درمان انواع شکستگی های لگن و ران

شکستگی لگن یک آسیب دیدگی جدی است و عوارضی دارد که  می تواند جان فرد را به خطر بیندازند. با افزایش سن، خطر شکستگی لگن نیز افزایش پیدا می کند. افراد مسن بیشتر در معرض این شکستگی هستند، زیرا با افزایش سن استخوان ها ضعیف می شوند برای مثال افرادی که پوکی استخوان دارند و در نتیجه استخوان های ضعیفی دارند. مصرف بینایی ضعیف و مشکلات تعادلی نیز باعث می شود افراد مسن بیشتر زمین بخورند و دچار شکستگی استخوان لگن شوند، زمین خوردن سالمندان شایعترین علت این نوع از شکستگی است. شکستگی های شدید لگن نیاز به جراحی لگن دارد و پس از آن برای بازگشت عملکرد طبیعی به چند ماه فیزیوتراپی برای کاهش درد لگن و بهبودی کامل نیاز می باشد. حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از زمین خوردن باعث پیشگیری از شکستگی های فشاری لگن می شود.

شکستگی لگن و ران، یک شکستگی در ربع بالایی استخوان لگن می باشد . میزان شکستگی به میزان فشار واردشده بستگی دارد. نحوه عمل جراحی ، جهت درمان شکستگی لگن و ران در درجه ی اول به  استخوان ها و بخش های نرمی که تحت تاثیر این شکستگی قرار دارند و همچنین به سطح یا میزان شکستگی بستگی دارد.

مفصل لگن یک مفصل کروی گودالی یا گرزی است. این مفصل به استخوان بالایی لگن اجازه می دهد که خم شود یا داخل لگن بچرخد. آسیب دیدگی حفره  یا کاسه ی مفصل  به تنهایی ، شکستگی لگن محسوب نمی شود. شکستگی حفره لگن یک مسئله ی کاملا متفاوت می باشد.

علت

علت شکستگی لگن و ران بیشتر بر اثر زمین خوردن یا ضربه ی مستقیم به بخش کناره لگن می باشد. بعضی از بیماری ها مانند پوکی استخوان ، سرطان ، یا صدمات ناشی از فشار باعث می شوند که استخوان ها ضعیف شوند و این باعث حساس و شکننده شدن استخوان لگن نیز می شود. در مواردی خاص ، شکستگی لگن وقتی فرد ایستاده و پای خود را می چرخاند ممکن است اتفاق بیفتد. در ادامه مطلب شما با درمان شکستگی لگن آشنا میشوید.

علائم و نشانه ها

فردی که دچار شکستگی های لگن و ران می شود ؛ در قسمت خارجی فوقانی لگن و نیز کشاله ی لگن و ران احساس درد می کند و بدون هیچ تلاشی برای خم کردن یا چرخاندن لگن ، به طور قابل ملاحظه ای احساس ناراحتی و درد می کند.

شکستگی ران پا موجب بروز درد بسیار شدید و توانفرسایی در ناحیه فوقانی پا می‌شود و احتمالاً بیمار با موارد زیر مواجه خواهد شد:

• ناتوانی در حرکت دادن پا یا ایستادن
  • تورم ناحیه مفصل ران
  • خونریزی زخم باز در گونه شکستگی باز و بیرون زدن استخوان از پوست
  • تغییر شکل (بدشکلی) ناحیه استخوان ران
  • هماتوم (تجمع موضعی خون که باعث تغییر رنگ می‌شود) یا کبوی شدید ناحیه شکستگی
  • گرفتگی عضله ران
  • کرختی، گزگز کردن ران یا پا

توجه: شکستگی استخوان ران می‌تواند مرگبار باشد. مرگ ناشی از شکستگی ران در اثر بروز عوارضی چون لخته‌های خون، ذات‌الریه یا التهاب ریه یا عفونت رخ می‌دهد بنابراین باید سریعا برای ترمیم آن اقدام نمود و برای بهبود عملکرد از درمان فیزیوتراپی شکستگی ران پا استفاده کرد. علائم صدمه‌های مرگبار در شکستگی پا در ناحیه ران عبارت‌اند از:

