شکستگی مچ پا:علت و درمان آن

در مواردی که شکستگی های قوزک در مچ پا بدون جابجایی باشند ممکن است درمان آنها با استفاده از گچ گیری انجام شود. جوش خوردن این شکستگی ها بطور معمول حدود شش هفته طول میکشد. در این مدت بیمار باید از گذاشتن وزن بر روی کف پا اجتناب کند. وزن گذاشتن روی پا میتواند موجب جابجا شدن شکستگی شده و مشکلات زیادی را برای بیمار بوجود آورد.

البته در این مدت راه رفتن بیمار منعی ندارد. بیمار در این مدت با استفاده از واکر یا دو عصای زیر بغل راه میرود. افراد مسن که تعادل و قدرت عضلانی کمتری دارند بهتر است از واکر استفاده کنند و جوانتر ها میتوانند با دو عصای زیر بغل راه بروند. در حین راه رفتن بیمار باید وزن را بر روی پای سالم بگذارد. به سخن دیگر با یک پا راه برود. دقت در این امر که در هنگام راه رفتن وزن بدن بر روی کف پای طرف آسیب دیده نیفتد الزامی است.

بیمار باید دقت کند که پایش مدت طولانی به سمت پایین آویزان نباشد. آویزان ماندن پا به مدت طولانی به سمت پایین میتواند موجب ورم پا شود. در صورت متورم شدن پا بیمار باید دراز کشیده و مچ پای خود را حدود 15 دقیقه بالا نگه دارد تا ورم فروکش کند.

اگر فرد بعد از پیچ‌خوردگی مچ پا قادر به گذاشتن پا بر روی زمین نباشد یا تغییر شکل شدیدی در پا مشاهده کند باید به شکستگی مشکوک شود و در همان مرحله اول به پزشک متخصص مراجعه کند اما اگر توانست پایش را بر روی زمین بگذارد و با وجود درد کمی هم راه برود احتمال شکستگی خیلی کمتر است.

تشخیص شکستگی مچ پا

مهمترین ابزار برای تشخیص شکستگی مچ پا  استفاده از رادیوگرافی ساده است. پزشک معالج ممکن است از سی تی اسکن یا ام آر آی هم برای کمک به تشخیص یا برنامه ریزی برای درمان استفاده کند.

علت شکستگی های مچ پا

• پیچیدن یا چرخش شدید مچ پا
• سکندری خوردن و به زمین افتادن
• ضربه به مچ پا در حین تصادف اتومبیل

علائم و نشانه ها شکستگی مچ پا

علائم شکستگی مچ پا ممکن است بسیار شبیه به یک پیچ خوردگی ساده مچ پا باشد. پس هر رگ به رگ یا پیچ خوردگی مچ پا باید به توسط پزشک معاینه شود. در موارد شدیدتر مهمترین علائم یک مچ پای شکسته شامل درد شدید و فوری در محل شکستگی، تورم، کبودی و خون مردگی، حساسیت محل به لمس و فشار، عدم توانایی بیمار در وزن گذاشتن روی پای مبتلا و تغییر شکل ظاهری مفصل مچ پا است.

درمان شکستگی مچ پا

درمان این شکستگی باید بسیار با دقت و با توجه به جزئیات انجام شود. چون قسمت اعظم سطح این استخوان از غضروف مفصلی پوشیده شده و با استخوان های دیگر مفصل شده است.

اگر استخوان با جابجایی کمی هم جوش بخورد یا اصلاً جوش نخورد ممکن است با عوارض جبران ناپذیری مثل استئوآرتریت (آرتروز) مچ پا، درد مزمن مچ پا و کلاپس استخوان همراه شود. باید به محض وقوع آسیب و شک به این شکستگی کل پا و مچ پا و ساق بیمار را در یک آتل که سطح داخلی آن کاملا با پنبه نرم شده است قرار داد.

بیمار باید در حالت دراز کش قرار گرفته و مچ پا را بالاتر از سطح قلب قرار دهد. هر ساعت بمدت بیست دقیقه باید محل درد را با کیسه حاوی یخ خرد شده سرد گردد.در صورتی که جابجایی قطعات شکسته شده زیاد باشد ارتباط قطعات جابجا شده با استخوان های بالا و پایین از بین میرود. به زبان دیگر دررفتگی ایجاد میشود. در این موارد باید دررفتگی بصورت اورژانس جااندازی شود.

درمان این شکستگی اغلب توسط عمل جراحی است. بندرت در مواقعی که شکستگی کاملاً بدون جابجایی باشد ممکن است پزشک ارتوپد تصمیم به درمان غیر جراحی به توسط گچ گیری بکند. در این صورت بیمار باید بمدت ۸-۶ هفته از گذاشتن پا بر روی زمین اجتناب کرده و بعد از آن نرمش های بخصوصی را برای بدست آوردن دامنه حرکات مچ پا انجام دهد.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه "" مطالعه فرمایید .