علائم شکستگی آرنج

علائم و نشانه های شکستگی آرنج (اولکرانون)

درد شدید و ناگهانی، تورم در روی زائده اوله کرانون، خونمردگی در ناحیه آرنج، درد در حین حرکت آرنج از علائم و نشانه های شکستگی آرنج (اولکرانون) است. اگر شکستگی استخوان آرنج (اولکرانون)بر اثر ضربه مستقیم به آرنج ایجاد شده باشد ممکن است خراشیدگی یا زخم بر روی پوست زائده اوله کرانون دیده شود.

اگر شکستگی آرنج (اولکرانون) یک تکه و با جابجایی زیاد باشد ممکن است فاصله خالی بین قطعات شکسته شده از روی پوست قابل لمس باشد.وقتی شکستگی آرنج (اولکرانون) یک تکه و با جابجایی زیاد است معمولا بیمار توانایی مستقیم کردن یا مستقیم نگه داشتن آرنج خود را از دست میدهد. در شکستگی های چند تکه ممکن است این توانایی حفظ شده باشد.

علائم و نشانه های شکستگی سوپر اکندیلر  آرنج

مهمترین علامت شکستگی سوپراکندیلر آرنج درد است. بیمار نمیتواند آرنج خود را حرکت دهد. تورم آرنج، خونمردگی، احساس ناپایداری مفصل و بندرت احساس لبه تیز استخوان شکسته شده در زیر پوست از دیگر نشانه ها و علائم شکستگی آرنج است.

علائم و نشانه های شکستگی سر استخوان رادیوس

در شکستگی سر استخوان رادیوس بیمار از درد در قسمت خارجی مفصل آرنج شاکی است. درد در هنگام حرکات آرنج بخصوص حرکات چرخشی و افزایش درد با فشار با انگشت به سر رادیوس عدم وجود تورم زیادی در ناحیه آرنج اختمال محدودیت و گیر در هنگام چرخش ساعد از علایم شکستگی آرنج می باشد . تشخیص نهایی با استفاده از رادیوگرافی ساده است. البته ممکن است برای دیدن خط شکستگی نیاز باشد تا از جهت های خاصی از مفصل آرنج رادیوگرافی انجام شود.

علائم و نشانه های شکستگی آرنج کودکان

مهمترین علامت شکستگی آرنج در کودکان، درد شدید در محل آرنج است. درد با حرکت آرنج و با فشار دادن محل شکستگی دست بیشتر میشود. فشار دادن به آرنج ممکن است موجب بهم خوردن قطعات شکسته شده و ایجاد صدا ( کریپتاسیون) کند. شکل آرنج تغییر کرده و بعد از چند ساعت متورم میشود. خونمردگی در پوست آرنج از دیگر علائم و نشانه های شکستگی آرنج است. به علت احتمال بالای آسیب عروقی و عصبی پزشک معالج وضعیت خونرسانی و عصبی اندام را بدقت معاینه کرده و در پرونده بیمار ثبت میکند.

اگر بچه ای بدنبال زمین خوردن درد آرنج پیدا کند و نتواند آرنج خود را صاف کند باید حتما او را به پزشک نشان داد. تشخیص قطعی شکستگی آرنج معمولاً با کمک رادیوگرافی و عکسبرداری از ناحیه آرنج صورت میگیرد

علائم و نشانه های کلی شکستگی آرنج

•  تورم

این علامت بلافاصله بعد از شکستگی آرنج اتفاق می‌افتد. معمولا در شکستگی‌ها، لبه‌های تیز استخوان شکسته باعث پاره یا بریده شدن قسمتی از بافت و برخی عروق کنار محل آسیب دیده شده و منجر به خونریزی و التهاب ناحیه می‌شود.

• تغییر شکل آرنج

معمولا بر اثر بروز شکستگی آرنج ممکن است تغییر شکل، کوتاه‌شدگی یا زاویه‌دار شدن استخوان در محل آسیب دیده رویت شود. البته در ترک‌خوردگی یا مو برداشتن، بد شکلی قابل رویت نیست. برای بررسی تغییر شکل، عضو آسیب‌دیده را با عضو سالم طرف دیگر مقایسه کنید.

• لمس دردناک

یکی از علائم  و نشانه های قابل اعتماد شکستگی، لمس دردناک است. معمولا حساسیت به درد تنها در محل آسیب‌دیده وجود دارد و غالبا مصدوم می‌تواند نقطه درد را با انگشت نشان دهد. برای پیدا کردن محل شکستگی، پوشش عضو را کنار بزنید و به آرامی طول استخوان را لمس کنید. نقطه‌ای که به لمس حساس بود و درد گرفت می‌تواند محل شکستگی باشد.

• ناکار شدن آرنج

اگر آرنج شکسته باشد، با حرکت دادن دردناک می‌شود. در این زمان مصدوم به دلیل درد زیاد از به کارگیری عضو، امتناع ورزیده و عضو در حرکت ناتوان می‌شود. البته توجه داشته باشید، احتمال دارد مصدوم با تحمل درد، آرنج را تکان دهد.

•   احساس ساییده شدن دو سر شکسته‌ی استخوان

گاهی مصدوم هنگام بروز شکستگی، صدای شکسته شدن استخوان یا در زمان حرکت عضو، صدای ساییده شدن دو سر استخوان را احساس می‌کند. این علامت، نشانه حتمی شکستگی آرنج است.

• لمس فاصله بین دو سر استخوان شکسته آرنج

در صورت لمس این فاصله، شکستگی حتمی است.

• تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده آرنج

معمولا آخرین و دیررس‌ترین علامتی که نشان‌دهنده شکستگی آرنج است، رنگ پریدگی یا کبودی در محل شکستگی است که معمولا یک ساعت بعد از شکستگی اتفاق می‌افتد.

درمان شکستگی آرنج می‌تواند از بروز عوارض درازمدت و مشکلات مربوط به آرنج شما جلوگیری کند. درمان‌هایی که برای شکستگی آرنج شما در نظر گرفته می‌شود به شدت آسیب‌دیدگی بستگی دارد و ممکن است در افراد مختلف روند متفاوتی داشته باشد،

• خواننده گرامی

• پیشنهاد میشود مطلب" درمان شکستگی آرنج" را جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید .