painbehindtheknee
درد پشت زانو

admin . نوشته شده در زانو, علائم و نشانه ها-زانو 32029 بدون نظر

درد متوسط تا شدید پشت مفصل زانو علت اصلی ناتوانی در افراد میانسال تا کهنسال است زیرا زانو مفصل اصلی است که مسئول حرکت است و وزن بدن را تحمل می کند. هر چند درد خفیف و گاه به گاه زانو در میان افراد همه گروه های سنی نسبتا شایع است ولی علت درد پشت زانو به صورت مزمن و نسبتا شدید در جوانان فعالیت فیزیکی بیش از حد و استفاده بیش از حد از مفصل زانو است که می تواند به التهاب، ایجاد ناراحتی ، ورم پشت زانو و محدودیت استقلال فیزیکی فرد منجر شود.

علت

برخی علل شایع درد پشت زانو عبارتند از:

1- آرتروز

مشخصات آرتروز (که به عنوان التهاب سطح مفصل هم شناخته می شود) عبارتند از قرمزی، تورم، تب یا گرمای موضعی و درد نسبتا شدید که بعد از فعالیت فیزیکی تشدید می شود. انواع مختلفی از آرتروز وجود دارند ( علل عفونی که عمدتا ناشی از ضربه هستند یا تهاجم میکروارگانیسم های جریان خون منجر به آرتریت عفونی می شود). دیگر انواع آرتروز که می توانند در پشت مفصل زانو ایجاد درد کنند عبارتند از آرتروز روماتوئید و آستئوآرتریت (که به خاطر تغییر غضروف مفصلی بر اثر فرسودگی و پارگی باعث ایجاد درد علامتی و محدودیت حرکت می شوند).

2- آسیب رباط

ورزشکاران و افرادی که به لحاظ فیزیکی فعال هستند اغلب به خاطر آسیب، پارگی رباط زانو یا رگ به رگ شدن رباط های اصلی محافظ مفصل به درد شدید و ناراحتی پشت زانو مبتلا می شوند. رباط هایی که معمولا به خاطر استفاده بیش از حد یا استفاده نامناسب از زانو دچار ضربه می شوند عبارتند از ACL (رباط صلیبی قدامی)، MCL (رباط جانبی داخلی) و PCL (رباط متقاطع پشتی یا صلیبی خلفی). بسته به شدت آسیب و علائم مربوطه، ممکن است درمان محافظه کارانه یا جراحی باشد.

3- تاندونیت کشکک

التهاب تاندون پاتلا می تواند به تاندونیت کشکک منجر شود که بیشتر در میان ورزشکارانی شایع است که بدون گرم کردن مناسب به فعالیت فیزیکی شدید می پردازند. این بیماری به زانوی پرشگران هم معروف است ( و بیشتر در ورزشکارانی شایع است که پرش های طولانی انجام می دهند یا از عضلات و تاندون های مفصل زانو بیش از اندازه استفاده می کنند). این بیماری می تواند باعث درد در پشت زانو شود.

4- پارگی مینیسک

آسیب مینیسک داخلی یا جانبی (غضروف زانو) اغلب نتیجه آسیب مربوط به فعالیت های ورزشی است که می تواند به درد نسبتا شدید پشت مفصل زانو منجر شود.در بیماری های دژنراتیو شدید استخوان ها هم پارگی مینیسک زانو گزارش شده است.

5- کیست بیکر

نام کیست بیکر زانو از آسیب شغلی ایی گرفته شده است که بر اثر فشار بیش از حد به حفره پوپلیته بوجود می آید و به جمع شدن مایع پشت زانو و درد پشت زانو منجر می شود. کیست بیکر بیشتر در افراد مسن شایع است و می تواند در برخی موقعیت ها ظاهر بدخیمی به خود بگیرد.

6- ترومبوز ورید عمقی

ترمبوز ورید عمقی غالبا در افرادی گزارش می شود که به تازگی عمل جراحی کرده اند، کمبود پروتئین C یا S، سابقه اختلال لخته شدن خون و عدم تحرک مزمن و دیگر وضعیت های مشابه را دارند که درآن خون لخته می شود و به تشکیل ترمبوز/لخته در ورید عمقی پا ها منجر می شود. علائم درد و احساس ناراحتی در پشت زانو و در امتداد پاها (یا ران ها) به اسکیمی مربوط می شود که بر اثر فعالیت و کمبود ذخیره اکسیژن بوجود می آید. کمبود ذخیره اکسیژن خود ناشی از انسداد کامل مسیر خون رسانی است.

7- اضافه وزن و فعالیت بیش از حد

چاقی (یا شاخص توده بدن بیش از 28 کیلوگرم/مترمربع)  به تغییرات دژنراتیو در بخش بافت همبند مفصل زانو منجر می شود. درهمه این موارد کاهش وزن یک راه چاره ایده آل است.
فعالیت بیش از حد بافت ها (عضلات، تاندون ها و رباط ها یا دیگر اجزاء بافت همبند) یکی از علل اصلی دیگر برآمدگی و درد پشت زانو است.

8- دیگر موارد

دیگر علل درد پشت زانو عبارتند از شکستگی یا دررفتگی مفصل زانو یا دیگر استخوان های همتراز (درشت نی و نازک نی) که می تواند باعث ایجاد تورم، قرمزی و درد شدیدی شود که با فعالیت یا حرکتی جزئی تشدید می شود. شکستگی می تواند تروماتیک/ضربه ای یا پاتالوژیک/مرضی باشد؛ ( شکستگی پاتالوژیک در صورتی اتفاق می افتد که استخوان ها بر اثر فقر مواد معدنی، سرطان یا استفاده مداوم از استروئیدها ضعیف باشند). به علاوه، ضعف عضلات پا که ناشی از استفاده بیش از حد از این عضلات، التهاب مزمن و اختلالات غدد درون ریز است هم می تواند به درد پشت مفصل زانو منجر شود. در نهایت، روند پیری هم بواسطه سوء تغذیه و دیگر عوامل، عامل درد و ناراحتی است.

عوارض

اگر درمان درد پشت زانو انجام نشود یا به طور ناقص کنترل شود عوارض بسیار زیادی بدنبال می آورد که تعدادی از شایع ترین آن ها در زیر ذکر شده اند:
•    مشکل در ادامه دادن فعالیت های نرمال روزانه بواسطه محدود شدن حرکت زانو
•    سفتی و محدود شدن دامنه حرکت زانو که ممکن است در طول زمان بدتر شود
•    تغییر رنگ پوست پوشانندهمفصلزانو
•    حساسیت شدید یا درد پوست که ممکن است کل اندام تحتانی را دربربگیرد
•    تورم، درد، اماس/ورم و ضعف

درمان

درد ملایم زانو (یا درد پشت مفصل زانو ) تقریبا در 70 تا 80 درصد از موارد به درمان های خانگی و تعدیل شیوه زندگی به خوبی جواب می دهد. در ذیل تعدادی از درمان هایی که تاثیرگذاری آن ها اثبات شده است مطرح شده اند:

داروهای OTC

مسکن هایی مانند داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی که بدون نسخه به فروش می رسند برای کاهش علائم درد بسیار مفید هستند. با این وجود اگر دلیل روشنی برای مصرف رقیق کننده های خون یا دیگر داروهای ضد التهاب  وجود ندارد توصیه می شود که از مصرف این داروها بدون کمک گرفتن از پزشک خودداری کنید.

جراحی

در شرایط خاص (هنگامی که علت درد پشت زانو یک ضایعه ارگانیک، عفونی، کیستیک یا التهابی است) دستکاری جراحی مورد نیاز است. انتخاب روش جراحی به میزان ابتلای استخوان و آسیب استخوان باقیمانده بستگی دارد.
اگر آسیب گسترده باشد ممکن است به درمان جدی تر و جامع تر درد زانو نیاز باشد. اگر بیمار درد مداوم داشته باشد یا مفصل او در گذشته آسیب دیده باشد مصرف دارو، تزریق دارو و عمل جراحی می تواند ضروری باشد.
همه این سه نوع درمان درد پشت زانو، می توانند هزینه بر باشند ولی پیشرفت های پزشکی نوین روش های موثری را برای کوتاه کردن دوره طولانی درد ایجاد کرده است؛ دردی که می تواند متوسط تا شدید باشد. ثابت شده است که درمان با استروئید از طریق تزریق استروئید همراه با داروی مسکن ضعیف در کنترل درد و بهبودی موثر است. آخرین راه چاره عمل جراحی است ولی تکنیک های جدید این انتخاب را به انتخابی کمتر تهاجمی و با دوره بهبودی کوتاهتر پس از آن تبدیل کرده اند.

فیزیوتراپی

ممکن است درمان درد پشت زانو از طریق فیزیوتراپی، تحت پوشش بیمه باشد. این درمان به چند هفته وقت برای رفتن نزد فیزیوتراپیست نیاز دارد. تمریناتی که به بیمار داده می شوند ساده و معمولا برای بهبود حرکت بیمار به شیوه ای بی خطر هستند و به زمان زیادی نیاز ندارند. بیشتر تمرینات بدون درد هستند ولی ممکن است در برخی از آن ها رباط های آسیب دیده به حدی کشیده شوند که ایجاد ناراحتی کنند. از گفتن این احساس ناراحتی به فیزیوتراپیست ترسی نداشته باشید. فیزیوتراپیست ها قادرند برنامه تمرینات را به گونه ای محدود و تعدیل کنند که متناسب با توانایی بیمار باشد.
اگر به دلایل مالی یا نداشتن زمان کافی قادر نیستید برای درمان درد پشت زانو به دنبال یک متخصص باشید بعضی تمرینات پایه ای کشش زانو برای انجام در خانه وجود دارند که می توانید آن ها را حتی هنگامی که در حال مشاهده تلویزیون هستید انجام دهید. با انجام تمرین موسوم به کشش اصلی دوندگان از طریق پایین آوردن دست ها و لمس انگشتان پا، بالا بردن پاها درحالی که وزنه های یک تا سه پوندی به مچ پاهاست یا کشیدن نفس های عمیق در حالی که ماهیچه ها تقویت می شوند می توانید زانو را به صورت اول بازگردانید. با این وجود انجام نادرست این تمرینات بدون راهنمایی یک متخصص می تواند باعث آسیب بیشتر شود.

کاهش وزن

چاقی یا اضافه وزن فشار وارده به اندام تحتانی را افزایش داده بهبودی را به تاخیر می اندازد. به علاوه، تغییرات مربوط به ساییدگی و پارگی در افراد چاق شدیدتر است که چنین چیزی تخریب استخوان ها و آسیب غضروف مفصلی را هم افزایش می دهد و باعث افزایش درد پشت زانو می شود.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی