Shoulder-Pain-Doctors
شانه یخ زده (بی حرکت) : علت و علائم

admin . نوشته شده در شانه 4166 بدون نظر

شانه منجمد (یخ زده، بی حرکت) که به آن کپسولیت چسبنده هم می گویند بیماری است که مشخصه آن سفتی و درد مفصل شانه و خشکی شانه است. نشانه ها و علائم این بیماری به طور معمول به تدریج آغاز می شوند، در طول زمان بدتر می شوند و معمولا یکی دو سال طول می کشد تا رفع شوند.
اگر در حال بهبودی از یک بیماری یا عمل جراحی مانند سکته مغزی یا ماستکتومی هستید که حرکت دستتان را تحت تاثیر قرار می دهد آنگاه خطر بوجود آمدن شانه یخ زده یا منجمد افزایش می یابد.
درمان یخ زدگی شانه (بی حرکت) دربرگیرنده حرکات کششی و گاهی تزریق کورتیکواستروئیدها و داروهای بی حس کننده به کپسول مفصلی است. در درصد پایینی از موارد به عمل جراحی شانه نیاز است تا کپسول مفصلی شل و آزاد شده بتواند آزادانه ترحرکت کند.

علائم

شانه یخی معمولا به آهستگی و طی سه مرحله بوجود می آید. ممکن است هر کدام از این مراحل چند ماهی طول بکشد.
مرحله دردناک. در طول این مرحله هر حرکت شانه با درد شانه همراه است و دامنه حرکت شانه به تدریج محدود می شود.
مرحله منجمد. ممکن است در طول این مرحله درد بتدریج کم شود اما شانه سفت تر می شود و دامنه حرکت آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
مرحله ذوب. در طول مرحله ذوب دامنه حرکت شانه به تدریج بهبود می یابد.
در برخی از افراد درد در طول شب بدتر شده گاهی الگوی خواب طبیعی فرد را برهم می زند.

علت

استخوان ها، رباط ها و تاندون هایی که مفصل شانه را می سازند درون کپسولی قرار دارند. شانه منجمد (بی حرکت) هنگامی بوجود می آید که کپسول اطراف مفصل شانه ضخیم و سفت شده حرکت مفصل را محدود می کند.
هر چند بوجود آمدن شانه یخ زده در افرادی که به تازگی عدم تحرک طولانی شانه را مثلا بعد از عمل جراحی یا شکستگی دست تجربه کرده اند بیشتر محتمل است ولی پزشکان مطمئن نیستند که چرا شانه منجمد در برخی افراد اتفاق می افتد و در برخی دیگر نه.

هر چند علت دقیق بوجود آمدن شانه یخ زده ناشناخته است ولی عوامل خاصی وجود دارند که می توانند خطر ایجاد شانه منجمد را افزایش دهند.

سن و جنس

در افراد با سن 40 و بالاتر احتمال تجربه شانه منجمد (بی حرکت) بیشتر است. بیشتر افرادی که این بیماری در آن ها بوجود می آید زنان هستند.

بی تحرکی و کم تحرکی

افرادی که بی تحرکی یا کم تحرکی طولانی مدت شانه را تجربه کرده اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به شانه یخ زده هستند. در واقع عدم تحرک کافی ممکن است علت شانه یخ زده محسوب می شود. ممکن است بی تحرکی نتیجه عوامل مختلفی باشد که عبارتند از :
•    آسیب روتاتور کاف
•    شکستن دست
•    سکته مغزی
•    بهبودی بعد از جراحی

بیماری های سیستمیک

به نظر می رسد افرادی که مشکلات پزشکی خاصی دارند مستعد ابتلا به شانه منجمد هستند. نمونه هایی از این مشکلات عبارتند از:
•    دیابت
•    پرکاری تیروئید (هیپر تیروئیدیسم)
•    کم کاری تیروئید (هیپو تیروئیدیسم)
•    بیماری های قلبی عروقی
•    سل
•    بیماری پارکینسون

