درمان میگرن(عصبی)با درمان های تکمیلی آروماتراپی و بیوفیدبک

سردردهای میگرنی می‌توانند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی افراد بگذارند و اغلب‌اوقات پیدا کردن یک درمان مناسب فرآیندی زمانبر و دشوار است. به تعداد سردردهای میگرنی انواع مختلفی از روش‌های درمانی در دسترس بیماران قرار دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به میگرن به دلایل گوناگونی تمایلی به مصرف دارو ندارند. درمان‌های تکمیلی مانند طب سوزنی، آروماتراپی و بیوفیدبک از جمله تکنیک‌های پرطرفدار در راستای درمان علائم میگرن به حساب می‌آیند و در کنار اینها می‌توان از فیزیوتراپی نیز به عنوان گزینه جایگزین بهره گرفت.

دلایل میگرن چه هستند؟

علم پزشکی هنوز شناخت کافی از این بیماری ندارد، اما احتمال دارد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز سردرد میگرنی دخیل باشند. علاوه براین، دیدگاه‌های متعددی درباره اتفاقات قبل و بعد از میگرن ازجمله تغییر و تحولات هورمونی در سطح انتقال دهنده‌های عصبی، مطرح هستند. دیگر موضوعات عبارتند از:

• تغییرات آب‌وهوایی
  • افزودنی‌های خوراکی مانند مونوسدیم گلوتامات
  • تغییرات در عادات خواب
  • منبع نور بسیار روشن و خیره‌کننده
  • فعالیت بیش از حد بدنی
  • داروها، بخصوص مصرف بیش از اندازه داروهای مسکن

میگرن چه علائمی می‌تواند داشته باشد؟

میگرن‌ها جزء بیماری‌های پیچیده به حساب می‌آیند، لذا علائم در هر بیمار متفاوت است. بسیاری از بیماران به وضعیتی موسوم به برودرم دچار می‌شوند، به عبارتی نشانه‌های اولیه میگرن قریب‌الوقوع در آنها ظاهر خواهد شد. خشکی گردن، افزایش تشنگی و تغییرات رفتاری از جمله علائم اولیه این بیماری هستند. برخی بیماران نیز درست قبل از بروز سردرد میگرنی با مشکلات بینایی و کلامی روبرو می‌شوند. احتمال دارد احساس ضعف نیز در عضلات ایجاد شود.

در هنگام بروز سردردهای میگرنی ممکن است بیمار به درد رنجش‌آوری در یک یا هر دو سمت سر مواجه گردد. احساس سبکی سر، حساسیت به نور، صدا و برخی بوها نیز محتمل است. بعد از فروکش کردن سردرد فاز بعدی علائم آغاز می‌گردد طوری که بیمار دچار ضعف، احساس گیجی و سرگیجه و ناتوانی در انجام امور شخصی خواهد شد، و معمولا کاری جزء چند ساعت خوابیدن از او بر نمی‌آید.

آیا فیزیوتراپی در درمان میگرن موثر است؟

گزینه‌های درمانی که پیش روی بیمار قرار دارند به وضعیت بیمار، میزان درد و فاکتورهای آغازگر بیماری بستگی دارد. اگر گهگاهی سابقه ابتلا به سردردهای میگرنی داشته‌اید احتمالا از مشکلات مربوط به پیدا کردن یک روش درمانی کارساز هم آگاهی دارید. اگر به‌تازگی بیماری میگرن در شما تشخیص داده شده است، به احتمال زیاد در خصوص یافتن یک روش درمانی مناسب کمی دچار سردرگمی و تزلزل خواهید شد.

درمان سردرد میگرنی با روش فیزیوتراپی به چند طریق موثر واقع خواهد شد. هرچند تمامی بیماران نمی‌توانند از این تکنیک نتایج موفقیت‌آمیزی بدست آورند، اما خیلی از آنها با پیگیری منظم جلسات فیزیوتراپی به آرامش جسمانی مورد نظرشان دست می‌یابند، زیرا این روش در بازگرداندن عضلات به دامنه حرکتی ایده‌ال و آرامش بسیار موثر است.

فیزیوتراپی از چه طریقی به رفع میگرن کمک می‌کند؟

درد میگرن ممکن است در اثر اختلال دستگاه عصبی مرکزی بروز کند، بدین معنا که مغز و طناب نخاعی، عصب‌ها و عروق خونی را درگیر می‌سازد. این اختلالات دست به دست هم می‌دهند و علائم نورولوژیکی را بوجود می‌آورند که همیشه جزء علائم همیشگی بیماری میگرن هستند.

روش سنتی دارو درمانی معمولا در رفع اختلالات دستگاه عصبی مرکزی موثر واقع می‌شود و فرق این روش با فیزیوتراپی در همین جا مشخص می‌شود. فیزیوتراپی بر روی دستگاه‌های پیرامونی هم تمرکز دارد و در درمان مفاصل و عضلات مجاور بخش‌های آسیب‌دیده بدن بیمار هم تاثیرگذار خواهد بود.

اینکه فیزیوتراپی تا چه اندازه در درمان یا پیشگیری از میگرن موثر واقع می‌شود دقیقا به میزان ارتباط میگرن با مشکلات عضلات و مفاصل بیمار بستگی دارد. هدف اصلی این نوع درمان کمک به برقراری یا بهبود توانایی عملکرد و فعالیت بدون نیاز به دیگران و کاهش تاثیر بیماری بر زندگی فرد می‌باشد.

انواع فیزیوتراپی

به منظور کمک به بیماران میگرنی دو نوع روش فیزیوتراپی قابل دسترس است:

اکتیو درمانی

این درمان مستلزم اجرای انواع گوناگون حرکات فیزیکی است ازجمله:

• نرمش‌هایی که به منظور بهتر کردن دامنه حرکتی در گروه‌های عضلانی یا مفاصل موردنظر تجویز می‌شوند و همچنین برخی حرکات کششی جهت بالا بردن انعطاف‌پذیری بدن
  • انجام برخی تمرینات هوازی سبک مانند شنا

پسیو درمانی

این نوع درمان‌ها از قرار ذیل هستند:

• استفاده از پک‌ها و کمپرس‌های سرما و گرما
  • ماساژ
  • استفاده از دستگاه‌های تحریک الکتریکی عصب

پسیو درمانی بر روی قسمت‌هایی از بدن تمرکز دارد که محرک بیرونی دارند و معمولا طی این درمان نیازی به فعالیت فیزیکی بیمار نیست.

اگر بیماری میگرن گردن درد و درد فک را در بر گرفته باشد، احتمالا فیزیوتراپی بسیار کمک‌کننده است. برخی مشکلات اسکلتی عضلانی می‌توانند احساس درد را به سر بیمار انتقال دهند و این امر منجر به سردرد میگرنی خواهد شد. با کاهش یا برطرف کردن تنش و فشار در ناحیه گردن و فک تاحدودی می توان سردرد بیمار را به حداقل رساند. این نوع فیزیوتراپی می‌تواند از حملات میگرنی آتی در برخی بیماران پیشگیری کند.

انتخاب فیزیوتراپ ماهر جهت درمان میگرن

با فیزیوتراپی می‌توان کارهای فوق العاده‌ای انجام داد، اما به خاطر داشته باشید اگر نرمش‌ها یا برنامه درمانی توسط فردی ناآشنا به میگرن تجویز گردد، ممکن است آسیب‌های جدی به بیمار تحمیل شود. همواره از پزشک بخواهید شما را به یک فیزیوتراپ ماهر ارجاع دهد و به دنبال متخصصی باشید که در زمینه درمان بیماران میگرنی آموزش دیده است.

ارزیابی اولیه

قبل از هر گونه برنامه‌ریزی جهت آغاز پروسه درمانی لازم است بیمار تحت معاینات کامل قرار گیرد تا متخصص درمانگر از سوابق پزشکی، سوانح و آسیب‌های قبلی، و دامنه حرکتی فعلی بیمار اطلاعات کافی بدست آورد. طی این جلسه طرز راه رفتن، وضعیت تعادل و ساختار فیزیکی بیمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برخی توصیه‌ها

پس از اتمام ارزیابی اولیه، یک سری نرمش یا درمان‌های پسیو برای بیمار تجویز خواهد شد تا آنها را بطور منظم انجام دهد. لازم است بیمار این نرمش‌ها را در برنامه روزانه خود منظور کند. ایده‌ال این است که یکبار تمامی نرمش‌ها را نزد متخصص درمانگر انجام دهید تا از طرز صحیح انجام آنها (بدون ریسک آسیب به بدن) مطمئن شده و جای هیچ سوالی برای بیمار باقی نماند.

مراقبت مستمر

طی جلسات تکمیلی، متخصص درمانگر به بررسی میزان پیشرفت بهبودی، سطح آمادگی و تجویز نرمش‌های اضافی یا ارائه برخی اصلاحات در نحوه اجرای برنامه درمانی فعلی خواهد پرداخت. اگر میزان بهبودی ناچیز باشد یا اصلا پیشرفتی در بهبودی حاصل نشده باشد، احتمالا فیزیوتراپ سایر روش‌های درمانی را جایگزین درمان فعلی خواهد کرد.

آیا فیزیوتراپی برای همه بیماران ایده‌ال است

شاید فیزیوتراپی نتایج موفقیت‌آمیزی برای تمامی بیماران مبتلا به بیماری‌های ناتوان‌ساز حاصل نکند. بیمارانی بیشترین موفقیت را از فیزیوتراپی کسب می‌کنند که مشکلات عضلانی یا مفصل علت بروز سردرد میگرن آنها تشخیص داده شود. در تلاش به منظور یافتن یک راهکار درمانی مناسب، بررسی دقیق فیزیوتراپی و تمام جوانب آن بسیار ارزشمند است. حتی اگر این روش به‌تنهایی درمان کامل را میسر نسازد، اما شاید با بکارگیری این درمان در کنار سایر داروها بتوان میگرن را بهتر تحت کنترل داشت.