سندروم سینوس تارس مچ پا (درد مچ پا)، علائم و درمان

سندروم سینوس تارس مچ پا چیست ؟

سندروم سینوس تارس مچ پا  یک کانال کوچک استخوانی است که بین استخوان های قاپ ( تالوس) و پاشنه ( کالکانه) قرار گرفته است. بر اثر فشار های زیادی که به مچ پا وارد میشود، بر اثر چرخش شدید مچ پا به خارج و یا بر اثر مشکلات بیومکانیک در مچ پا این بیماری ایجاد میشود. اکثر بیمارانی که این عارضه را دارند سابقه پیچ خوردگی مچ پا را در قبل میدهند.

علائم و نشانه های  سندروم سینوس تارس مچ پا

مهمترین علائم و نشانه های سندروم سینوس تارس مچ پا عبارتند از :

* درد مبهم در جلوی قوزک خارجی مچ پا که با راه رفتن شدیدتر می شود. بخصوص راه رفتن روی زمین های ناهموار .

*  فشار دادن ناحیه ای که دقیقا در جلوی قوزک خارجی مچ پا قرار گرفته است دردناک است.

*  درد در هنگام چرخش مچ پا به داخل یا خارج  که این درد  در مچ پا معمولا صبح ها بعد از برخاستن از خواب بیشتر است و بعد از مدتی کمتر میشود .

سندروم سینوس تارس مچ پا و احساس ناپایداری در مچ پا

در هنگام دویدن در مسیر قوسی که به طرف پای آسیب دیده است درد در مچ پا ایجاد میشود. مثلا اگر پای راست مشکل دارد در هنگام دویدن در مسیر قوسی با انحنای به راست پا دردناک میشود.  بیمار سعی میکند  مچ پایش را بیشتر اوقات به سمت داخل بچرخاند.  تزریق ماده بی حسی موضعی توسط پزشک در محل کانال سندروم  سینوس تارس مپ پا موجب کاهش درد مچ پا میشود .

در ام آر آی ممکن است تجمع زیاد مایع سینوویال در سندروم سینوس تارس مچ پا  دید ه شود.  تشخیص سندروم سینوس تارس مچ پا بیشتر موقعی داده میشود که درد مچ پا بیمار بعد از درمان پیچ خوردگی مچ پا بهبود نمیابد.

درمان سندروم سینوس تارس مچ پا

* برای مدتی از انجام فعالیت هایی که موجب افزایش درد مچ پا  میشوند اجتناب کنید.

* سرد کردن ناحیه درد موجب کاهش  درد در مچ پا میشود.

* پزشک متخصص  ممکن است از داروهای ضد التهاب مانند ناپروکسن برای کاهش درد استفاده کند.

* ممکن است انجام اولتراسوند به توسط فیزیوتراپ بتواند به کاهش درد مچ پا کمک کند.

* تصحیح اختلالات بیومکانیکی  مچ پا و افزایش دامنه حرکات و انعطاف پذیری در مفصل بین پاشنه و استخوان قاپ مچ پا ممکن است به درمان  درد مچ پا کمک کند.

* انجام نرمش های تقویت کننده مچ پا  میتواند به بهبودی از درد مچ پا  کمک کند.

* انجام نرمش های کششی عضلات ساق

* استفاده از کفش ها و کفی های مناسب برای تصحیح چرخش زیاد پا به خارج .

* پزشک معالج ممکن است از تزریق کورتیکوستروئید در محل سندروم سینوس تارس مچ پا برای درمان آن استفاده کند.

در صورت عدم بهبودی درد مچ پا  بیمار با روش های ذکر شده ، عمل جراحی بصورت خروج محتویات بافت نرم سینوس تارس در اکثر موارد باعث از بین رفتن درد مچ پا  بیمار میشود.