درمان آرتروز لگن

درد-مفصل-ران

دربعضی مواقع بیماری آرتروز مانند آرتروز لگن ،فرسوده شدن استخوان ها هم نامیده میشود. آرتروز معمولا برای افرادی که در سنین میانسالی و یا پیری هستند رخ می دهد. در سال 2011 بیشتر از 28 میلیون از مردم ایالت متحده آمریکا دچار بیماری آرتروز بوده اند. آرتروز در تمام استخوان های بدن می تواند اتفاق افتد اما درمفصل هایی که فشار برروی آن ها بیشتر است مانند مفصل لگن میزان ابتلا به آرتروز بیشتر می باشد .

آرتروز مفصل لگن باعث درد لگن و سفت شدن عضلات این ناحیه می شود.این بیماری می تواند انجام فعالیت های روزانه مانند خم شدن برای بستن بند کفش ،برخاستن از روی صندلی و پیاده روی کوتاه را با مشکل مواجه کند.

به دلیل اینکه آرتروز با گذشت زمان شدید تر می شود ،شما با ید درمان آرتروز لگن خود را سریعترآغاز کنید،به دلیل اینکه پیشرفت این بیماری بر روی زندگی شما وفعالیت هایتان تاثیر می گذارد اما برای درمان ارتروز لگن چه باید کرد؟

اگرچه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما با کمک درمان ها می توانید درد حاصل از بیماری آرتروز لگن را کنترل کنید و از پیشرفت آن جلوگیری کنید و بتوانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.

ساختمان یا آناتومی لگن

مفصل لگن یکی از بزرگترین مفصل ها در بدن می باشد.این مفصل یک مفصل گرد وحفره دار می باشد.حفره ای در درون این مفصل قرار دارد که به آن کاسه مفصل می گویند جایی که یک قسمتی از استخوان بزرگ لگن می باشد.

یک قمستی مانند توپ درمرکز ران ،جایی که درناحیه بالاوانتهای ران قرار دارد.سطح استخوان ها حفره ها وقسمت توپ شکل بوسیله غضروف ها و مواد لغزنده ای پوشانده شده است این مواد لغزنده به استخوان ها کمک می کند تا بتوانند به راحتی حرکت کنند.سطح این مفصل بوسیله نوارهای باریکی به نام سینویم پوشانده شده است .

دریک لگن سالم ،این نوارهای سینویم مواد لغزنده ای را تولید می کنند تا غضروف ها لغزنده بشوند واین مفصل بتواند به راحتی حرکت کند.

تاثیر بیماری آرتروز بر روی مفصل لگن

بیمارانی که دچار علایم آرتروز لگن هستند هنگام راه رفتن دچارمشکل می شوند .تشخیص آرتروز مفصل ران و لگن در ابتدا مشکل می باشد.به دلیل اینکه درددرنواحی مختلف بدن مانند کشاله ران،ران ،باسن وزانو اتفاق می افتد.این دردها می تواند به صورت خفیف ویا شدید باشد وباعث سفت وسخت شدن مفصل لگن می شود.

علل

علت آرتروز لگن ناشناخته می باشد.اما فاکتورهایی که در ایجاد این بیماری موثرمی باشد شامل آسیب های استخوان ،افزایش سن واضافه وزن می باشد.

علاوه بر فاکتورهای فوق آرتروز لگن می تواند به دلایل زیرهم رخ دهد.

مفاصل به درستی شکل نگرفته اند

علت آرتروز لگن ممکن است ژنتیکی ویا موروثی باشد که این ویژگی ها برروی غضروف ها تاثیر می گذارد.

افراد ممکن است روی این مفصل با کنند با انجام فعالیت های سنگین ویا اضافه وزن فشار زیادی وارد کنند.

اگر شما علائم آرتروز لگن را در خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائمی از جمله:

سختی مفاصل هنگام برخاستن از رختخواب

احساس سختی زمانیکه ساعات طولانی نشسته اید

هرگونه درد،ضعف وتورم در مفصل لگن

هرگونه صدایی که احساس کنید استخوان ها برروی هم ساییده می شوند

ناتوانی درحرکت لگن وانجام فعالیت های روزانه مانند پوشیدن جوراب هایتان

2132_orig

تشخیص

هیچ آزمایش خاصی برا ی تشخیص آرتروز لگن وجود ندارد اماعکس برداری توسط اشعه ایکس می تواند مواردی مانند باریک شدن مفاصل ،تحریک پذیر شدن استخوان ها را نشان دهد.پزشک می تواند با دریافت اطلاعاتی از سلامتی بدن ومعاینه به بیمار برای تشخیص آرتروز لگن کمک کند.در معاینات خود پزشک از عملکرد لگن و محدود شدن دامنه حرکت بیمار مطلع می شود.

آرتروز یک بیمار ناشناخته است که معمولا در افراد، در سنین 50 سالگی وبالاتر ویاحتی در بعضی از جوانان رخ می دهد.

دربیماری آرتروز لگن ،غضروف ها به مرور زمان ازبین می روند با از بین رفتن غضروف ها فضای بین استخوان ها سخت می شوند و روی همدیگر ساییده می شوند و باعث آسیب به استخوان ها ودرد می شود.

آرتروز باگذشت زمان شدت پیدامی کند و دردآن مزمن ترمی شود.

درمان بدون جراحی آرتروز لگن

کنترل درد

تزریق کورتیکواستروئید می تواند درد  افراد مبتلا به آرتروز لگن را کاهش دهد .این تزریق به طور مستقیم روی مفصل لگن بیمار ناحیه ای که دچار درد است تزریق می شود که باعث کاهش دردو تورم آن ناحیه می شود.

فیزیوتراپی

مطالعات نشان می دهد که انجام تمرینات فیزیو تراپی می تواند برای کاهش درد و بهبود عملکرد درانجام فعالیت ها به بیمار مبتلا به آرتروز لگن کمک کند.فیزیوتراپی همچنین می تواند وسائل کمکی برای بیمار مهیا کند تا بتواند فعالیت های خود را آسان تر انجام دهد.

تمرینات ایروبیک ،استقامت ماهیچه ها و ورزش های آبی هم در درمان آرتروز لگن موثر است .یک برنامه منظم تمرینی می تواند باعث استقامت ماهیچه ها شود ،دامنه حرکتی بیمار رابهبودبخشدوباعث افزایش تحرک وکاهش درد بیمار شود.انجام تمرینات یک راه موثر در سالم وفعال بودن بیمار است مخصوصا زمانیکه بیمار به آرتروز لگن مبتلا می باشد.استراحت یکی از فاکتورهای موثر است زمانیکه شما نشانه های آرتروز را درمفاصل خود مشاهده کردید.

باپرستار خود درمورد پیداکردن راهی که بتوانید درکنار فعالیت های روزانه تمرینات منظم انجام دهید مشورت کنید.

انجام فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری و شنا برای مفاصل آسان می باشد ومی تواند برای افرادی که مبتلا به آرتروز لگن هستند بسیار موثر باشد .

کاهش وزن

کم کردن وزن برای کاهش درد و فشار بر ناحیه لگن بسیار نتیجه بخش است. بدلیل اینکه وزن زیاد باعث ایجاد فشار برروی لگن و درد این ناحیه می شود.اضافه وزن هم چنین برروی زانوها هم فشار ایجاد می کند.

عمل جراحی

عمل جراحی برای افرادی که مبتلا به بیماری آرتروز لگن می باشند و به وسیله درمان های دیگر بهبود نیافته اند انجام می شود.

عمل جراحی بیشتر برای افرادی انجام می شود که در ناحیه لگن در هنگام استراحت دچار دردهای شدید می شوند و یا ناحیه لگن آن ها به دلیل بیماری ناشناخته ای دچار بدشکلی وتغییر شکل شده است.برای این افراد عمل تعویض مفصل لگن می تواند درکاهش درد و افزایش تحرک کمک کند.

جراحی تعویض مفصل

زمانیکه درمان هایی چون مصرف داروهای مسکن و تزریق نتیجه بخش نباشد جراحی تعویض مفصل ، قرار دادن پروتز در درمان آرتروز لگن بسیار موثر می باشد.

جراحی نگهدارنده مفاصل

درافراد جوان و افرادی که فعالیت زیادی دارند.استخوان ها برداشته می شود و با قراردادن جرء جدید باعث بهبود تنظیم مفصل ها می شوند این جراحی می تواند کمک کند که جراحی تعویض مفصل تا سال ها به تعویق افتد.

آرتروسکوپی

مفصل بوسیله شست وشوی با نمک  ضدعفونی می شود. و بوسیله آرتروسکوپی یا عمل بسته می توان بافت شکسته درون مفصل را برطرف کنیم .بعضی از مطالعات حاکی از آن است که تسکین درد آرتروز لگن بوسیله این اقدامات موقت می باشد.

درسال 2008 ، براساس مطالعات بین المللی کوچرن کلابریشن Cochrane Collaboration برروی این روش در کاهش درد آرتروز لگن ،نشان می دهد که افرادی که بوسیله آرتروسکوپی درمان شده اند ،کاهش درد وناتوانی در فعالیت ها به طور قطعی ودرمقایسه با پلاسبوplacebo(شبه دارو) بهبود پیدا نمی کند.

پیونداستخوان

زمانیکه جراحی تعویض مفصل برای درمان آرتروز لگن نتیجه بخش نمی باشد، عمل پیوند استخوان انجام می شود ،استخوان هایی که مفاصل را شکل می دهند آماده می شوند و سپس در محلی که قرار است پیوند داده شود بوسیله پیچ،سوزن ، پلیت به واحدهای محکم تر پیوند داده می شوند.می توانیم به این نوع جراحی، جراحی نجات بخش بگوییم .

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی