درد پا : علت و درمان

دلایل درد پا چیست؟

بسیاری از عارضه‌های ستون فقرات باعث درد پا، درد ساق پا و درد لگن تا زانو و دیگر علائم پایین‌تنه مانند خواب رفتن، گزگز، بی حسی و ضعف رفتن ساق پا می‌شود. تشخیص کالبدشناختی صحیح علت سندرم هر درد خاص لازمه درمان‌ موفقیت‌آمیز است.

کارشناسان در زمینه‌ی علت بروز پا درد اتفاق نظر ندارند و هنوز علت پا درد به صورت دقیق مشخص نشده است. آنان بر این باوراند که این درد ریشه در فعالیت بیش از اندازه یا استفاده مکرر دارد و معمولاً دوندگان به آن مبتلا می‌شوند. د رادامه به بحث درمان پا درد نیز میپردازیم.

درد پا دلایل متفاوتی دارد. مانند آسیب وانجام حرکات شدید که میتواند از دلائل آن باشد. شوک و بیماری و یا ترکیبی ازمشکلات، عمده ترین دلیل درد های پا میباشد که معمولا درورزش یا محل کار که فعالیت های فیزیکی انجام میشود به وجود می آید. شوک بدن درصورتی انجام میشود که فشار روی قسمت بیرونی بدن ویا مستقیما به بدن وارد شود واین فشار باعث آسیب به بدن شود. انجام فعالیت های اشتباه وتنظیم نبودن صحیح پاهم باعث درد پا میشود. پوشیدن کفش تنگ و پاشنه بلند باعث درد در ناحیه توپکی شکل کف پا واطراف آن و درد پا میشود. استفاده از این کفش ها باعث درد و کبودی درناحیه بالای پا مشود. آسیب مانند رگ به رگ شدن لیگامنت ، کشیدگی ماهیچه ها ، کبودی و شکستگی که معمولا تصادفی اتفاق می افتد.

ماهیچه های بورسا  bursa و درد پاشنه پا fascia میتواند بوسیله کشیدگی بیش ازحد، استفاده بیش ازحد،بارسنگین ، کبودی ویا بریدگی (مثلا قدم برداشتن روی یک شی تند ) دچار کشیدگی شود. آسیب تاندون های آشیلی ، آسیب روی تاندون هایی است که ناحیه پشت پاشنه پا ایجاد میشود. آسیب استخوان ومفاصل پا براثر پیچیده شدن  وضربه روی پا ایجاد میشود وهمچنین شوک های مداومی که باعث شکستگی مفاصل میشود. زمانیکه لیگامنت ها بیش ازحد کشیده میشوند باعث رگ به رگ شدن وآسیب به لیگامنت های میشود. معمولا لیگامنتی که به پا ومچ پا متصل شده است دچار کشیدگی میشود. آسیب به قسمت ساختار داخلی و پوست براثر شوک های مداوم به پا میباشد. آسیب شوک های خفیف میتواند بوسیله دویدن و پیاده روی روی سطوح ناهموار یا سطوحی که یاخیلی سخت ویا خیلی نرم هستند ایجاد شود همچنین پوشیدن کفش های نامناسب وبدون کیفیت میتواند باعث ایجاد آسیب های خفیف در پاشود. کشیدگی های مداوم در یک قسمت پا باعث شکستگی ،تاندونیست ،درد در کف پا و آرتروزهای مزمن میشود .شکستگی های ناشی ازفشارمعمولا درقسمت کف پا رخ میدهد . قسمت کمانی کف پا فشار های بدن را زمانیکه روی پاهایمان ایستاده ایم  جذب میکند وبه بیرون برمیگرداند .آسیب به ناحیه کف پا یکی ازعلت های رایج درد کف پا میباشد. بیماری ،ویروس ،قارچ وباکتری از دلائل دیگر درد پا میباشد. دیابت ،آرتروز ونقرس ازبیماری هایی است که برروی دردپا تاثیرمیگذارد. اختلال در عصب پا باعث سوزش وبی حسی در پا میشود . زگیل های روی کف بدلیل حساسیت ویا ویروس ایجادمیشوند. بروز قارچ در پای افراد به دلیل حساسیت می باشد.

images (4)

