check

هالوکس والگوس یا انحراف انگشت شست پا چیست؟

هالوکس والگوس یا انحراف انگشت شست پا به صورتی است که اولین مفصل MTP به سمت بیرون منحرف می شود. این انحراف ۱۵-۲۰° به شکلی غیرعادی است و باعث ناراحتی حرکتی (بیومکانیک) پا میشود. هالوس والگوس میتواند باعث جابجایی اولین مفصل MTP شود، به صورتی که شست پا روی انگشت مجاور قرار بگیرد و در نهایت جابجایی شست پا به طرفین باعث ایجاد پیشامدگی در سر استخوان متاتارسال می شود؛ در چنین حالتی (پینه پا) که اغلب حاوی یک کیسه پر از مایع است وقتی به کفش مالیده می شود، فرد احساس درد می کند.

در ادامه مقاله با علت و دلایل و درمان هالوکس والگوس (انحراف انگشت شست پا) آشنا می شویم.

دلایل به وجود آمدن هالوکس والگوس یا انحراف انگشت شست پا

پینه پا معمولاً بیماری شایعی است اما علت دقیق شیوع آن هنوز ناشناخته است. اغلب سوابق ژنتیکی در شکل گیری هالوکس والگوس تاثیرگذار است و زنان بیشتر از مردان مبتلا می­شوند. بروز و شیوع این بیماری در کودکان کمتر است و با افزایش سن افزایش می­یابد. از آنجایی که عوامل بروز روی هر دوپا اثر می­گذارد، این وضعیت معمولاً دوطرفه است. گرچه می تواند در سمتی بیشتر از سمت دیگر به چشم بخورد. نوع کفش نیز در بروز انحراف انگشت شست پا تاثیرگذار است.

شیوع این اختلال در بزرگسالانی که کفش نمی پوشند کمتر است. اما به این معنی نیست که کفش باعث بروز این اختلال می شود.

کفش های تنگ می­توانند باعث درد شست پا و انحراف شوند. بسیاری از کفش های مد روز تنگ و باریک هستند تا پا را جذاب­تر نشان دهند. پاشنه های بلند پاها را به سمت پایین کفش می­کشند و این بر مشکل می­افزایند. اما باید توجه داشت که مشکلات کفش فقط محدود به افراد دنباله رو فشن و مد نمی شود. نتایج تحقیقی در استرالیا نشان داده است که افراد مسن­تر معمولاً کفش­های تنگ و نامناسب­تری نسبت به جوانان می­پوشند، بخصوص زنان مسن.

از گروه­های دیگری که به شدت درگیر این بیماری می­شوند، رقصنده ­ها هستند. رقصنده ها فشار زیادی به مفصل MTP وارد می­کنند اما رقص باعث ایجاد پینه پا نمی­شود.

همچنین موارد انحراف انگشت شست پا در صخره ­نوردان نیز مشاهده شده است.

علائم هالوس والگوس یا انحراف انگشت شست پا

گرچه شرایط بیمار هم ناخوشایند است اما نشانه­ها معمولاً در اثر درد ایجاد می­شود. درد معمولاً پیشرونده است و می­تواند سالها ادامه داشته باشد. تناوب یا مدت درد ممکن است در دوره­ای از زمان به علت عوامل مختلف افزایش پیدا کند و فعالیت هم بر شدت درد اضافه کند.

ممکن است بیمار درد عمیق یا شدیدی را هنگام راه رفتن در مفصل MTP شست پا احساس کند و این درد هنگام انجام فعالیت های خاصی تشدید شود. این می تواند نشانه از بین رفتن غضروف داخل مفصلی باشد.

همچنین ممکن است در اثر ناراحتی و یا تحریک شدن پا با کفش، دردی در سر متاتارسال احساس شود و احتمال می­رود انحراف یا برآمدگی بزرگتر شده باشد.

متخصصین درباره محدودیت در حرکات فیزیکی و روزانه  معمولا سوال می­کنند تا شدت درد را تشخیص دهند. اینکه چه چیزی درد را برطرف می­کند، خود مسئله مهمی است. گاهی فقط عوض کردن کفش می­تواند باعث برطرف شدن درد شود. سابقه تروما یا آرتریت­های التهابی نیز می­تواند در بروز درد و یا مشکلات مربوط به انحراف انگشت شست پا یا هالوس والگوس تاثیرگذار باشد.

این بیماری نشانه­های نادرتری شامل سوزش، درد و همچنین سوزن سوزن شدن در سطح پشت پینه پا نیز دارد که نشان­دهنده گیر افتادگی عصب پوستی پشتی است .

همچنین ممکن است بیمار علائمی را توصیف کند که در نتیجه تغییر شکل استخوان بوجود آمده­اند از قبیل روی هم افتادن انگشتان پا، دردناکی انگشت دوم و یا کراتوز بین انگشتی یا زخم سر متاتارسال داخلی. این علائم ممکن است بدون اینکه بیمار از پینه پا شکایتی داشته باشد نیز ایجاد شود.

درمان هالوکس والگوس یا انحراف انگشت شست پا

بایستی اطلاعات و توصیه­های کامل درباره انحراف انگشت شست پا به بیمار داده شود. توصیه­ها می­تواند شامل موارد زیر باشد:

کفش مناسب بپوشند.

کفش با بند قابل تنظیم بپوشند.

از پوشیدن کفش­های تنگ اجتناب کنند.

بدانند که پینه پا پیشرفت می­کند و درمان­های غیر جراحی علائم را بهبود می­بخشند اما مانع پیشرفت پینه نمی­شوند.

با وجودیکه ظاهر و ظاهر مفصل تغییر شکل یافته هم اهمیت دارد، مهم ترین دلیل جراحی وجود درد است نه وجود تغییر شکل.

درمان هالوس والگوس یا انحراف انگشت شست پا با داروها

مسکن ها شامل داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی می­شود که می­توانند در کاهش و درمان درد شست پا موثر باشند و شرایط را قابل تحمل­تر کنند. تزریق استروئید به درون مفصل می­تواند درد و تورم را برطرف کند.

درمان غیر دارویی درمان هالوس والگوس یا انحراف انگشت شست پا

هیچ گونه شاهدی مبنی بر مزایای دراز مدت فیزیوتراپی وجود ندارد. ممکن است آرتوز با اصلاح برخی ناهنجاری­های مرتبط به برطرف کردن درد به حل مشکل این بیماری کمک کند.

درمان با جراحی هالوس والگوس یا انحراف انگشت شست پا

نتایج مدیریت احتیاطی به قدری ضعیف است که ممکن است عمل جراحی توجه بیمار را جلب کند. می­توان بدون بوجود آمدن اثر معکوس در نتیجه کار، جراحی را به عقب انداخت. اما با اینحال جراحی می­تواند درد را از همان ابتدا برطرف کند و رضایت بیمار حاصل شود.

درمان با جراحی هالوس والگوس یا انحراف انگشت شست پا در صورتی که مفاصل دردناک است و یا تغییر حالت مفاصل وجود دارد؛ درد یا ناراحتی هنگام پوشیدن کفش دارید و به طور کلی در فعالیت­های روزانه اختلال ایجاد شده است؛ به شما پیشنهاد می­شود.

اشعه ایکس درجه انحراف نشان می­دهد و می­تواند رگ به رگ شدن مفصل را نشان دهد. در بیمار مسنی که جراحی تشخیص داده شده است، آزمایش­های روتین برای ارزیابی مناسب بودن جراحی ضروریست.

معاینات پزشکی هالوس والگوس یا انحراف انگشت شست پا

پزشک، پاهای شخص را در حالت ایستاده، معاینه می­کند. البته بخش مهم معاینه هنگامی باید انجام گیرد که بیمار روی پاها نایستاده باشد. به قدم زدن بیمار نگاه می­کند. می­تواند متوجه شدت درد و مشکلاتی که در اثر این عارضه بوجود آمده­اند شود و راه رفتن غیر نرمال می­تواند به عامل کمک کننده که نتیجه این عارضه است اشاره کند.

موقعیت شست پا نسبت به انگشتان دیگر نیز یکی از مسائلی است که پزشک به آن توجه می­کند. انگشت شست پا می­تواند زیر، رو یا مجاور انگشت کناری باشد.

برجستگی داخلی مفصل یکی دیگر از نشانه­های مهم در بیماری هالوس والگوس و یا انحراف انگشت شست پا است و قرمزی یا bursa  نشان دهنده فشار کفش و سوزش است.

طیف حرکت مفصل MTP شست پا از دیگر مواردی است که به آن باید توجه شود. میزان عادی خمش بین ۷۵-۶۵ درجه با خم شدن کف پا کمتر از ۱۵ درجه است. به وجود درد، صدای خش خش یا هر دو توجه کنید. درد بدون صدا می­تواند نشانه سینوویت باشد.

کراتوزهایی که نشان دهنده اصطحکاک غیر طبیعی در گام برداشتن است.

تغییر شکل­های همراه با این عارضه می­تواند شامل تغییر شکل انگشت دوم یا کف پای منعطف یا سفت باشد. ناپایداری در انگشت دوم می­تواند باعث پیشرفت انحراف شست شود، زیرا نمی­تواند به عنوان تکیه جانبی به خوبی عمل کند.

هنگامی که بیمار ایستاده است به هرگونه علائم زیر توجه کنید: افزایش دور شدن شست از خط میانی در خط قاطع (transverse) و جلوی سطح عرضی، افرایش برجستگی داخلی، تغییر در خم شدن مفصل.

همچنین به وضعیت عمومی پوست و پالس های جانبی توجه نمایید. اگر جراحی لازم باشد، ضروریست که جریان خون محیطی برای بهبودی کافی باشد.

پیامدهای هالوس والگوس و یا انحراف انگشت شست پا

در نظر گرفتن موارد زیر می­تواند مفید باشد، زیرا اصلاح عوامل بیومکانیک می­تواند از چرخش بیش از حد و پیشرفت این ناهنجاری جلوگیری کند.

هنگام قدم زدن هالوکس و دیگر انگشتان در محور طولی پا به صورت موازی قرار دارند. این مسئله صرفنظر از اینکه پای جلو چقدر خمیده یا از خارج از مرکز است صحت دارد.

کشیدگی تاندون اداکتور، عضله اکستانسور بلند شست و تاندون های فلکسور شست نشان می­دهد که انگشت شست و دیگر انگشتان به صورت موازی هستند.

جابجایی مفاصل به تاندون­ها مزیت مکانیکی می­دهد و این مفاصل را بیشتر جابجا می­کند. در این حالت در میانه مفصل (با فشار به سمت طرفین) کشش بوجود می­آید.

فشار میانی باعث می­شود رباط­ها کشیده شوند و استخوان از پشت اولین سر متاتارسال رشد کند. فشار طرفین باعث می­شود استخوان کنجدی در وضعیت خارج از مفصل به سمت طرفین باقی بماند. تغییر شکل به سمت طرفین و میانه اتفاق می افتد و این بر غضروف مفصلی اثر می­گذارد.

۲ دیدگاه. Leave new

• سلام اقای دکتر ممنون از مطلب مفیدتون
    من ورزش والیبال انجام میدهم. چند وقت پیش درد در قسمت بالای انگشت شست و کف پا داشتم. شدت درد به قدری زیاد بود که امکان راه رفتن نداشتم به بیمارستان مراجعه کردم اما علایم شکستگی در عکسم دیده نشد و به مرور درد کاهش پیدا کرد اما هرازچندگاهی در هنگام دویدن یا ورزش (البته به دلیل سهل انگاری بدون گرم کردن) درد این نقطه افزایش پیدا میکند. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید که به چه صورت میتونم درمان کنم

لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.