آزمایش و تشخیص

ممکن است پزشک برای بررسی درد و ارزیابی دامنه حرکت در طول معاینه فیزیکی از بیمار بخواهد اعمال خاصی انجام دهد. ممکن است این اعمال مشتمل بر موارد ذیل باشند:
بالا بردن دست ها. هر دو دست خود رابلند کرده به طور مستقیم در هوا بالا نگاه دارید مانند داور فوتبال که در حال اعلام ضربه آزاد است.
لمس شانه مخالف. رساندن دست از جلوی سینه به شانه مخالف و لمس شانه مخالف.
خاراندن پشت. حرکت را با قرار دادن پشت دست خود در مقابل قسمت کوچکی از پشت شروع کنید دست را به طرف بالا ببرید تا جایی که تیغه شانه مخالف را لمس کنید.
همچنین ممکن است پزشک از بیمار بخواهد عضلات خود را شل کند و دست بیمار را برای او حرکت دهد. این آزمایش می تواند به تشخیص شانه منجمد از آسیب روتاتور کاف کمک کند.
معمولا می توان فقط از روی نشانه ها و علائم، بیماری شانه یخ زده را تشخیص داد ولی ممکن است پزشک آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا ام آر آی را به بیمار پیشنهاد کند تا بتواند وجود دیگر مشکلات ساختاری را رد کند.

درمان

قسمت اعظم درمان شانه منجمد (بی حرکت) عبارت است از کنترل درد شانه و در صورت امکان حفظ دامنه بیشتری از حرکات شانه.
در بیشتر موارد شانه یخ زده ظرف 12 تا 18 ماه بهتر می شود ولی برای پیشگیری از ادامه یافتن بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای علائم پایدار این بیماری پیشنهادات ذیل را ارائه دهد:

دارو

مسکن هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن (ادویل، موترین و غیره) که بدون نسخه به فروش می رسند می توانند به کاهش درد و التهاب ناشی از شانه منجمد کمک کنند. در برخی موارد ممکن است پزشک داروهای مسکن و ضد التهاب قوی تری را تجویز کند.

مسکن های معمولی

ممکن است در تلاش برای کنترل درد ناشی از شانه یخ زده ابتدا پاراستامول تجویز شود. کدئین مسکن قوی تری است که می تواند به جای پاراستامول یا افزون بر آن مورد استفاده قرار بگیرد ولی یبوست یکی از عوارض جانبی شایع کدئین است. می توان مسکن های معمولی را افزون بر دیگر روش های درمان درد شانه مصرف کرد.

مسکن های ضد التهاب

نمونه هایی از مسکن های ضد التهاب عبارتند از ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن. کارکرد این داروها بدین صورت است که به سبک کردن درد و همینطور کاهش هر نوع تورم (التهاب) شانه کمک می کنند. این داروها با عناوین تجاری / مارک های مختلفی وجود دارند. بنابراین اگر یک مارک مناسب نبود ممکن است مارک دیگر خوب باشد. مسکن های ضد التهاب گاهی باعث بروز عوارض جانبی می شوند. همواره برای دستیابی به فهرست کاملی از هشدارها و عوارض جانبی احتمالی دارو بروشور داخل جعبه دارو را مطالعه نمایید.

تزریق

تزریق استروئید

تزریق کورتیکواستروئیدها به مفصل شانه به کاهش درد و بهبود تحرک شانه منجمد کمک می کند. در برخی موارد تزریق به درون یا نزدیک مفصل شانه بیماری را برای چند هفته به خوبی تسکین می دهد. استروئیدها التهاب را کاهش می دهند ولی درمان نمی کنند چون علائم بیماری بتدریج باز می گردند. با این وجود بسیاری افراد از تسکین دردی که تزریق استروئید برای آن ها به ارمغان می آورد استقبال می کنند.

تزریق آب مقطر

تزریق آب مقطر به کپسول مفصلی به اتساع/بسط بافت کمک کرده حرکت دادن مفصل توسط بافت را آسان تر می کند.

عمل جراحی

اگر روشهای بالا به رفع مشکل شانه یخ زده (بی حرکت) کمک نکند آنگاه بیمار می تواند برای برداشتن بافت زخمی و رفع چسبندگی درون مفصل شانه داوطلب عمل جراحی شود.پزشکان معمولا این عمل جراحی را به روش آرتروسکوپی شانه و با استفاده از ابزارهای دارای چراغ و لوله مانندی که از طریق برش های کوچک اطراف مفصل به درون مفصل فرستاده می شوند انجام می دهند.
تکنیک هایی که مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:
•    مانیپولاسیون (مانور و چرخاندن). این روشی است که در آن جراح شانه را به اطراف حرکت می دهد در حالی که بیمار بیهوش است.این عمل با بی حسی عمومی انجام می شود بنابراین بیمار بی هوش می شود و هیچ دردی احساس نمی کند. سپس پزشک مفصل شانه را در جهات مختلف حرکت می دهد تا به شل کردن بافت سفت شده شانه منجمد کمک کند. بسته به میزان نیروی واردهاین عمل می تواند باعث شکستگی استخوان ها شود.
•    آزاد سازی کپسولی به روش آرتروسکوپیک: این عمل نسبتا کوچکی است که به عنوان جراحی "سوراخ کلیدی" انجام می شود. این عمل یک روزه است و طی آن کپسول تنگ مفصل با میله جراحی مخصوصی آزادسازی می شود.

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست می تواند برای کمک به حفظ تحرک شانه به بیمار تمرینات کششی بیاموزد. بسیاری از افراد را به فیزیوتراپیستی ارجاع می دهند که می تواند درمورد بهترین تمرینات که می توان برای درمان شانه یخ زده (بی حرکت) مورد استفاده قرار داد مشاوره کارشناسی دهد. همچنین ممکن است فیزیوتراپیست ها دیگر تکنیک های تسکین درد مانند کیسه های گرمایشی و سرمایشی و ماشین های تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) را امتحان کنند.

تمرینات شانه

این تمرینات معمولا به بیماران مبتلا به شانه منجمد توصیه  می شوند. هدف از این تمرینات جلوگیری از " سفت شدن" شانه و تا حد ممکن حفظ تحرک آن است. برای اثربخشی بیشتر، انجام منظم تمرینات طبق دستور پزشک یا فیزیوتراپیست حائز اهمیت است.

شیوه زندگی و خود درمانی

تا آنجا که می توانید و محدودیت های ناشی از درد و دامنه حرکت اجازه می دهد به استفاده از شانه و اندام مبتلا در فعالیت های زندگی روزانه ادامه دهید.گرم یا سرد کردن شانه می تواند به تسکین درد شانه یخ زده کمک کند.

خلاصه

•    شانه یخ زده بیماری دردناکی است که دامنه حرکت شانه را محدود می کند. این بیماری می تواند خودبخود یا بر اثر یک آسیب مانند آسیب روتاتور کاف بوجود آید و معمولا هم خودبخود بهتر می شود.
•    معمولا پزشکان باتجربه می توانند شانه منجمد (بی حرکت) را بر اساس علائمی که به همراه دارد و چگونگی محدود شدن حرکت شانه تشخیص دهند. آن ها معمولا برای تشخیص بیماری به تصویر برداری یا آزمایش های دیگر نیازی ندارند.
•    هیچ توصیه روشنی برای درمان شانه یخ زده وجود ندارد ولی این باور وجود دارد که بهتر است در ابتدا شانه را استراحت دهیم و بعدا تمرینات حرکتی ملایم شانه را در هنگامی که بیماری رو به بهبود می گذارد انجام دهیم. افراد می توانند تمرینات بلند پروازانه ترمربوط به دامنه حرکت را انجام دهند.
•    در افراد با بیماری متوسط تا شدید، معمولا تزریق مستقیم استروئید به مفصل شانه باعث تسکین کوتاه مدت درد می شود.
•    جراحی باید تنها برای افرادی در نظر گرفته شود که علائم بیماری را برای یک سال یا بیشتر داشته اند و بهتر نشده اند.

مطالعه مقاله درمان خشک شدن شانه

نویسنده: دکتر افشین اقدامی