درمان پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا از جمله شایعترین آسیب های اندام تحتانی است. مفصل مچ پا بیش از هر مفصل دیگر بدن پیچ میخورد  پیچ خوردگی مچ پا  بیشتر در جوانان و افراد میانسال دیده میشود. پیچ خوردگی مچ پا  معمولاً در حین ورزش اتفاق میافتد گرچه گاهی در حین راه رفتن روی زمین های ناهموار هم ایجاد میشود.

علائم پیچ خوردگی مچ پا

علائم پیچ خوردگی مچ پا شامل درد و تورم در قسمت خارجی مچ پا است. ممکن است کبودی و خونمردگی هم در این ناحیه دیده شود. حرکت دادن مچ پا بخصوص حرکان چرخشی مچ، چه به توسط خود بیمار و چه به توسط پزشک دردناک است.

چون این علائم ممکن است به علت شکستگی مچ پا هم بوجود آید پزشک معالج از مچ پای بیمار رادیوگرافی ساده به عمل آورده و از اینکه شکستگی در ناحیه وجود ندارد مطمئن میشود. پارگی های شدید لیگامان های مچ پا ممکن است همراه با آسیب غضروف مفصلی سطح بالایی استخوان تالوس باشد به همین علت گاهی اوقات پزشک ارتوپد برای بررسی بیشتر سطح مفصلی استخوان تالوس از ام آر آی استفاده میکند.

رگ به رگ شدن مچ پا با مکانیسم کشش رباط ها در بچه ها نادر است. بروز علائم شبیه رگ به رگ شدن مچ پا در بچه ها اغلب به علت آسیب صفحات رشد پایین درشت نی و نازک نی است. آسیب این صفحات رشد ممکن است در رادیوگرافی ساده مچ پا بصورت شکستگی صفحه رشد دیده شود. با این حال در اکثر اوقات آسیب صفحات رشد انتهای پایینی درشت نی و نازک نی آثاری در رادیوگرافی مچ پا از خود نشان نمیدهند.

درمان پیچ خوردگی مچ پا

بعد از پیچ خوردگی مچ پا درد و تورم معمولا 3-2 روز طول میکشد. درمان پیچ خوردگی مچ پا معمولا غیر جراحی است.

درمان پیج خوردگی مچ با بدون جراحی

زمان بهبودی پیچ خوردگی مچ پا معمولا 6-4 هفته است و تنها کاری که در این مدت باید انجام داد حمایت از مچ پا است. حتی پارگی های کامل لیگامان هم معمولا با مدتی حمایت از مچ پا بهبود میابند. اقداماتی که برای آسیب های نوع یک  لازم است عبارتند از :

•      پای آسیب دیده را به زمین نگذارید
  •      سرد کردن مچ پا با گذاشتن کیسه پلاستیکی حاوی خرده های یخ روزی 4-3 بار و هر بار 30-20 دقیقه
  •      پانسمان فشاری روی مچ پا با بانداژ کشی یا مچ بند کشی
  •      بالا نگه داشتن پا بالاتر از سطح قلب در 48 ساعت اول

اقداماتی که برای آسیب های نوع دوم انجام میشود مانند اقدامات آسیب های نوع است به علاوه اینکه مچ پا باید مدتی با یک آتل بیحرکت شود.
در آسیب های نوع سوم مچ پا باید بمدت 3-2 هفته به توسط گچ گیری بیحرکت شود.
بعد از انجام اقدامات فوق لازم است تا با انجام نرمش های طبی خاص زیر نظر متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپ، دامنه حرکات مچ پا را بهبود داد، قدرت عضلات ساق را افزایش داد و مهمتر از همه اینها، نرمش های خاصی را برای افزایش حس درک وضعیت برای مچ پا انجام داد وگرنه احتمال زیادی دارد که بعد از مدتی این پیچ خوردگی دوباره تکرار شود.
در صورتیکه پیچ خوردگی مچ پا درست تشخیص داده نشده و  پیچ خوردگی مچ پا درمان نشود ممکن است در دراز مدت ایجاد درد مزمن و ناپایداری مچ پا بکند.

درمان  پیچ خورگی مچ پا با جراحی

بندرت نیاز میشود و فقط در مواردی که بعد از ماهها بازبروری، ناپایداری مچ پا باقی میماند انجام میشود. توسط عمل جراحی لیگامان های پاره شده بازسازی میشوند.

برای آشنایی با شکستگی مچ پا روی لینک کلیک کنید