راه های درمان پیچ خوردگی مچ پا

علل پیچ‌خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی، کشیده شدن ناگهانی رباطها و مفاصل.
ضربه به بدن.
درپی سقوط و زمین خوردن.

راه های درمان پیچ خوردگی مچ پا

اصول درمان پیچ خوردگی پا عبارتنداز:

1-اصل PRICE در درمان پیچ خوردگی‌ مچ پا به کار می‌رود که شامل موارد زیر است

محافظت ازمچ پا. مثلاً استفاده از بریس به ویژه در موارد آسیب متوسط و شدید در مراحل اولیه کاربرد دارد.
استراحت(Rest). جهت ترمیم بافتی و کاهش درد و ورم مچ پا لازم است.
یخ گذاری(Icing). با هدف کاهش درد و تورم  مچ پا به کار می‌رود.
فشار مثلاً انجام بانداژ جهت کاهش تورم مچ پا.
بالا نگه داشتن اندام. بیشتر با هدف کاهش تورم مچ پا توصیه می‌شود.

۲-درمان پیچ خوردگی مچ پا با دارو جهت کاهش درد و التهاب مچ پا

۳-درمان پیچ خوردگی مچ پا با فیزیوتراپی

۴-درمان پیچ خوردگی مچ پا با جراحی. در بعضی از موارد به خصوص در افراد ورزشکار درمان پیچ خوردگی مچ پا ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند.

نکاتی برای درمان پیچ خوردگی مچ پا

به محض پیچ خوردگی مچ پا از ادامه پیاده روی و وزن انداختن بر پای پیچ خورده ممانعت کنید هر چند که در آن لحظه هیچ احساس درد نداشته باشید( چون درد در همان لحظه بروز نمی کند)
در صورت دسترسی فورا یا حتی تا دو روز اول کیسه یخ بر روی موضع که کشیده شده و احتمالا تورم کرده قرار دهید. در نظر داشته باشید که بهتر است کیسه یخ را بصورت آرام روی آن ناحیه حرکت دهید و بیش از ۱۰ دقیقه در هر بار استفاده نباشد . شاید در صورت ورم زیاد در هر ۲ ساغت یکبار لازم باشد استفاده کنید.
مالیدن ژل پیروکسیکام یا دیکلوفناک هم بسیار به کم شدن التهاب موضع کمک می کند.
حتما و حتما تا زمانی که متخصص به شما می گوید روی پای آسیب دیده وزن نیاندازید و تا زمانی هم که هنوز پیش دکتر ارتوپد یا فیزیوتراپیست نرفته اید روی پایتان وزن نیاندازید.
بنابراین قدم خیلی مهم در جلوگیری به موقع از عوارض حتمالی مراجعه به متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپیست می باشد .
برای درمان پیچ خوردگی مچ پا ثابت نگه داشتن پا چه با گچ گیری در آسیبهای شدید چه با بانداژ ضروری است
مصرف داروهای ضد درد و التهاب با تشخیص دکتر
در صورت کم شدن درد و ورم انجام یکسری انقباضهای ایستا از عضلات ساق و مچ پا و کف پا هم برای کم کردن ورم و هم حفظ قوای عضلانی و ایجاد ثبات بیشتر که به علت آسیب لیگامانها کم شده است ضروری می باشد و باید زیر نظر فیزیوتراپیست ورزشهای درست دریافت شود.
پیشرفت ورزشهای تقویتی و ثباتی و بر طرف کردن چسبندگیهای بدنبال آسیب در بافتهای نرم موضع تحت نظر فیزیوتراپیست باید صورت گیرد
انجام حرکات مختلف پا و استفاده از گرما و روغن مالی در ناحیه کمک زیادی در ترمیم درست بافت آسیب دیده و درمان پیچ خوردگی پا می کند
برای درمان پیچ خوردگی مچ پا ورزشهای پیشرفته و مراقبت لازم تا حدود ۹ ماه بعد لازم است تا بافت مقاوم و سالمی درست شده باشد.
برای درمان پیچ خوردگی مچ پا از پوشیدن کفشهای پاشنه بلند و بی ثبات تا چند ماه پرهیز کنید.

برای آشنایی با تقویت مچ پا روی لینک کلیک کنید