دندان درد

چه چیزی باعث ایجاد دندان درد می شود؟

دندان درد یکی از شایع ترین مشکلات دندانی در تمام دنیاست. مهم ترین دلیل مراجعه افراد به دندانپزشکان نیز همین مشکل است.
درد دندان
اگر از افراد علت دندان درد را بپرسیم، بیشتر آن ها می گویند پوسیدگی دندان باعث درد دندان می شود، اما در حقیقت دلایل زیاد دیگری نیز باعث درد دندان می شوند و شناخت آن ها به شما کمک می کند تا از بروز این درد جلوگیری کنید.

مشاهده دندان درد در کودکان بیشتر در مواقعی اتفاق می افتد که زمان دندان در آوردن کودک است، اما در صورت وجود دندان درد کودکان، در غیر از زمان گفته شده، این مشکل نشان دهنده بیماری دندان ها یا لثه ها است.

پوسیدگی دندان
شکستگی دندان
دندان ترک خورده. این حالت می تواند غیر قابل دیدن باشد که همین امر باعث مشکل شدن تشخیص آن می شود.
تحریک عصب دندان بعد از انجام درمان های دندانی. صرف نظر از این قضیه که درمان چقدر خوب (یا بد) انجام شده است، درمان دندان و موادی که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرند در بعضی مواقع می توانند باعث ایجاد درد شوند. اغلب این دردها بعد از چند روز رفع می شوند.
وجود اشکال در پرشدگی دندان و یا پوسیدگی در زیر آن
عاج دندان در اطراف گردن دندان به دنبال پایین آمدن لثه و یا به علت مسواک زدن بیش از حد شدید دچار حساسیت نسبت به غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد و غذاهای اسیدی شده است. ( آموزش مسواک زدن کودکان نقش مهمی در پیشگیری از ای عارضه دارد )
مشکلات زیر نیز می توانند علائمی مشابه به دندان درد ایجاد کنند. در این حالت ها ممکن است حتی دندان به خودی خود هیچ مشکلی نداشته باشد:
آبسه ی لثه به علت التهاب لثه (بیماری پریودنتال – periodontal)
زخم در لثه (التهاب لثه اولسراتیو حاد - acute ulcerative gingivitis)
وجود زخم در بافت نرم گونه، زبان و لب ها
التهاب لثه در اطراف دندان هایی که در حال در آمدن هستند، بالاخص در دندان های عقب(Pericoronitis)
التهاب سینوس ها (سینوزیت)، که اغلب در هنگام سرماخوردگی مشاهده می شود و ممکن است با دندان درد در فک فوقانی اشتباه گرفته شود.
بسیاری از شرایط و اختلال ها می تواند باعث ایجاد درد در دهان شود. بعد از مشاهده ی چنین مواردی به دندانپزشک مراجعه کنید.
نکته ای که نباید فراموش کرد این است که اعصاب دندان گاهی پیام های اشتباهی را به مغز ارسال می کنند. این قضیه به این معناست که شما درد را در یک دندان بخصوص حس می کنید اما در واقع مشکل در یک دندان دیگر است. حتی ممکن است اشکال در مثلا دندان فک مقابل دندانی که درد میکند باشد.

انواع دندان ‌درد

مهمترین دندان ‌دردهایی که به علت پوسیدگی بوجود می‌آیند بر سه نوعند.
دردهای تند و زودگذر
دندانی که دارای پوسیدگی عمیقی است ولی هنوز پالپ آن چندان آزرده نشده است "در اصطلاح پوسیدگی به عصب نرسیده است". جالبست بدانیم که اینگونه پوسیدگی‌ها در حالت عادی هیچگونه دردی بوجود نمی‌آورند، لیکن با مصرف مواد شیرین یا نوشیدنی‌های سرد و یا گرم ، دندان برای لحظه‌ای شدیدا درد می‌گیرد. (اصطلاحا دندان تیر می‌کشد). بعبارت دیگر درد فقط بهنگام تماس دندان با مواد ذکر شده بوجود می‌آید و با نبودن آنها از بین می‌رود.

دندان ‌دردهای شبانه
پیشرفت بیشتر پوسیدگی و رسیدن آن به پالپ دندان (در اصطلاح پوسیدگی به عصب رسیده است) باعث دردهایی می‌شود که گاه خودبخود ، گاه بدنبال مصرف مواد ترش و شیرین و گاه بر اثر گرما پدید می‌آیند. برخلاف نوع قبل درد با حذف عوامل ذکر شده فورا متوقف نشده بلکه تا مدتی باقی می‌ماند. همچنین شدت درد بسیار متغیر است بگونه‌ای که گاه خفیف ، گاه شدید و گاه حالت ضربانی دارد. درد ممکن است بطور مداوم ادامه پیدا کند یا آنکه مدتی ساکت شده، دوباره شروع می‌شود. در مواردی نیز شبها شدت زیادتری دارد بطوریکه بیمار تا صبح نمی‌خوابد. قابل توجه است که این گونه دندان دردها با سرما تسکین می‌یابد.

دندان ‌دردهایی که در اثر عدم درمان در مراحل قبل بوجود می‌آید

هر گاه در مراحل قبل درمان دندان درد اساسی صورت نگیرد ممکن است درد برای مدتی ادامه یافته، آنگاه خودبخود متوقف گردد. بطوریکه دندان برای مدتی کاملا بدون درد باشد. اما این بهبودی به منزله پایان ماجرا نیست زیرا میکروبهایی که در مرحله قبل از طریق پوسیدگی وارد پالپ قسمت تاج شده‌اند. بتدریج پالپ موجود در ریشه را آلوده می‌کنند. این میکروبها یا سم آنها در نهایت به انتهای ریشه رسیده، از این طریق وارد استخوان فک شده، در آنجا شروع به تخریب و ایجاد عفونت می‌کنند. در این حال بعلت التهاب و عفونت بافتهای انتهای ریشه مجدا دندان‌درد به وجود می آید. این درد گاه خفیف و گاه بسیار شدید است. در مواردی نیز بیمار احساس می کند دندان دردناک بلندتر از سایر دندانهاست و معمولا کوچکترین ضربه به دندان باعث درد و به هوا پریدن وی می‌گردد. به این جهت بیمار سعی می نماید به هنگام غذا خوردن از سمتی که دندان دردناک وجود دارد استفاده ننماید. این حالت در اصطلاح عموم به چرکی شدن دندان موسوم است.

علایم و نشانه های دندان درد چیست؟

دندان درد معمولا درد اندک تا شدید است که عصب را تحت تاثیر قرار می دهد. دندان درد شامل گونه های مختلفی است از جمله درد اندک در مقابل درد شدید، درد خودبه خود در برابر درد در اثر محرک، درد دایم در مقابل درد گاه گاه و درد در مدت کم در مقابل درد در مدت طولانی.
سایر علایم دندان درد شامل سردرد، گوش درد، تب، طعم بد و بوی بد در دهان، و یا تورم در نزدیکی دندان است.
چگونگی تشخیص دندان درد:
دندان پزشکان اغلب جهت تشخیص دندان درد از معاینات تشخیصی و از اشعه ایکس استفاده می برند. این معاینات علل بروز درد در دندان را مورد آزمایش قرار می دهد مانند سرما جویدن یا گاز گرفتن و فشار بر روی لثه. گاهی دندان درد از جایی دیگر نشات می گیرد نه از مکانی که حس می گردد. به این امر «درد ارجاعی» می گویند. تحت این شرایط استفاده از معاینات تشخیصی دندان جهت تشخیص ریشه مشکل از اهمیت خاصی برخوردار است. ادامه دارد

آیا درمان های خانگی برای دندان درد مفید است؟

به طور کلی درمان های خانگی فقط به صورت موقت جهت تسکین و درمان دندان درد شدید  کارآمد است و این روش ها درمان به حساب نمی آید. داروهای همراه با نسخه جهت تسکین درد مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (ادویل یا الیو) اگر بر اساس برنامه زمانی مصرف شود در کاهش درد موثر است.
ماده دیگر که در جهت تسکین دندان درد می توان از آن استفاده برد روغن میخک است. روغن میخک ماده ای طبیعی است که در مواد پرکننده دندان مورد استفاده دارد و در داروخانه ها یافت می شود. این روغن را می توان با استفاده از تکه ای پنبه روی دندان گذارد. سایر محصولات حاوی بنزوکایین (مانند اوراژل یا انبسول)به صورت موقت دندان حساس را بی حس می کند و درد را تسکین می بخشد.
بعلاوه با قسمتی از دندان که حساس شده است نبایدغذا را جوید و از تغییرات دما مانند مصرف غذاهای داغ و سرد باید خودداری نمود. منطقه حساس را نیز باید تمیز نگه داشت و تکه های غذا را از داخل دندان بیرون آورد.
البته مهمتر از همه این موارد جهت درمان مناسب دندان باید به دندان پزشک متخصص مراجعه نمود.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی