درد شانه1
درمان درد شانه

admin . نوشته شده در شانه, علائم و نشانه ها-شانه 4008 بدون نظر

درد شانه2

شانه درد یکی از دلایل معمول برای مراجعه به پزشک ارتوپد و یکی از درد های بسیار شایع است که افراد از آن شکوه می کنند.

بیماری شانه منجمد زمانی بوجود می آید که پوششی که دور مفصل شانه قرار دارد و کپسول نامیده شود متورم و ضخیم گردد. یکی از علائم بازر این بیماری درد و خشکی شانه می باشد. علت بوجود آمدن این اتفاق مشخص نیست. شانه یک مفصل کروی گودالی است. قسمت انتهایی استخوان بازو با گودال تیغه شانه شما در تماس است. وقتی دست خود را از سر خود بالاتر بیاورید کپسول شانه به طور کامل کشیده می شود و وقتی دست خود را پایین بیاورید، به طرف پایین خم می شود. در بیماری شانه منجمد، باندهای بافت جای زخم داخل کپسول شانه  شکل می گیرند و باعث ضخیم شدن، ورم کردن و سفت شدن آن می شود. به عبارت دیگر استخوان بازو فضای کمتری را در مفصل در اختیار دارد و محدودیت حرکتی بوجود می آورد. بیماری شانه منجمد باعث شانه درد و خشکی مفصل شانه می شود.

علت و عوامل رایج

علت های متداول بسیار زیادی برای مشکل درد شانه وجود دارد. آنچه اهمیت دارد این است که علت بیماری به درستی تشخیص داده شود تا بتوان روش مناسب درمان شانه درد تجویز کرد. اگر شانه درد دارید، برخی ازعلل معمول آن عبارتند از:

- بورسیت / تاندونیت چرخش دهنده سردستی

متداول ترین تشخیصی که برای بیماران دارای شانه درد داده می شود بورسیت یا تاندونیت چرخش دهنده سردستی است.

- پارگی چرخش دهنده سردستی

پارگی چرخش دهنده سردستی زمانی اتفاق می افتد که تاندون های چرخش دهنده سردستی از استخوان جدا می شوند. گاهی عمل جراحی برای بیماران با درد شانه ضروری است

- شانه منجمد

این بیماری شایع که " التهاب چسبنده کپسولی" هم نامیده می شود منجر به سفتی مفصل می شود. فیزیوتراپی و  حرکات کششی  از جنبه های بسیار مهم درمان و کاهش شانه درد هستند.

- تاندونیت کلسیفیه (رسوب املاح کلسیمی در تاندون)

تاندونیت کلسیفیه بیماری ذخیره شدن کلسیم در تاندون (در بیشتر موارد در تاندون های چرخش دهنده سردستی) است. درمان تاندونیت کلسیفیه به میزان علائم بیماری و شدت درد شانه بستگی دارد.

- بی ثباتی شانه

بی ثباتی مشکلی است که باعث شل شدن مفصل می شود و بیمار در پی آن شانه درد را تجربه میکند.

بی ثباتی شانه هنگامی اتفاق می افتد که سر استخوان بازو از حفره شانه بیرون می زند. چنین چیزی می تواند در نتیجه یک آسیب ناگهانی یا به خاطر استفاده بیش از حد بوجود آید.و این خود یک علت شانه درد محسوب میشود.

- دررفتگی شانه

دررفتگی آسیبی است که هنگامی که بالای استخوان بازو از استخوان کتف جدا می شود اتفاق می افتد و موجب درد شانه شدیدی میشود.

- جدایی شانه

این آسیب دیدگی که جدایی AC هم نامیده می شود نتیجه شکستن مفصل آکرومیاکلاویکولر (مفصل بین آکرومیون و کلاویکل یا ترقوه) است. این آسیب دیدگی با دررفتگی بسیار متفاوت است!

- پارگی لابرال

چندین مدل پارگی لابروم وجود دارد و نوع درمان هر یک از این آسیب ها بستگی به آن آسیب خاص و میزان درد شانه دارد.

- ضایعات SLAP

ضایعه SLAP هم نوعی پارگی لابرال است و شایع ترین علت آن کش آمدن دست است.

- آرتروز

آرتروز شانه نسبت به آرتروز زانو و مفصل ران کمتر شایع است ولی اگر این آرتروز شدید باشد ممکن است به عمل تعویض مفصل نیاز باشد.

- پارگی تاندون دو سر بازو

پارگی پروگزیمال / مبدایی تاندون دو سر بازو زمانی اتفاق می افتد که تاندون عضله دو سر بازو از قسمت نزدیک به مفصل پاره می شود.وقتی پارگی تاندون شانه وجود داشته باشد، تاندون دیگر به راس استخوان بازو به طور کامل متصل نیست. اغلب پارگی ها در تاندون عضله سوپرااسپیناتوس ایجاد می شوند، اما قسمت های دیگر شانه نیز ممکن است دچار پارگی شوند.

