیب ها میتوانند موجب شکستگی در استخوان ها مچ پا، دررفتگی مفصل و یا آسیب به بافت نرم اطراف مچ پا (بطور مثال پیچ خوردن مچ پا و یا پارگی تاندون آشیل) ایجاد شود.

خواننده گرامی پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه آسیب های مچ پا  مطالعه فرمایید