رباط سندسموز :علائم و درمان

رباط سندسموز چیست؟

رباط سندسموز در بالای مچ پا قرار داشته و دو استخوان درشت نی و نازک نی را محکم به هم متصل میکند. این رباط میتواند به علت پیچ خوردگی شدید مچ پا آسیب ببیند. آسیب سندسموز میتواند موجب ناپایداری مج پا گردد.

علائم  و نشانه های آسیب رباط سندسموز

علائم و نشانه های آسیب های رباط سندسموز در ابتدا مانند یک پیچ خوردگی معمولی مچ پا یعنی درد و تورم در سمت خارجی مچ پا است ولی این آسیب ها نسبت به یک پیچ خوردگی مچ پا به درمان مقاوم تر بوده و دیرتر خوب میشوند. درد مچ پا در این بیماران با چرخش مچ پا شدیدتر شده و ممکن است به ساق هم انتشار پیدا کند. در این آسیب ها بیمار معمولا احساس ناپایداری در مچ پا دارد. تشخیص این آسیب معمولا با توجه به علائم بیماری معاینه پزشک است چرخاندن مچ پا به سمت بیرون و یا فشردن بالای مچ پا از دو طرف به توسط پزشک معمولا در مچ پا را در این بیماران بیشتر میکند. در این بیماران فشار دادن جلو و یا پشت مچ پا با انگشت و در محل لیگامان آسیب دیده موجب افزایش شدت درد میشود. در یک نوع رادیولوژیبه نام رادیوگرافی استرسی مچ پای بیمار به سمت بیرون چرخانده شده و سپس ار آن عکسبرداری میشود. در صورت آسیب رباط سندسموز فاصله بین دو استخوان تیبیا و فیبولا رد محل مفصل بیشتر میشود.وقتی بیماری که به علت پیچ خوردگی مچ پا بعد از درمان مناسب به خوبی بهبود نمیابد و درد وی ادامه میابد معمولا پزشک معالج به آسیب سندسموز مشکوک میشود.

درمان آسیب رباط سندسموز

در موارد خفیف درمان این آسیب ها عبارتست از

* استفاده از سرمای موضعی
* داروهای ضد التهاب و ضد درد
* چند هفته استفاده از عصا و نگذاشتن وزن روی پای مبتلا
* استفاده از بریس یا گچ کوتاه پا برای یک ماه
* پس از حدود یک ماه عضلات ساق و مچ پای بیمار به توسط فیزیوتراپ تقویت میشوند.

در صورتیکه آسیب رباط سندسموز شدید باشد و بررسی های اولیه نشان دهد که دو استخوان تیبیا و فیبولا در محل سندسموز از هم فاصله گرفته اند بیمار نیاز به عمل جراحی دارد. جراحی بصورت نزدیک کردن دو استخوان و سپس پیچ کردن آن دو به یکدیگر برای کاهش فاصله دو استخوان است. پیچ معمولا پس از 3-2 ماه خارج میشود. در این مدت رباط های پاره شده جوش خورده و میتوانند بدون کمک پیچ استخوان ها را در مجل رباط  سندسموز در کنار یکدیگر نگه دارند.