نشانه ها و علائم

اگر درمورد علت درد شانه خود مطمئن نیستید یا نمی دانید چه درمان خاصی برای کاهش درد شانه شما توصیه می شود باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. درمان این بیماری ها باید با توجه به علت خاص آن ها صورت بگبرد. برخی نشانه هایی که نشان می دهند پزشک باید شما را ببیند عبارتند از:

• ناتوانی در حمل اشیاء یا استفاده از دست
  • آسیبی که باعث تغییر شکل مفصل شود
  • درد شانه  در شب یا موقع استراحت
  • شانه دردی که بیش از چند روز ادامه یابد
  • ناتوانی در بالا بردن بازو
  • تورم یا کبودی قابل ملاحظه در اطراف مفصل یا بازو
  • هر گونه علائم غیرعادی دیگر

بهترین درمان

درمان درد شانه کاملا بستگی به علت این مشکل دارد. بنابراین، پی بردن به علت بیماری پیش از آغاز برنامه درمانی بیشترین اهمیت را دارد. اگر از تشخیص بیماری یا شدت درد شانه آن مطمئن نیستید باید پیش از آغاز هر نوع درمانی به دنبال توصیه های پزشکی باشید.

همه روش های درمانی که در ذیل به صورت فهرست وار آمده اند برای هر نوع بیماری ایی مناسب نیستند ولی ممکن است برای بیماری شما مفید باشند.

• استراحت: اولین راه درمان بسیاری از بیماری های شایعی که موجب شانه درد می شوند استراحت دادن مفصل است و اینکه اجازه دهیم التهاب حاد و درد شانه فروکش کند. با این وجود، احتیاط کردن هنگام استراحت دادن مفصل حائز اهمیت است زیرا عدم تحرک طولانی مدت می تواند منجر به عارضه شانه منجمد شود.
  • استفاده از یخ و گرم کردن: بسته های یخ و پدهای گرم از معمول ترین روش هایی درمانی درد شانه هستند که برای شانه درد مورد استفاده قرار می گیرند. ولی استفاده از کدام یک درست است؟ یخ یا گرما؟ و درمان با یخ یا گرما چقدر باید طول بکشد؟
  • حرکات کششی: کشش ماهیچه ها و تاندون های اطراف مفصل می تواند در برخی از موارد شانه درد به ما کمک کند. باید روال مناسبی ایجاد شود. دنبال کردن برخی پیشنهادات خاص در این مسیر به ما کمک خواهد کرد.
  • فیزیوتراپی: یکی از جنبه های درمان در تقریبا همه بیماری های ارتوپدیک از جمله درد شانه، فیزیوتراپی است. فیزیوتراپیست ها از روش های متفاوتی برای افزایش قدرت، بازیابی حرکت و کمک به بازگشت بیماران به سطح فعالیت های آن ها در دوره پیش از آسیب دیدگی استفاده می کنند. ممکن است بعضی تمرینات خاص به تقویت ماهیچه های اطراف مفصل و تسکین بخشی از درد مربوط به بسیاری از بیماری ها کمک کنند.
  • داروهای ضد التهاب: داروهای ضد درد غیر استروئیدی و ضد التهاب که معمولا به آن ها NSAID گفته می شود برخی از متداول ترین داروهایی هستند که بخصوص برای بیمارانی تجویز می شوند که شانه درد آن ها بر اثر مشکلاتی همچون آرتروز، بورسیت و تاندونیت بوجود آمده است.
  • تزریق کورتیزون: التهاب یکی از مشکلات شایع بیمارانی است که درد شانه دارند و کورتیزون دارویی قوی است که التهاب را درمان می کند. درمورد مزایای تزریق کورتیزون برای شانه درد خود با پزشک خود بحث و تبادل نظر کنید.

عمل جراحی

ممکن است برای حل برخی از مشکلات شانه به عمل جراحی نیاز باشد البته برای90 درصد بیمارانی که شانه درد دارند روش های درمانی ساده مانند اصلاح فعالیت ها، استراحت، ورزش و دارو جواب می دهد.

ممکن است ورزش برای انواع خاصی از مشکلات شانه مانند دررفتگی مکرر و برخی از پارگی های چرخش دهنده سردستی و درد شانه سودمند نباشد. در این موارد، ممکن است از ابتدا توصیه به عمل جراحی شود.

عمل جراحی می تواند شامل آرتروسکوپی باشد برای اینکه بافت دارای زخم برداشته شود یا بافت هایی که پاره شده اند ترمیم شوند یا می تواند به صورت عمل های سنتی و باز برای بازسازی های گسترده تر یا عوض کردن شانه باشد.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید.

درمان دررفتگی شانه

درمان پارگی تاندون شانه