علت ، علائم و تشخیص شکستگی مچ پا

اگر فرد بعد از پیچ‌خوردگی مچ پا قادر به گذاشتن پا بر روی زمین نباشد یا تغییر شکل شدیدی در پا مشاهده کند باید به شکستگی  مچ پا مشکوک شود و در همان مرحله اول به پزشک متخصص مراجعه کند اما اگر توانست پایش را بر روی زمین بگذارد و با وجود درد کمی هم راه برود احتمال شکستگی مچ پا خیلی کمتر است.

علت شکستگی  مچ پا

شکستگی های مچ پا از شکستگی های شایع اندام تحتانی است. در این ضایعات یک یا چند تا از استخوان هایی که مفصل مچ پا را تشکیل میدهند دچار شکستگی میشوند. ممکن است همراه با شکستگی، آسیب لیگامان هم وجود داشته باشد. در این آسیب ها هرچه تعداد استخوان های شکسته شده بیشتر بوده و یا با آسیب لیگامان (رباط) همراه باشد شکستگی ناپایدارتر است.

مهمترین علت ایجاد این شکستگی ها عبارتند از

• پیچیدن یا چرخش شدید مچ پا

• سکندری خوردن و به زمین افتادن
• ضربه به مچ پا در حین تصادف اتومبیل

علائم شکستگی مچ پا

علائم شکستگی مچ پا ممکن است بسیار شبیه به یک پیچ خوردگی ساده مچ پا باشد. پس هر رگ به رگ یا پیچ خوردگی مچ پا باید به توسط پزشک معاینه شود. در موارد شدیدتر مهمترین علائم یک مچ پای شکسته شامل درد شدید و فوری در محل شکستگی ، تورم، کبودی و خون مردگی، حساسیت محل به لمس و فشار، عدم توانایی بیمار در وزن گذاشتن روی پای مبتلا و تغییر شکل ظاهری مفصل مچ پا است.

تشخیص شکستگی مچ پا

مهمترین ابزار برای تشخیص این شکستگی استفاده از رادیوگرافی ساده است. پزشک معالج ممکن است از سی تی اسکن یا ام آر آی هم برای کمک به تشخیص یا برنامه ریزی برای درمان استفاده کند. درمان شکستگی های مچ پا بسته به محل شکستگی نوع درمان متفاوت است.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب "درد مچ پا " را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه "مچ پا" مطالعه فرمایید .