زانو درد: علت و درمان

زانو درد چیست؟

زانو درد مشکل شایعی است که می تواند ازهر کدام از ساختارهای استخوانی مفصل زانو (استخوان ران، درشت نی، استخوان نازک نی)، کاسه زانو (استخوان کشکک) رباط و غضروف (منیسک) زانو، ناشی شود. زانو درد می تواند بر مردم در تمام سنین تاثیر بگذارد، و تا زمانی که تشدید پیدا نکند، درمان های خانگی می توانند موثر باشند. زانو درد می تواند بدلیل بیماری هایی چون آرتروز زانو، پارگی مینیسک زانو و تغییر شکل زانو مانند زانو ضربدری یا پرانتزی ایجاد شود.

download (4)

علائم و نشانه های زانودرد

محل درد زانو می تواند بسته به نوع ساختار درگیر، متفاوت باشد. با عفونت، کل زانو ممکن است متورم و دردناک شود، در حالی که وقتی منیسک پاره شود  یا شکستگی استخوان رخ دهد علائم زانو درد تنها در یک مکان خاص وجود دارد.

شدت دردزانو می تواند از یک درد جزئی تا یک درد شدید و ناتوان کننده متفاوت باشد.

برخی از یافته های دیگر که همراه با زانودرد است :

• مشکل در راه رفتن به علت عدم ثبات در زانو،
  • قفل شدن زانو (ناتوانی  در خم کردن زانو)،
  • قرمزی و تورم
  • عدم توانایی در  صاف کردن زانو

علت زانو درد

علت زانو درد را می توان به سه دسته عمده تقسیم کرد:

• آسیب دیدگی حاد: مثل شکستن استخوان، پاره شدن رباطها
  • وضعیت داخلی: ورم مفاصل، عفونت
  • شرایط مزمن استفاده / استفاده بیش از حد: آرتروز زانو، سندرم کشکک، التهاب تاندون و اماس کیسه های مفصلی

download (5)

تشخیص

درمان حرفه ای با پرسیدن سوالات مربوط به سلامت عمومی فرد شروع می شود و پس از آن به طور خاص به ماهیت زانو درد می پردازد (چه مدت است، چه شدتی دارد، چه  چیزی آن را بهتر یا بدتر می کند، و غیره).

بعد، بررسی از زانو انجام خواهد شد. که شامل خم شدن زانو از طریق طیف گسترده ای از حرکات، برای چک کردن ثبات رباط، و ارزیابی نوع  هر حساسیت غیرطبیعی به فشار یا لمس  و تورم می باشد.  اغلب این کار  برای مقایسه نتایج حاصل از معاینه زانو دردناک با زانوی دیگر  مفید است. غالبا، این تنها کار مورد نیاز برای تشخیص و شروع درمان است. در مطالعات پژوهشی مختلف، مشخص شده است که یک پزشک با تجربه مانند آزمون اشعه X قابل اعتماد است.

گاهی اوقات پزشک  مایل به انجام مطالعات بیشتر مانند آزمایش های زیر است.

آزمایش های رادیولوژی

اشعه ساده X می تواند شکستگی ها و تغییرات دژنراتیو زانورا تصدیق کند. اسکن ACT می تواند بررسی دقیق تری از مشکلات استخوان در مفصل زانو را امکان پذیر کند. MRI برای ارزیابی بافت نرم زانو برای پاره شدن  رباط یا بروز صدمه به  غضروف و ماهیچه استفاده می شود.

آزمایش خون

اگر نقرس، ورم مفاصل، یا وضعیت های داخلی دیگر  مورد شک هستند، مراقبت های بهداشتی حرفه ای ممکن است به انجام آزمایش خون دستور دهند.