• خونریزی شدید یا غیرقابل کنترل
  • قطعه استخوان بیرون زده از پوست
  • احساس گیجی یا بیهوش شدن بیمار

اگر استخوانها به علت بیماری هایی مثل آسیب ناشی از فشار یا سرطان ضعیف شده باشند ؛ بیمار قبل از شکستگی ، متوجه می شود که در ناحیه لگن و کشاله ی ران احساس درد می کند. اگر استخوان کاملا شکسته باشد پای آسیب دیده کوتاهتر به نظر می آید. بیمار بعد از مشاهده علائم شکستگی لگن برای درمان باید به پزشک مراجعه کند.

تشخیص

اولین گام برای درمان شکستگی استخوان لگن عکسبرداری از لگن می باشد. تشخیص شکستگی های لگن از طریق عکسبرداری (اشعه ایکس) از ناحیه لگن و استخوان لگن صورت می گیرد. در مواردی که بیمار زمین می خورد و از درد لگن شاکی می شود ، ممکن است شکستگی در انتهای فوقانی استخوان لگن اتفاق افتاده باشد و از طریق عکسبرداری قابل تشخیص نباشد. در چنین مواقعی عکسبرداری مغناطیسی یا ام آر آی  برای درمان شکستگی لگن پیشنهاد می شود. عکسبرداری ام آر آی شکستگی های پنهان را نشان می دهد . ام آر آی، میتواند شکستگی های لگن را که با عکسبرداری ساده مشخص نشده را تشخیص دهد . اگر بیماری به علت شرایط پزشکی مرتبط، نتواند ام آر آی انجام دهد به جای آن برای درمان شکستگی لگن ، می تواند از توموگرافی یا سی تی استفاده کند. سی تی به اندازه ی ام آر آی برای تشخیص شکستگی های پنهان ، حساس نیست اما برای درمان شکستگی لگن استفاده می شود.

انواع شکستگی لگن

به طور کلی سه نوع شکستگی لگن وجود دارد که نوع شکستگی بستگی دارد به اینکه شکستگی مربوط به کدام قسمت از استخوان لگن می باشد. بعد از آشنایی با انواع شکستگی های لگن به درمان شکستگی لگن میپردازیم.

شکستگی داخل لگن

این نوع شکستگی معمولا در قسمت سر و گردن استخوان لگن و معمولا داخل لگن اتفاق می افتد. داخل لگن ، یک پوشش نرم است که درون آن مایعی لغزنده و مغذی از خود مفصل لگن وجود دارد . شکستگی داخلی در ناحیه گردن استخوان اتفاق می افتد و ممکن است درخون رسانی به استخوان اختلال وارد شود.

شکستگی اینترتروکانتریک

این نوع شکستگی در ناحیه گردن استخوان لگن و برجستگی های استخوانی تحتانی که تروکانتر کوچک نامیده می شود اتفاق می افتد. تروکانترکوچک ، نقطه اتصال ماهیچه اصلی به استخوان لگن می باشد. شکستگی اینتروکانتریک در ناحیه بین تروکانتر کوچک و بزرگ اتفاق می افتد. تروکانتر بزرگ ، برجستگی است که می توانید زیر پوستتان در ناحیه بیرونی لگن احساس کنید . تروکانتر بزرگ به عنوان نقطه اتصال ماهیچه ای محسوب می شود.

شکستگی استخوان ساب تروکانتریک

این نوع شکستگی در قسمت پایین ، تروکانترکوچک در ناحیه ای بین تروکانتر کوچک و پایین تر از آن اتفاق می افتد. شکستگی ساب تروکانتریک ، ممکن است خیلی پایین تر از استخوان اتفاق بیفتد و احتمال دارد استخوان ، چند قسمت شود . در موارد بسیار پیچیده ، ممکن است سایر نواحی نیز دچار شکستگی استخوان باشد. این مورد زمانی مورد توجه قرار می گیرد که لازم به انجام عمل جراحی برای درمان باشد.