نشانه ها وعلائم درد پا

درد وضعف دریک ناحیه نشان دهنده یک اشکال در آن ناحیه میباشد. درابتدا بروز دردناگهانی ویا درد مداوم یکی ازنشا نه های مشکل در یک ناحیه است .سوالاتی که درادامه مطرح میشود بسیار مهم میباشد. آیا درد همراه با انجام حرکت وفعالیت رخ میدهد؟ آیا تحمل وزن بدن باعث درد پا میشود؟ آیا درد باعث تغییر در حرکت شما میشود؟ استخوان های ساق پا بوسیله لیگامنت به هم متصل شده است . رگ به رگ شدن مفاصل زمانی اتفاق می افتدکه لیگامنت هایی که مفاصل پا را نگه داشته اند بیش ازحد کشیده شوند وفیبرها هم دچار کشیدگی میشود. ضربه وپیچیدن قسمت کمانی کف پا وشوک های مداوم میتواند باعث شکستگی های ناشی از فشار شود. ماهیچه ها وتاندون ها ی پا ممکن است با کشش زیاد واستفاده بیش ازحدو حمل بار سنگین کبود وحتی پاره شوند. ضعف درهنگام انقباض مفاصل ،اشکال در استحکام قسمت های مختلف بدن ودرد  از علائم مشکلا ت ماهیچه ها میباشد. تورم ،ضعف ، محدود شدن عملکردوتغییر رنگ اطراف محل آسیب دیده میتواند از نشانه های کشیده شدن مفاصل باشد. البته درد و ورم پا در حاملگی، اگر خفیف باشد طبیعی و عادی است و به این علت روی می‌دهد که برای حفظ رشد نوزاد، به افزایش 50 درصدی خون و مایعات بدن نیاز می‌باشد. کبودی یکی از رایج ترین علائم کشیدگی در مفصل های بدن میباشد. درد وضعف حاصل از کشیده شدن کف پا روی ناحیه پایین پا یعنی بین پاشنه و انگشتان میباشد . درد کف پا باعث کاهش وافزایش کشش ناحیه کمانی کف پا میشود. احساس کشیدگی وسوزش در پا معمولا ازنشانه های اولیه تاول روی پا میباشد.

تشخیص درد پا

پزشک از شما سوالاتی درمورد شروع این درد ها سوالاتی مطرح میکند.بسیار مفید میباشد که شما اطلاعاتی همچون اینکه چه زمانی درد شما شروع شده وچگونه روی شما تاثیرمیگذارد وچگونه شما را اذیت میکند  چه اقداماتی برای کاهش وافزایش درد انجام دهیم دراختیار پزشک قرارد هید. درطول معاینات پزشک اگر نیاز باشد شما ازنظر آسیب های دیگر ارزیابی میکند. پاها درهنگام استراحت از لحاظ فیزیکی و دیداری باید معاینه شوند همچنین تحمل  وزن بدن وحرکات پیشرفته  پا هم باید ارزیابی شود  تا پزشک بتواند بیماری را به درستی تشخیص دهد. پاها به طورکامل نواحی کف پا وقسمت کمانی آن توسط پزشک به طورکامل باید معاینه شود تاهرگونه بدشکلی وبروزلکه ناشی ازحساسیت برروی پا ها ارزیابی شود. در معاینات پیشرفته عملکرد پاهای شما ارزیابی میشود دراین معاینات برای ارزیابی قدرت پاها ومچ ها ، آنها رانگه میدارند وحرکت میدهند وپزشک از بیمارمیخواهد راه برود وبایستد وگاهی بدود. عصب پا معاینه میشود تا از سالم بودن آن مطمئن شود. عکس برداری ازمفصل آسیب دیده توسط اشعه ایکس وام آر آی برای اینکه هرگونه بدشکلی استخوان ونرم شدگی بافت ها  مشخص شود.

download (1)

زمان شروع درمان

زمانی که درحین انجام فعالیت های روزانه دچار درد پا شوید ونتوانید فعالیت های خود را بدون درد پا دنبال کنید. باید درمان های پزشکی را مورد  توجه قرار دهید اگر دچا ر محدودیت در انجام فعالیتهایتان شدید و احساسات شما تغییر کرد ،دچار درد والتهاب شده اید، دچا ر تغییر رنگ در ناخن وپوست خود شده اید ونواحی که تحت تاثیرمیباشد بیشتر ازنواحی دیگر گرم شده است وبرای لمس کردن شما دچار حساسیت شده اید و یا درانجام حرکت های خوددچار مشکل شده اید.

انواع درمان های درد پا

درمان های پزشکی

زمانیکه شدت و علت درد کف پا مشخص شد، یک دوره بهبود وپیشگیری شروع میشود. استفاده از وسایل الکترونیکی پزشکی مانند فراوا درمانی ،دستگاه های الکتریکی مختلف مانند تحریک کننده مفاصل ، نوردرمانی یا لیزر، و درمان های بدون استفاده ازدستگاه های الکتریکی برای کاهش درد پا، درمان درد کف پا و افزایش گردش بدن  وبهبودی بسیارمناسب میباشد.

انجام حرکات ورزشی برای حفظ حالت مناسب بدن

جلوگیری از انجام فعالیت هایی که  باعث درد در مفاصل میشود دویدن به صورتی که فشار بدن برزمین باشد. انجام دوچرخه ،الپتیکال ، ماشین استپ، شنا کردن یا ماشین اسکی  فشار در مفاصل شما به حداقل میرساند وباعث میشود که بدنتان فرم مناسبی داشته باشد و درد پا نداشته باشید.

درمان درد پا با عمل جراحی

دلایل مختلفی وجوددارد که بیماران به جراحی نیاز دارند .شوک ناشی ازضربه میتواند باعث کشیدگی ،رگ به رگ شدن ،شکستگی ،آرتروز ودرد شدید شود.به دلیل بیماری هاوسندروم ها استخوان های پا به مرور زمان ازبین میروندوجراح برای درمان این استخوان مجبوربه انجام عمل جراحی برروی بیماری میشود.

درد پا میتواند شما را برای انجام فعالیت ها ی دلخواه خود محدودکند. همچنین ممکن است نتوانید پیاده روی کنید.استفاده ازکفش های مناسب وقراردادن کفی مناسب درکفش ازفشار بر روی پا جلوگیری میکند. زمانیکه استخوان های شما ازبین رفتند شما باید به پزشک مراجعه کنید .جراح ممکن است عمل جراحی پا ومچ پا را برای درمان درد پا به شما پیشنهاد کند.

راههای پیشگیری از درد پا

استفاده ازکفش های مناسب وراحت

استفاده ازکفش های مناسب وجوراب مناسب باعث جلوگیری از فشار وکشیدگی بافت ها میشود . استفاده ازمحافظ برای پا مثل پد وکفی مناسب برای کفش ،محافظ برای ناحیه کمانی شکل کف پا و استفاده از هرگونه حفاظ برای نگه داشتن پا ها درموقعیت صحیح. استفاده ازکفش های ورزشی با ویژگیهای الاستیک در پاشنه آن براساس سن وکارایی ،تعویض کفش ها بعداز 6 ماه یا بیشتر اگر فعالیت های سنگین انجام میدهید. تعویض کفش ها باعث جذب انرژی و حفاظت از پاها میشود.

تصحیح روش ها

تصحیح روش های حرکت پاها ، باعث پیشگیری از درد پا می باشد.

کشش و انعطاف ماهیچه ها

شما ممکن است با انجام تمرینات باعث افزایش استقامت واستحکام مفاصل خودشویدو تنظیمات ماهیچه های بدن خود را تصحیح کنید. انجام تمریناتی که انعطاف ماهیچه ها را افزایش میدهد وباعث بهبود ونگهداری ماهیچه ها شود.انعطاف پذیری ماهیچه ها به افزایش قدرت وجلوگیری از آسیب دیدگی در آنها کمک میکند . درمان های مناسب باعث کنترل التهابات وبیماری های مرتبط میشود ودربعضی مواقع عمل جراحی ضروری میباشد.

ارزیابی های بیومکانیکی بدن

باایجاد هرگونه آسیب دیدگی دربدنتان حرکت بدنتان تغییرمیکند . فیزیوتراپیست این تغییرات را بررسی میکند و به شما کمک میکند تاحرکات صحیح انجام دهید. طولانی شدن تغییرات ناصحیح بدن باعث ایجاد تغییرات جدی تر که بسیار دردناک هستند و بسیار سخت از قبل ترمیم میشوند و تشخیص آن هم ضعیف میباشد ودوره احیا آن ناقص وآرام میباشد ،میشود. روش هایی مانند دویدن بدون کفش برای تصحیح حرکات بیومکانیکی بسیار مفید میباشد . تازمان بهبودی درد پا ازتوصیه های پزشک خود پیروی کنید.

images (3)

بیماریهای پا

بونیون Bunions

بونیونکتومی  Bunionectomy بیماری است که در آن استخوان وبافت های نرم انگشت بزرگ پا ازبین میرود وباعث بدشکلی این انگشت و به هم خوردن طراز آن با انگشتان دیگر و درد پا و التهاب میشود. جراح با تغییردادن مفصل و برداشتن استخوان باعث کاهش فشارمیشود. بالاتر از 100 جراحی بانین بر اساس شدت ونوع بدشکلی مفاصل وجوددارد وشما باید قبل از جراحی با پزشک خود مشورت کنید که کدام عمل جراحی برای شما مفید است.

تومور عصبی مورتون  Morton’s Neuroma

به این بیماری همچنین عصب کف پا هم میگویند وزمانی اتفاق می افتد که عصب ها بین دواستخوان فشرده شوند وباعث درد بین انگشت دوم وسوم پامیشود اگر درمان های بدون عمل جراحی برای این آسیب دیدگی نتیجه بخش نباشد بیمار نیاز به عمل جراحی دارد.

درد پاشنه و کف پا Plantar Fasciitis

ناحیه پایین پا که دارای لیگامنت میباشد کف پا گفته میشود ودردی که در آن ناحیه بوجود می آید دردکف پا میگویند .گرفتگی که در این آسیب دیدگی ایجادمیشودا زقسمت پاشنه شروع میشود وبه سمت ناحیه کمانی پا وانگشتان منتشر میشود.زمانیکه فاسیا ملتهب میشودولیگامنت ها کشیده میشود باعث درد پا و ناراحتی میشود .این آسیب دیدگی معمولا بدون نیاز به عمل جراحی درمان میشود.

انگشت چکشی  Hammertoes

این بیماری درشرایطی رخ میدهدکه انگشتان تاب بردارند وباعث ایجاد فشارهای غیرطبیعی و درد پا شوند. درمان اولیه برای این بیماری استفاده ازکفش های طبی میباشد.اغلب جراحی برای این بیماری برای ایجاد قدرت به انگشتان انجام میشود .

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی