درمان آرتروز و تعویض مفصل مچ پا

در مچ پا هفت استخوان وجود دارد که به نام‌های پاشنه، قاپ، ناوسان، تاسی و میخی‌های داخلی، میانی، و خارجی موسومند.

آسیب های مفصل مچ پا ممکن است در دراز مدت موجب آسیب غیر قابل برگشت در غضروف مفصلی شده که وضعیتی به نام آرتروز  یا استئوآرتریت یا ساییدگی مفصلی را ایجاد می کند.

درمان آرتروز مچ پا

1-استفاده از بریس های مچ پا که موجب کاهش حرکات مفصل می شود .

2- کاهش فعالیت های بدنی و ورزشی که موجب افزایش شدت درد می شوند .

3- استفاده از گرمای یا سرمای موضعی در درمان آرتروز مچ پا .

4- داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای ضد درد برای درمان آرتروز مچ پا .

5- فیزیوتراپی با مکانیسم افزایش انعطاف پذیری مفصل و افزایش قدرت عضلات اطراف آن و افزایش مهارت در انجام حرکات مفصل .

6- استفاده از کفش هایی با کف قوس دارRocker soleکه موجب کاهش فشار به مچ پا می شود .

7- در موراد شدید تر تزریق کورتیکوستروئید به توسط پزشک معالج در مفصل مچ پا.

آرتروسکوپی مچ پا

گاهی اوقات در روند ساییدگی مفصل مچ پا استخوان و یا قطعات غضروفی ریزی به درون مفصل جدا می شوند که موجب گیر کردن مفصل و افزایش التهاب و درد می شوند. این قطعات را می توان با آرتروسکوپ خارج کرده و با این وسیله می توان تا حد امکان استخوان های لبه مفصل را صاف کرده و سطح غضروف را اگر نامنظم شده منظم تر کرد

تعویض مفصل مچ پا

عمل جراحی تعویض مفصل مچ پا می توانددرد مچ پای  بیمار را از بین برود و حرکات مچ پا را هم حفظ کند. البته موفقیت عمل جراحی تعویض مفصل مچ پا مانند تعویض مفاصل ران و زانو نیست و این مفصل زودتر از دیگر مفاصل مصنوعی شل می شوند. با شل شدن مفصل مصنوعی درد بیمار مجدد شروع شده و نیاز به عمل جراحی مجدد بیمار وجود خواهد داشت.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب "علت ، علائم و تشخیص شکستگی مچ پا " را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه "مچ پا" مطالعه فرمایید .