درمان آرتریت مچ پا

آرتریت مچ پا چیست؟

منظور ار آرتریت مچ پا مجموعه ای از بیماری ها است که میتوانند موجب درد و محدودیت حرکتی در این مفصل شده و در نهایت آن مفصل را تخریب کنند. آرتروز مچ پا ، روماتیسم مفصلی مچ پا  و ضربات وارده به مچ پا از شایعترین علل بروز آرتریت مچ پا در این مفصل هستند.

• مهمترین درمان های غیر جراحی آرتریت مچ پا

* استفاده از داروهای ضد التهاب
* کفی هایی که در کفش گذاشته میشود
* کفش های طبی
* ارتوز و بریس
* استفاده از عصا
* فیزیوتراپی و نرمش های طبی
* کاهش وزن و مکمل های غذایی
* تزریق کورتیکوستروئید در داخل مفصل

اگر آرتریت مچ پا به درمان های غیر جراحی جواب ندهد پزشک  متخصص ارتوپد ممکن است تصمیم به استفاده از درمان های جراحی بگیرد. نوع درمان جراحی بسته به نوع آرتریت مچ پا ، تاثیر آرتریت مج پا بر روی مفصل، مفصلی که دچار آرتریت مچ پا شده است و عوامل دیگر دارد.

مهمترین درمان ها آرتریت مچ پا

• دبریدمان مفصل مچ پا با استفاده از آرتروسکوپ

این روش در مراحل اولیه بیماری و هنگامی که هنوز پیشرفت زیادی نکرده است مفید است. در این روش با استفاده از آرتروسکوپ بافت های ملتهب داخل مفصل و تکه های غضروف و استخوان و بافت‌های دیگر که در فضای مفصلی آزاد هستند و استخوان های کوچکی که در کنار مفصل رشد کرده اند از درون مفصل خارج میشوند. این عمل در واقع یک نوع تمیز کردن داخل مفصل محسوب میشود.

• آرترودز یا خشک کردن مفصل مچ پا

خشک کردن مفصل مچ پا ، غضروف داخل مفصل کاملا برداشته شده و دوسر استخوانی که مفصل را تشکیل میدهند را به یکدیگر متصل کرده و جوش میدهند. این عمل جراحی موجب میشود که حرکت مفصل مچ پا کاملاً از بین برود و در نتیجه درد مفصل  مچ پا هم از بین میرود.

• آرتروپلاستی یا تعویض مفصل مچ پا

در این روش مفصل مچ پا که به شدت صدمه دیده است خارج شده و یک مفصل مصنوعی جایگزین آن میشود. با استفاده از این روش درد از بین میرود و حرکت مفصل مچ پا هم بهتر میشود. البته مانند هر تعویض مفصلی، مفصل مصنوعی مچ پا ممکن است به مرور زمان لق شده و نیاز به جراحی مجدد پیدا کند.

در دوران بعد از جراحی چه در بیمارستان و چه در منزل به بیمار داروهای ضد درد داده میشود. پای بیمار باید تا مدتی بالاتر از سطح قلب نگه دادشته شود تا از تورم آن بعد از جراحی جلوگیری شود. بعد از جراحی معمولا دوره‌ای از فیزیوتراپی و انجام نرمش هایی برای افزایش قدرت عضلات پا مورد نیاز است و تا مدتی بیمار نیاز به استفاده از بریس یا کفش های طبی مخصوص دارد. معمولاً بمار میتواند بعد از سه ماه به فعالیت های معمول برگردد. معمولاً عمل جراحی درد را از بین برده و اجازه میدهد بیما راحت تر فعالیت های معمول روزانه را انجام دهد.

• خواننده گرامی

• پیشنهاد می شود مطلب "  " را جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید