درمان درد مچ پا

Ankle pain

مچ پا، ساختمانی پیچیده از استخوان ها، لیگامان ها، تاندون ها و عضلات می باشد و بنابراین قدرت کافی برای تحمل وزن بدن شما را دارد اما در کنار آن ممکن است آسیب ببیند و دچار درد شود. ممکن است درد مچ پا در داخل یا خارج مچ پا یا در امتداد تاندون آشیل (که عضلات پایین ساق پا را به پاشنه پا متصل می کند) احساس شود. اگر چه که درد خفیف مچ پا اغلب به راحتی و با درمان های ساده درمان می شود، اما ممکن است بهبودی کامل زمانبر باشد. درد شدید مچ پا باید به منظور درمان درد مچ پا توسط پزشک متخصص ارتوپد ارزیابی شود،تا برسی شود آیا بیمار دارای  دچار پیچ خوردگی مچ پا هست یا خیر.

علل

درد مچ پا می تواند علل گوناگونی داشته باشد که مهم ترین علل درد مچ پا می تواند  دررفتگی مچ پا, رگ به رگ شدن مچ پا، شکستگی مچ پا، التهاب تاندونی، سندروم تونل تارس و عفونت مچ پا باشد.

رگ به رگ شدن و شکستگی مچ پا

یکی از شایع ترین آسیب های عضلانی و علت درد مچ پا، رگ به رگ شدن مچ پا است. رگ به رگ شدن در اثر آسیب به رباط های مچ پا ایجاد می شود که در اثر یک کشیدگی ناگهانی باعث پارگی قسمتی یا پارگی کامل می شود. این اتفاق می تواند در یک بخش یا هر دو بخش داخلی و خارجی مفصل مچ پا رخ دهد. رگ به رگ شدن بیشتر زمانی رخ می دهد که فرد در نواحی مچ پا دچار ضعف ماهیچه ای بوده باشد یا سابقه آسیب ماهیچه داشته باشد. معمولاً این آسیب زمانی پیش می آید که در فعالیت های ورزشی در اثر گام برداشتن روی یک سطح غیر هموار مچ پا به طور ناگهانی پیچ می خورد. درد در ابتدا شدید است. به محض اینکه از رگ های خونی آسیب دیده، مایع به بافت داخلی نشت می کنند ناحیه آسیب دیده متورم می شود. معاینه ناحیه آسیب دیده می تواند با درد شدید هنگام حرکت دادن مچ پا همراه باشد. شدت درد الزاماً نشان دهنده میزان آسیب به رباط ها نیست. آسیب رباط ها معمولاً از I تا III درجه بندی می شود که از پارگی جزئی تا پارگی کامل متغیر است. در هنگام پارگی جزئی مچ پا همچنان ثبات دارد در حالیکه پارگی کامل باعث از بین رفتن تعادل می شود زیرا رباط تسمه مانند دیگر دور مفصل مچ را نمی گیرد. بعد از معاینه با کمک اشعه x میزان رگ به رگ شدن مچ پا بررسی می شود. در صورتی که شکستگی استخوان هم اتفاق افتاده باشد با کمک اشعه x مشخص خواهد شد.
رگ به رگ شدن های حال مچ پا را معمولاً با کمپرس یخ، استراحت، و محدود کردن راه رفتن و تحمل وزن بر مچ پای مصدوم درمان می کنند. برای کاهش تورم می توان پا را بالا نگه داشت و برای جلوگیری از ضربه بیشتر به رباط های زخمی استفاده از عصا توصیه می شود. داروی های ضد التهاب می تواند به کاهش التهاب کمک کند. کمپرس آب یخ کمک به جلوگیری از التهاب بیشتر ناحیه آسیب دیده و کاهش درد می کند. بیمارانی که دچار صدمات شدید می شوند در قالب هایی برای بی حرکت ماندن قرار می گیرند. برای آسیب های درجه III جراحی توصیه می شود مخصوصاً برای آن دسته از بیمارانی که قصد دارند در فعالیت های ورزشی شرکت کنند. برنامه های درمانی ورزشی معمولاً بخشی از فرایند توانبخشی به شمار می آیند که شامل نرمش های کششی ماهیچه های قسمت پایین پا می شود.
شکستگی مچ پا می تواند همراه با رگ به رگ شدن یا بدون رگ به رگ شدن باشد. شکستگی را معمولاً گچ می گیرند تا استخوان برای درمان بی حرکت باقی بماند. بستگی به شدت آسیب شکستگی را با گچ گرفتن، اعمال جراحی از جمله پین گذاری یا ترمیم باز استخوان شکسته شده درمان می کنند.

التهاب تاندون

تاندونیت همان التهاب تاندون هاست که می تواند باعث درد مچ پا شود. التهاب تاندون پا می تواند شامل التهاب تاندون آشیل، تاندون تیبیال خلفی یاتاندون پرونئال باشد. این عارضه معمولاً در اثر تروماهایی (آسیب)از جمله ضربه ناگهانی در ورزش یا استفاده بیش از حد از در اثر دویدن بوجود آید همچنین می تواند در اثر بیماری های التهابی دیگری مانند آرتریت ری اکتیو یا واکنشی (قبل تر به سندرم رایتر معروف بود)،آرتریت روماتوئید، و اسپوندیلیت انکیلوزان عارض شود.

14ناحیه مچ پا در معرض انواع التهاب های آرتریت (مفاصل) قراردارد که شامل آرتریت روماتوئید، آرتریت واکنشی، آرتریت نقرسی، اسپوندیلیت انکیلوزان،و ورم مفاصل پسوریاتیک می شود. آنها به طور کل در اثر آسیب های ناشی از ضربه بوجود نمی آیند و معمولاً به مرور زمان پیشرفت می کنند. معاینه دقیق دکتر به همراه آزمایش خون ممکن است برای تشخیص نهایی ضروری باشد. این نوع از ورم های مفاصل معمولاً با درد، تورم، سفتی، قرمزی و گرم شدن در قسمت درگیر همراه هستند. هریک از این بیماری ها مدیرت خاص خود را می طلبند.

همه اشکال تاندونیت باعث بروز درد، تورم، و حساسیت به لمس در ناحیه تاندون می شوند و اگر در ناحیه مچ پا باشد، باعث درد مچ پا می شود. شروع ممکن است سریع باشد، مثل صدمات ورزشی. درمان های فوری تاندونیت شامل ثابت نگه داشتن ناحیه مصدوم، بالا نگه داشتن، و کاهش وزن تحمیل شده بر مچ پا، استفاده از یخ، استفاده از داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی می شوند.
داروهای استروئیدی از جمله ناپروکسن و یا کتروپروفن معمولاً برای این منظور و کاهش درد مچ پا استفاده می شوند. التهاب های شدید تر ممکن است نیاز به گچ گرفتن داشته باشند. هنگامی که تاندون ها هنوز متورم هستند فعالیت های ورزشی بایستی محدود شود زیرا با فعالیت ورزشی مداوم خطر جدی پاره شدگی تاندون به خصوص در منطقه آشیل وجود دارد. پارگی تاندون آشیل بیشتر در بیمارانی اتفاق می افتد که سابقه تورم آشیل داشته اند. هنگام پارگی تاندون آشیل معمولاً جراحی ضروری می شود.

سندروم تونل تارس

حالات دیگری که می توانند باعث درد در مج پا شوند عبارتند از سندرم تونل تارسال که در نتیجه فشار به عصب مچ پا بوجود می آیند زیرا عصب مچ پا از نوار حمایتی معمولی که در اطراف مچ پا قرار دارد به نام رتینا کولوم فلکسور عبور می کند.

عفونت مچ پا

عفونت های مچ پا نادر هستند. معمولاً در اثر ورود باکتری به مفصل مچ پا از طریق زخم سوراخ یا ضربه بوجود می آیند. همچنین در اثر پارگی یا زخم شدن پوست در اثر خراش بوجود می آیند.  در بیماران مبتلا به اختلال های سیستم ایمنی بدن، از جمله کسانی که به ایدز و یا سایر بیماری های سیستم ایمنی بدن مبتلا هستند خطر عفونت مفاصل از جمله مچ پا بیشتر است. همچنین در بیماران مبتلا به دیابت یا کسانی که داروهای کورتیزونی مصرف می کنند احتمال بروز عفونت های باکتریایی مفاصل بیشتر است. عفونت های باکتریایی مفاصل جدی هستند و نیاز به خشک شدن و آنتی بیوتیک (معمولاً به صورت وریدی) دارند.
پیشروی عفونت های ویروسی مفاصل مچ پا احتمال دارد. در یک مفصل منفرد مثل مچ پا این عارضه بیشتر در کودکان رخ می دهد و به آن "سینوویت سمی" می گویند که منجر به التهاب موقت مفاصل شده و برای اولین بار به صورت شلی سطحی در کودک احساس شود. این عارضه خوش خیم است و به خودی خود فقط با درمان های رفع علائم (symptomatic) مانند استامینوفن (تیلنول) برای تسکین درد برطرف می شود.

درمان درد مچ پا

درمان بدون جراحی

علت آسیب و شدت درد به تشخیص نوع درمان برای درد مچ پا کمک می کند. در اغلب موارد خفیف، پزشک به شما روش RICE را توصیه می کند که شامل استراحت، یخ، فشرده نگه داشتن و بالا نگه داشتن مچ پا می شود. یخ باید هر بار به مدت بیست دقیقه روی ناحیه مورد نظر بماند. فشرده نگه داشتن شامل بستن مچ پا با نوار بانداژ به ایجاد حمایت و ارتفاع کمک می کند و کبودی و تورم را به حداقل می رساند. پزشک همچنین ممکن است استفاده از NSAID یا داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن، که می توان با تجویز پزشک داروخانه تهیه کرد، را به شما توصیه کند. اگر درد شدید تر باشد، پزشک می تواند به بیمار بی حس کننده یا کورتیزون تزریق کرده و درمان های فیزیکی توصیه کند. در مواردی هم ممکن است جراحی لازم باشد. دوره نقاهت درد مچ پا ممکن است روزها یا ماه ها طول بکشد. دوره بازیابی نیز به طور معمول به شدت و علت درد بستگی دارد. فیزیوتراپی، ارتز، NSAID، DMARDs و تغییر کفش نیز می توانند به عنوان مکمل موثر باشند و در اکثر موارد برای بهبود بهینه مورد نیاز هستند.

جراحی

عمل جراحی یکی از گزینه های درمانی است که بعد از عدم موفقیت درمان های احتیاطی در نظر گرفته می شود. تکنیک هایی از جمله بونیونکتومی ممکن است برای از بین بردن برجستگی های بونیون و تصحیح دیگر اختلالات شکلی پا و مچ پا بکار می رود. از تکنیک جراحی آرترودز (برداشتن فضاهای مفصلی و خشک کردن یا فیوژن مفصل) در فرآیند های التهابی، و جراحی های بازسازی ( جراحی تهاجمی در دستکاری ساختارهای عصبی- عضلانی- اسختوانی) برای درمان اختلالات ظاهری دیگر به کار می رود. آرتروسکوپی مچ پا نیز از روش های جراحی است که ممکن است استفاده شود.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی