شکستگی مفصل مچ پا

آسیب به هر کدام از استخوان ها، رباط ها (لیگامان ها ) یا تاندون ها در ناحیه مچ پا می تواند باعث درد مچ پا شود. درد مچ پا می تواند به علت التهاب یکی از مفاصل مچ پا باشد، اما به طور معمول درد مچ پا ناشی از مشکل در رباط های مچ پا است.

مفصل مچ پا  یکی از مهمترین مفاصل بدن به شمار می رود به خصوص برای ورزشکاران، بنابر این باید به آسیب های این مفصل توجه زیادی داشت. زمانیکه مفصل مچ پا دچار آسیب می شود ممکن است باعث پارگی رباط های مچ پا  و شکستگی قوزک و دیگر آسیب ها نیز شود.

علائم شکستگی مفصل مچ پا

1- درد شدید به هنگام وارد آمدن فشار بر پا .
2- حساسیت و تورم زیاد .
3- گاهی جا به جایی نیز مشاهده می شود .
4- مشاهده آسیب های اسکلتی در پرتو نگاری .

ورزشکار آسیب دیده نیز کارهایی را باید برای درمان انجام دهد و او  باید هر چه سریعتر سرما درمانی کند، استفاده از بانداژ فشاری و بالا بردن عضو و باید با پزشک نیز مشورت کند.

اقدامات پزشک برای شکستگی مفصل مچ پا

1- گچ گیری به مدت 4 هفته، در صورتی که جابه جایی وجود نداشته و مفصل پایدار باشد .
2- جراحی، در صورت جابه جایی استخوانها و بروز پایداری مفصل .

طول دوره ی نقاهت حدودا برابر با زمان گچ گیری است که 4 تا 8 هفته است بعد از برداشتن گچ، ورزشکار آسیب دیده می تواند تمرین های مربوط به دامنه ی حرکتی، تمرین های قدرتی و تمرین های ویژه ی گیرنده های عمقی را شروع کند.

درمان شکستگی قوزک حداقل به 2 تا 3 ماه استراحت نیاز دارد تا به پایداری کامل برسد.

ورزشکار آسیب دیده باید حداقل به مدت 4 ماه از رقابتها دور باشد و پس از آن هنگام اجرای تمرین از باندهای حفاظتی استفاده کند.

پس ازعمل جراحی که استخوانها به شکل صحیح قرار می گیرند روند بهبود مطلوب خواهد بود در غیر اینصورت بی نظمی در قرار گیری استخوان ها می تواند تخریب غضروف مفصلی، نقص عملکرد و بروز استنو آرتروز را باعث شود.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب " آرتروز مچ پا و علائم آن "و " درمان درد مچ پا" را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه "مچ پا" مطالعه فرمایید .