برداشتن مایع مفصلی (آرتروسنتز)

بعضی از وضعیتها با حذف مقدار کمی  مایع از مفصل زانو به بهترین نحو تشخیص داده میشود. در آرتروسنتز، یک سوزن کوچک در مفصل شما قرار داده می شود و مایع از آن خارج می شود. این کار در  یک روش استریل انجام می شود. مایع گرفته می شود و سپس به آزمایشگاهی برای ارزیابی ارسال می شود. این روش به خصوص زمانی برای تشخیص زانو درد مفید است  که این احتمال وجود دارد که مفصل عفونی شده باشد یا نقرس و اشکال مختلف ورم مفاصل تشخیص داده شده است.

download (3)

عوامل ایجاد زانو درد

تغییر حرکات

مفصل زانو عملیات پیچیده ای دارد و  در طول روز اغلب استفاده می شود. هر گونه تغییر در حرکت مفصل (تفاوت طول پا، تغییر در سبک راه رفتن به علت مشکلات گذشته) می تواند باعث تغییرات نامحسوس، درد و آسیب شود.

اضافه وزن

فشار در مفصل زانو با اضافه وزن افزایش می یابد. مشخص است استفاده بیش از حد خطر ابتلا به آرتروز را نیز افزایش می دهد به شکلی که غضروف با سرعت بیشتری تجزیه می شود.

استفاده بیش از حد در طول حرکت های تکراری به شکلی در طول برخی ورزش ها (آهسته دویدن، اسکی) و یا شرایط کار (زمان های طولانی زانوزدن) یافت می شود می تواند باعث شکست غضروف و ایجاد درد شود.

شکستگی

ضربه مستقیم به ساختار استخوانی می تواند باعث شکسته شدن یکی از استخوان های زانو شود. این  آسیب دیدگی معمولا بسیار واضح و دردناک است. اغلب شکستگی های ناحیه زانو هم دردناک است و هم در  عملکرد مناسب زانو اختلال ایجاد می کند ( مانند شکستگی کاسه زانو)  یا تحمل وزن را بسیار دردناک می کند (مانند شکستگی ساق پلاتو). تمام شکستگی به توجه فوری از سوی پزشک نیاز دارند.

images (5)

صدمات رباط

شایع ترین آسیب، آسیب ACL است (رباط صلیبی قدامی). که آسیب اغلب ناشی از توقف ناگهانی و تغییر جهت در هنگام ورزش کردن است.

آسیب مینیسک

مینیسک (داخلی و خارجی) از غضروف ساخته شده است و به عنوان ضربه گیر بین استخوان و زانو عمل می کند.پارگی مینیسک در ورزش‌هایی که برخورد در آنها زیاد است مانند فوتبال و نیز در ورزش‌های بدون برخورد مانند والیبال که مستلزم پرش و تغییر ناگهانی بازیکن است، بسیار شایع می‌باشد. این آسیب هنگامی روی می‌دهد که شخص در حال دویدن به طور ناگهانی تغییر مسیر دهد و غالباً به طور همزمان با سایر آسیب‌دیدگی‌های زانو مانند پارگی رباط صلیبی جلویی اتفاق می‌افتد.

دررفتگی

مفصل زانو می تواند جابجا شود، که یک وضعیت اورژانس پزشکی است که نیاز به توجه فوری دارد. این آسیب اغلب در طی یک تصادف وسیله وسیله نقلیه موتوری  رخ می دهد و زانو به داشبورد اصابت می کند.

شرایط داخلی

آرتریت روماتوئید ( روماتیسم مفصلی) یک وضعیت خود ایمنی است که می تواند بر هر مفصل در بدن تاثیر بگذارد. این  وضعیت می تواند باعث درد شدید و ناتوانی شود.

نقرس

نوعی از التهاب مفصل است که اغلب در انگشت شست پا یافت می شود، هر چند می تواند بر زانو نیز  تاثیربگذارد.

در عفونت مفصلی،  مفصل زانو  عفونی می شود. این وضعیت  منجر به درد، تورم و تب می شود. این حالت نیازمند آنتی بیوتیک و درمان درناژ در اسرع وقت می باشد.

استفاده بیش از حد

تاندون پاتلا یک التهاب از اتصال تاندون زانو (کشکک) به استخوان ساق پا است. التهاب تاندون پاتلا یک بیماری مزمن است که اغلب در هنگامی رخ می دهد که افراد حرکت مشابهی را تکرار می کنند که منجر به آسیب تاندون زانو می شود(مانند دونده ها و دوچرخه سواران).