درمان شکستگی لگن و ران

داخل مفصل لگن

اگر فقط سر استخوان لگن و ران آسیب دیده باشد ؛ درمان شکستگی لگن و ران ، شامل ثابت کردن غضروف داخل کره یا گوی آسیب دیده یا در رفته می باشد . به دنبال این نوع جراحت ، حفره لگن و کاسه مفصل نیز دچار شکستگی خواهد شد. پزشک باید این مسئله را نیز مد نظر قرار دهد . این جراحت ها ممکن است از ناحیه جلو یا ازناحیه پشت به لگن  وارد شود. در بعضی از موارد به هر دو رویکرد ، به منظور مشاهده جراحت به طور واضح و ترمیم استخوان آسیب دیده ، نیاز است . برای درمان شکستگی لگن از نوع داخل مفصل لگن ،  پزشک اقدام به ترمیم شکستگی با استفاده از پیچ های مخصوص و یا یک پیچ تکی بزرگتر می کند که داخل مخزن صفحه می لغزد. فشار پیچ لگن اجازه خواهد داد که شکستگی حالت ثابت پیدا کند و ناحیه شکسته را محکم درون خود نگه دارد. در شرایط ویژه پیچ دوم برای اثبات بیشتر اضافه می شود . اگر شکستگی های لگن در افراد جوان رخ دهد، عمل درمان شکستگی لگن به منظور کاهش و تراز مجدد شکستگی از طریق یک برش بزرگتر انجام می شود. محل شکستگی توسط پیچ های مخصوص یا یک پیچ  لگن فشاری بزرگتر به همدیگر ثابت نگه داشته می شود . در مواردی ، سر استخوان لگن دچار آسیب می شود. اگر چه محل شکستگی مجددا در محل تراز می شود اما ممکن است غضروف و استخوان های محافظ تحتانی خون کافی دریافت نکنند و این باعث می شود که استخوان سر لگن به مرور زمان حالت تخت پیدا کند. وقتی این اتفاق بیفتد ، سطح مفصل حالت غیر عادی پیدا می کند و در نهایت علی رغم انجام عمل جراحی مفصل لگن دچار آرتروز لگن دردناکی میشود . در افراد مسن ، احتمال اینکه استخوان سر لگن آسیب ببیند بیشتر است. به طور کلی در این نوع شکستگی ، اگر برخی اجزای لگن ، جایگزین شوند ، عملکرد بیمار بهبود میابد. در بعضی از موارد ، کره یا استخوان سر لگن جایگزین می شود که به آن همی آرترو پلاستی گفته می باشد .

استخوان  اینترو کانتریک

برای درمان شکستگی لگن و ران، بیشتر شکستگی هایی که از این نوع هستند ،  به وسیله ی پیچ لگن فشاری یا میخ درون نخاعی که در محل شکستگی فشرده میشوند ، سازماندهی میشوند . پیچ لگن فشاری ، در سمت بیرونی استخوان توسط پیچ استخوان بسته می شود. پیچ بزرگ دوم ، در میان صفحه ، داخل استخوان لگن قرار می گیرد. طراحی این وسائل به گونه ای است که در محل شکستگی ایجاد فشار می کند. با این روش محل شکستگی ، ثابت نگه داشته می شود و باعث تسریع درمان شکستگی لگن می شود . میخ درون نخاعی ، مستقیما از طریق سوراخی که در بالای تروکانتر بزرگ ایجاد می شود داخل کانال باریک استخوان میشود. سپس یک پیچ عایق ، در قسمت بالای استخوان سر لگن قرار می گیرد. به همین ترتیب به وسیله پیچ لگن فشاری ، لغزش پیچ عایق و فشردگی در محل شکستگی اتفاق می افتد . هیچ مطالعه و تحقیق قطعی صورت نگرفته است که مشخص کند کدامیک از وسائل بر دیگری برتری دارد. تصمیم در مورد اینکه کدامیک از این وسائل بهتر است برای درمان شکستگی لگن به کار برده شود ، بنابر اولویتها و تجربیات پزشک بر عهده خود پزشک است.

استخوان ساب تروکانتریک

برای درمان شکستگی لگن این نوع شکستگی ، برای جلوگیری از چرخش استخوان به دور میخ و یا برای جلوگیری از کوتاه کردن میخ ، پیچ های اضافه در انتهای پایینی میخ در ناحیه زانو قرار داده می شود . به آنها پیچهای قفل گذار داخلی گفته می شود . در موارد خاص ، جراح  برای درمان شکستگی لگن ، ممکن است به جای میخ از صفحه ای که دارای تعدادی پیچ است که از ناحیه جانبی یا خارجی استخوان لگن ، وارد آن می شود ، استفاده کند. یک پیچ بزرگ تکی مانند پیچ فشاری از سر استخوان لگن و ران وارد می شود و اما در زاویه ای متفاوت نمایان می شود. سپس پیچ های ثانویه ، برای نگهداری شکستگی و ران در محل خودش از میان صفحه وارد استخوان می شوند .

درمان بدون عمل جراحی

افرادی که درمان شکستگی لگن و ران بدون جراحی برایشان در نظر گرفته شده است ، افرادی هستند که درد شدیدی دارند و تحمل هیچ نوع بیهوشی را ندارند . یا افرادی که قبل از جراحت هم قادر به راه رفتن نبودند و یا بستری هستند یا محدود به استفاده از ویلچر هستند . نوع خاصی از شکستگی ممکن است به اندازه ی کافی مقاوم باشد که برای آن درمان شکستگی لگن بدون جراحی ترتیب داده شود . به دلیل اینکه برای این نوع شکستگی ، یکسری خطر وجود دارد و ممکن است خلاف آن ثابت شود و جا به جایی به وجود آید .دکتر ناچار است درمان شکستگی لگن را با عکسبرداری های دوره ای دنبال کند. اگر در طی درمان به بیمار استراحت مطلق داده شود ،به خاطر مشکلاتی مانند عفونت ، زخم بستر، سینه پهلو و لخته شدن خون که به علت عدم تحرک طولانی مدت ممکن است اتفاق بیفتد ، باید بیمار از نزدیک تحت مراقبت باشد.

درمان با عمل جراحی

برای درمان شکستگی لگن با عمل جراحی ، بیهوشی می تواند به صورت بیهوشی عمومی از طریق لوله ی تنفسی یا از طریق ستون فقرات انجام شود. در شرایط نادر ، زمانی که برای ثابت نگه داشتن محل به تعداد کمی پیچ نیاز باشد ، بیهوشی موضعی ، با مواد آرام بخش قوی انجام می شود. به همه ی افراد حین عمل جراحی درمان شکستگی لگن و ران تا 24 ساعت بعد از آن آنتی بیوتیک می دهند.

قبل از عمل

قبل از عمل درمان شکستگی لگن و ران، آزمایش خون مناسب ، عکسبرداری از قفسه سینه ، ثبت ضربان قلب و نمونه ادرار از بیمار گرفته می شود . بیشترافراد مسنی که برای درمان شکستگی لگن و ران، جراحی می شوند دارای عفونت دستگاه ادراری هستند که تشخیص داده نشده است و این عفونت ، می تواند بعد از عمل به لگن منتقل شود . دکتر بر اساس اینکه کدام قسمت از لگن دچار شکستگی شده  و همچنین طبق میزان آشنایی با سیستم های مختلفی که برای سازماندهی جراحات در دسترس هستند ، بهترین راه درمان شکستگی لگن و ران را انتخاب میکند.

بعد از عمل

بعد از عمل درمان شکستگی لگن و ران ، ممکن است بیماران از بیمارستان مرخص شوند و به منزل بروند یا نیاز باشد در مرکز بازپروری ، برای بازیابی و توانایی راه رفتن چند روزی را در بیمارستان بمانند.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی