درد مچ پا:علت و درمان آن

درد مچ پا

آسیب به هر کدام از استخوان ها، رباط ها (لیگامان ها) یا تاندون ها در ناحیه مچ پا می تواند باعث درد مچ پا شود.با این حال بیشتر درد مچ پا ناشی از رگ به رگ شدن مچ پا   و   کشیدگی و پارگی رباط مچ پا  هستند.رگ به رگ شدن مچ پا  وکشیدگی و پارگی رباط مچ پا زمانی روی می دهد که ،دچار پیچ خوردگی مچ پا شویم .

پیچ خوردگی مچ پا باعث کشیدگی و پارگی رباط مچ پا  و رگ به رگ شدن رباط های مچ پا وناحیه قوزک شده وحتی می تواند منجر به پارگی آنها و در نهایت درد مچ پا  گردد.گرچه بیشتر رگ به رگ شدن وکشیدگی های مچ پا بعلت انواع ورزش ها است،اما این مسئله می تواند بعلت راه رفتن روی سطح ناجور و قدم اشتباه و خالی شدن زیر پا به علت گام نادرست روی دهد. در صورت تکرار شدن پیچ خورگی مچ پا باید عللی که باعث اختلال تعادل می شوند مثل ام اس و بیماری های مغز و نخاع بررسی شوند.

درد پا و مچ چا ممکن است برای کودکان نیز اتفاق بیفتد. درد پا کودکان توسط عوامل آسیب‌زا و یا شرایط مختلفی ایجاد می‌شود. علل آسیب‌زا، مانند کبودی، رگ به رگ شدن، کشیدگی عضلات و شکستگی استخوان‌ها در کودکان بسیار شایع است. به میزان کمتر، بیماری‌های مزمنی مانند "آرتریت روماتوئید" نیز می‌تواند عامل درد پای کودکان باشد.

علت درد مچ پا

* ضربه به مچ پا یا پیچ خوردگی مچ پا

* التهاب ناشی از نقرس

* آرتروز مچ پا  یا استئوآرتریت

* آرتریت روماتوئید یا روماتیسم

* نقرس کاذب

* التهاب ناشی از بیماری پسوریازیس

* سندروم سینوس تارس مچ پا

* عفونت مفاصل مچ پا

مراقبت های خانگی درد مچ پا

*  به دردها و علت درد مچ پا  اهمیت دهید . در قدم اول می باید به مفصل دردناک استراحت داده شود و آنرا حرکت ندهید.

*  گاهی برای آسیب ندیدن مچ پا در اثر حرکت یا ایستادن لازم است آنرا آتل گرفت.

*  در صورت وجود التهاب در مچ پا دستور دارویی پزشک معالجتان را بدقت مراعات کنید.

*  با کاهش یافتن درد مچ پا به تدریج فعالیت های خود را آغاز کنید .

*  لازم است مچ پای شما دوباره ورزیده شود . حرکات کششی روی مچ پا برای این منظور مناسب است به تدریج می توانید پیاده روی را آغاز کنید . توجه داشته باشید که از وارد آوردن فشار سنگین در ابتدای دوره بهبودی به مچ پا خودداری کنید .

*  ورزش های مچ پا را روزی چند بار انجام دهید تا به آمادگی قبلی برسید .

*  با پزشک خود تماس بگیرید اگر :

ــ  درد مچ پا بدنبال ضربه یا تصادف بوجود آمده باشد .

ــ  اگر دچار تب هستید و یا مچ پای شما گرم ، قرمز و حساس است .

ــ  اگر اصلاً قادر به ایستادن روی آن نیستید .

ــ  درد مچ پای شما بیشتر از سه روز طول کشیده است .

• خواننده گرامی

• پیشنهاد می شود مطلب "  درمان درد مچ پا "را جهت کسب اطلاعات بیشتر  مطالعه فرمایید