آرتروز

فرسایش غضروف مفصل که به دلیل استفاده بیش از حد از زانو و به مرور زمان ایجاد می شود از علت های زانو درد است.

کودکان می توانند دچار التهاب نقطه اتصال زانو به تاندون پاتلا شوند.

زمان مراجعه به پزشک

هر دردی که به  چندروز  استراحت پاسخ ندهد  یا در عرض چند روز از بین نرود، به خصوص در زانو درد کودکان باید توسط یک پزشک مورد ارزیابی قرارگیرد. علاوه بر این، علائم و نشانه هایی در زانو که دکتر باید انها را ارزیابی کند، از قرار زیر هستند:

• عدم توانایی در خم شدن
  • تغییر شکل
  • ناتوانی در راه رفتن و یا احساس  ناراحتی در حین راه رفتن
  • درد شدید

download (6)

درمان زانو درد

درمان درد زانو بر اساس شرایطی که می تواند باعث درد شود، متنوع است.

داروها ممکن است برای درمان یک وضعیت داخلی  یا برای تسکین درد تجویز شوند.

فیزیوتراپی

گاهی اوقات تقویت عضلات اطراف زانو با انجام ورزش زانو و حرکات فیزیوتراپی آن را با ثبات تر خواهد ساخت و  کمک می کند تا بهترین حرکات مکانیکی تضمین شوند. این کار  می تواند باعث  جلوگیری از آسیب دیدگی یا بدتر شدن وخامت آسیب دیدگی شود.

تزریق

تزریق مستقیم دارو به زانو ممکن است در شرایط خاصی کمک کننده درمان زانو درد باشد.دو مورد از شایع ترین تزریق ها کورتیکواستروئیدها و گریس می باشد. تزریق کورتیکواستروئید می تواند به ورم مفاصل و دیگر التهابات زانو کمک کند. این تزریقات معمولا باید  هر چند ماه یک بار تکرار شوند. روان کننده هایی که شبیه به مایع موجود در مفصل زانو هستند می تواند به حرکت و درد کمک کند.

جراحی

دامنه  عمل های جراحی که بر روی زانو صورت می گیرد از عمل جراحی زانو آرتروسکوپی تا  جایگزینی کل زانو متغیر است. عمل جراحی آرتروسکوپی زانو یک روش بسیار معمول جراحی است که این امکان را فراهم می کند تا، پزشک از طریق چند سوراخ کوچک و یک دوربین فیبراپتیک داخل زانو را نگاه کند. جراح می تواند بسیاری از آسیب ها را برطرف کند و قطعه کوچکی از استخوان یا  غضروف سست  را بردارد. این یک روش سرپایی معمول است.

جایگزینی جزئی زانو

جراح بخش آسیب دیده زانو را با قطعات پلاستیکی و فلزی جایگزین می کند. از آنجا که تنها بخشی از مفصل زانو جایگزین شده است، این روش زمان  بهبودی کوتاه تری نسبت به تعویض مفصل زانو دارد.

جایگزینی کل زانو

در این روش، زانو با مفصل مصنوعی جایگزین می شود. این نیاز به یک عمل جراحی اساسی و بستری شدن در بیمارستان دارد.

روش های درمانی دیگر

طب سوزنی ، به ویژه در بیماران مبتلا به آرتروز، تا اندازه ای باعث  تسکین زانو درد شده است. مکمل های گلوکوزامین و کندرویتین در مطالعات پژوهشی نتایج متفاوتی را  نشان داده اند.

عوارض زانو درد

غالبا، زانو درد بدون پیدا کردن یک علت خاص از بین می رود. بسته به علت اساسی درد، وضعیت  بیماری می تواند پیشرفت کند و منجر به آسیب های و یا عوارض جدی تر شود. معمولا، این عوارض طولانی مدت است و منجر به  بدتر شدن درد یا افزایش مشکل در راه رفتن می شود.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی