علائم شکستگی و درد در مچ پا

اگر فرد بعد از پیچ خوردگی مچ پا  قادر به گذاشتن پا بر روی زمین نباشد یا تغییر شکل شدیدی در پا مشاهده کند باید به شکستگی مشکوک شود و در همان مرحله اول به پزشک متخصص مراجعه کند اما اگر توانست پایش را بر روی زمین بگذارد و با وجود درد کمی هم راه برود احتمال شکستگی خیلی کمتر است.

تشخیص شکستگی و درد در  مچ پا

مهمترین ابزار برای تشخیص شکستگی مچ پا استفاده از رادیوگرافی ساده است. پزشک معالج ممکن است از سی تی اسکن یا ام آر آی هم برای کمک به تشخیص یا برنامه ریزی برای درمان استفاده کند.

علت شکستگی و درد در  مچ پا

• پیچیدن یا چرخش شدید مچ پا • سکندری خوردن و به زمین افتادن • ضربه به مچ پا در حین تصادف اتومبیل

علائم شکستگی و درد در مچ پا

علائم شکستگی مچ پا ممکن است بسیار شبیه به یک پیچ خوردگی ساده مچ پا باشد. پس هر رگ به رگ یا پیچ خوردگی مچ پا باید به توسط پزشک معاینه شود. در موارد شدیدتر مهمترین علائم یک مچ پای شکسته شامل درد شدید و فوری در محل شکستگی، تورم، کبودی و خون مردگی، حساسیت محل به لمس و فشار، عدم توانایی بیمار در وزن گذاشتن روی پای مبتلا و تغییر شکل ظاهری مفصل مچ پا است.

درمان شکستگی و درد در مچ پا

درمان شکستگی مچ پا باید بسیار با دقت و با توجه به جزئیات انجام شود. چون قسمت اعظم سطح این استخوان از غضروف مفصلی پوشیده شده و با استخوان های دیگر مفصل شده است.

اگر استخوان با جابجایی کمی هم جوش بخورد یا اصلاً جوش نخورد ممکن است با عوارض جبران ناپذیری مثل استئوآرتریت (آرتروز) مچ پا، درد مزمن مچ پا و کلاپس استخوان همراه شود. باید به محض وقوع آسیب و شک به این شکستگی کل پا و مچ پا و ساق بیمار را در یک آتل که سطح داخلی آن کاملا با پنبه نرم شده است قرار داد.از دیگر راه های درمان که در موارد حاد استفاده می گردد نیز می توان به تعویض مفصل مچ پا اشاره کرد.

همچنین بعد از ترمیم استخوان شکسته مچ پا، پزشک معالجتان گچ پایتان را باز می‌کند و اجازه وارد کردن فشار وزنی بیشتری روی آن را می‌دهد. بعد از معاینه دقیق مچ پای شما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، فیزیوتراپی مچ پای شما را آغاز می‌نماید.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب “درمان شکستگی مچ پا و عوارض آن ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه “مچ پا” مطالعه فرمایید .