درمان دردهای ستون فقرات

درمان دردهای ستون فقرات شامل درمانهای دارویی، درمانهای فیزیکی و درمانهای جراحی می گردد. برای درمان های دارویی پس از مراجعه بیمار به پزشک و معاینه ی دقیق بیمار و تشخیص علت درد پزشک داروی مناسب را برای بیمار تجویز می کند که ممکن است شامل داروی اختصاصی برای نوع بیماری و یک داروی مسکن باشد. معمولاً از مسکن های غیر استروئیدی و بدون کورتون به عنوان دارو درمانی استفاده می شود. سپوندلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات یک بیماری التهابی مزمن است که موجب درد در کمر، گردن و گاهی اوقات باسن و پاشنه‌ی پا می‌گردد. کمر و گردن از یک ستون شامل استخوان‌های تکی به نام استخوان‌های مهره تشکیل شده‌اند. اسپوندلیت آنکیلوزان از خانواده‌ی بیماری‌هایی تحت عنوان اسپوندیلوآرتریت (SpA) می‌باشد. واژه اسپوندیلیت و اسپوندیلوآرتریت مترادف هستند.

درمان دردهای ستون فقرات از طریق درمان فیزیکی

درمانهای فیزیکی تنوع زیادی دارد و از قدیمی ترین روش های درمانی در کمر درد تا متدهای جدید درمانی در این گروه جای می گیرد. از درمانهای قدیمی می توان به طب سوزنی اشاره نمود این روش در جهت کنترل درد می تواند به کار برود و با متعادل کردن انرژی بدن و افزایش ترشح مواد مؤثر در کاهش درد اثرات ضد دردی خود را اعمال می کند. این روش درمانی برای درمان دردهای ستون فقرات از جمله درمان روماتیسم ستون فقرات در کشور چین ابداع شد و امروزه در همه ی دنیا به کار می رود. ماساژ نیز از روش های سنتی و قدیمی است که در فرانسه پیشرفت زیادی دارد و این روش نیز در درمان دردهای بدن می تواند مؤثر باشد.

درمان دردهای ستون فقرات با حرارت درمانی

دردرمان دردهای ستون فقرات استفاده از حرارت موثر است استفاده از گرما یا سرما از دیرباز توسط بشر برای کنترل درد به کار می رفته است امروزه با ساختن وسائل مختلف می توانند گرما را به صورت سطحی در روی بافت های سطحی بدن مانند پوست ایجاد کنند و یا به صورت عمقی گرما را به مفاصل و یا عضلات منتقل نمایند.از این روش برای درمان دردهای ستون فقرات استفاده می شود.

استفاده از الکتریسیته و درمان دردهای ستون فقرات

از جنگ جهانی دوم به بعد پزشکان دریافتند که جریان برق می تواند در کنترل درد، کاهش اسپاسم ترمیم زخم و... اثرات مفیدی داشته باشد. لذا امروزه دستگاههای مختلف الکتریکی بدین منظور ساخته شده است.

درمان دردهای ستون فقرات با ورزش

ورزش درمانی یکی از مفیدترین روش های بهبود درد، جلوگیری از درد و بهبود وضعیت عمومی بدن است. و از راه های درمان ستون فقرات است.ورزش درمانی باید توسط پزشک متخصص پس از معاینه بیمار و معین کردن علت درد بیمار تجویز شود. ورزش ها تنوع زیادی دارد و بسته به محل درد و علت درد و وضعیت ستون فقرات نوعی از ورزش قابل توضیه می باشد. ورزش می تواند به صورت تفریحی انجام شود و یا تعدادی حرکات به بیمار آموزش داده شود که به طور روزانه بیمار باید آن را انجام دهد.

آب درمانی و درمان دردهای ستون فقرات

ورزش در محیط آب یکی از روش های بسیار مفید  برای درمان دردهای ستون فقرات می باشد در این روش یک سری حرکات در داخل آب به بیمار آموزش داده می شود.

مانیپولاسیون برای درمان دردهای ستون فقرات

برای درمان دردهای ستون فقرات در این روش پس از معاینه ی ستون فقرات در صورتی که انحراف کوچکی در مقابل مفاصل ستون فقرات ایجاد شده باشد اصلاح می گردد. در بین افراد عاملی به نام جا انداختن شهرت یافته است. در صورتی که این روش نیز توسط پزشک متخصص آموزش دیده انجام شود در درمان دردهای ناشی از ستون فقرات مؤثر است. استفاده از روش های ارتوپدی فنی پس از بحث جراحی توضیح داده می شود.

درمانهای دارویی درمان دردهای ستون فقرات

درمان دردهای ستون فقرات این نوع درمان باید پس از معاینه ی بیمار و تشخیص علت بیماری انجام شود. هدف اصلی در درمانهای دارویی، درمان علتی بیماری است در صورتی که علت بیماری قابل درمان نباید دارو را می توان به صورت مسکن تجویز نمود. بدیهی است استفاده از مسکن ها فقط به صورت موقتی می تواند مؤثر باشد و انجام روش های فیزیکی مانند ورزش حتماً ضروری است. در مورد دردهای ستون فقرات اثرات دارو زیاد مفید نیست، ولی کمک کننده است. ولی گاهی بعضی از دردهای ستون فقرات باید اساساً درمان دارویی شوند مانند سل ستون فقرات یا تب مالت یا عفونت دیسک.

درمان جراحی درمان دردهای ستون فقرات

درمان جراحی در ستون فقرات به جز در موارد خاص قابل توصیه نمی باشد. امروزه در مورد دیسک کمری فقط در 15-5 درصد موارد جراحی توصیه می شود و آن در صورتی است که درد بیمار با استراحت کاهش نیابد، به دارو جواب ندهد و یا بیماری فرد به طوری پیشرفت نماید که منجر به فلج اندام گردد. امروزه حدود 85 تا 95 درصد دیسک های کمری بدون جراحی بهبود می یابند. در صورتی که درد در اثر شکستگی مهره ها و یا چسبندگی مهره ها ایجاد شود بازجراحی قابل توصیه است. وجود توده ی چرکی در اطراف ستون فقرات یا وجود تومورهای نخاع دلیل بر انجام جراحی خواهد بود. در غیر این موارد انجام جراحی در ستون فقرات قابل توصیه نیست. در هر صورت بیمارانی که تحت جراحی قرار می گیرند باید با روش های فیزیکی نیز درمان شوند. پس از جراحی ورزش های درمانی ضروری است. پس از جراحی استفاده از حرارت یا الکتریسیته می تواند باعث کاهش درد شود. جراحی بسته ستون فقرات نیز روشی هست که می توان جایگزین جراحی های باز ستون فقرات کرد.

روش های ارتوپدی فنی دردرمان دردهای ستون فقرات

برای درمان دردهای ستون فقرات در ارتوپدی فنی ابزارهای کمکی برای ستون فقرات ساخته می شوند که تحت عنوان کرستهای ستون فقرات نام برده می شوند. کرستهای کمر و گردن به طور شایع مورد استفاده قرار می گیرند. این کرستها به طور موقتی می توانند اسپاسم عضلات را کاهش دهند و به عنوان حمایت کننده در اطراف ستون فقرات عمل نمایند. در صورتی که این کرستها به مدت طولانی استفاده شوند نه تنها مفید نخواهند بود بلکه باعث لاغر شدن عضلات اطراف ستون فقرات خواهند شد. در دردهای معمول ستون فقرات مانند اسپاسم عضلات و دیسک کمری، کرست معمولی بدون میله و فنر کافی است، حتی بستن شال دور کمر نیز همان کار کرست کمر را خواهد کرد. ولی در صورتی که شکستگی یا جابجایی در مهره ها دیده شود و یا پس از جراحی که ممکن است ستون فقرات به حمایت بیشتری نیاز داشته باشد، بهتر است از کرستهای سفت و میله دار استفاده نمود که این امر توسط پزشک دستور داده می شود و کارشناس ارتوپدی فنی آن را می سازد. گاهی علت دردهای ستون فقرات کف پای صاف و گودی بیش از حد قوس پا و یا اختلاف اندازه ی دو پا می باشد که این اختلاف اندازه با چشم قابل دید نیست و با اندازه گیری پزشک و یا متدهای رادیولوژی قابل تشخیص است. در این گونه موارد پزشک با تجویز کفش مخصوص و ارجاع بیمار به کارشناس ارتوپدی فنی در جهت ساخت کفش مناسب علت اصلی درد بیمار را درمان می نماید.

منبع: کتاب " چگونه کمردرد خود را درمان کنیم"