درد لگن نشانه چیست؟

درد لگن

درد لگن به دردهای زیر شکم و ناف گفته میشود که میتواند با دامنه بسیار وسیعی همراه باشد. این درد ممکن است یکی از علائم بارداری و یا اختلالات گوارشی همانند سندرم روده تحریک پذیر باشد.در زیر به مواردی که ممکن است درد لگن نشان ناشی از آن باشد اشاره می کنیم

1.یکی ازمواردی که درد لگن میتواند ناشی از آن باشد درد آپاندیس باشد که در سمت راست اتفاق می افتد و بسیار شدید است .با پاره شدن آن و گسترش عفونت د ر داخل شکم میتواند حیات فرد را تحت تاثیر قرار دهد .

2. سندرم روده تحریک پذیر که اختلال مزمن دستگاه گوارش است , باعث بروز مکرر درد شکم گرفتگی نفخ و اسهال و یبوست میشود .پزشکان دلیل اصلی بروز این مشکل را هنوز درنیافته اند اما برای کنترل آن پیشنهادهایی نظیر تغییرات در رژیم غذایی مدیریت استرس و درمان برای اسهال و ییبوست داده اند.

3. یک مورد اورژانسی که بسیار سریع باید درمان شود بارداری خارج از رحم است که با علائمی نظیر درد شدید لگن , خونریزی واژینال , تهوع , سرگیجه و گرفتگی عضلات همراه است.

4. یکی دیگر از دلایل جدی بیماری التهاب لگن است که میتواند صدمه جدی به رحم تخمدان بزند و علائم شایع آن تب درد شکم و ترشحات غیر طبیعی واژن و درد در هنگام رابطه جنسی است و البته با مشورت پزشک و مصرف انتی بیوتیک درمان مشود.

5. کیست تخمدان از دیگر عوامل بروز درد در ناحیه پائین ناف و لگن میشود .کیست های بزرگ ممکن است درد لگن را افزایش دهند و شما را به تکرر ادرار مبتلا کنند .

6. فیبروئید هایی که در دیواره رحم رشد میکنند و گاهی با نام تومورلیفی نامیده میشوند هم باعث بروز اینگونه دردها هستند که البته سرطانی نیستند .برخی از زنان ممکن است فشار در شکم خود احساس کنند یا درد در کمر و رابطه های جنسی دردناک را تجربه کنند

7. یکی دیگر از دردهای مزمن مربوط به التهاب مثانه است که منجر به فشار بالا در ناحیه تناسلی ، دفع دردناک ادرار و درد در هنگام رابطه جنسی میشود.

8. درد لگن نشانه هشدار دهنده ای برای بیماری های مقاربتی است که موجب خونریزی میان دوره ای , دفع دردناک ادرار و درد در لگن میشود.

9. اگر قبلا جراحی نظیر برداشتن آپاندیس و یا سزارین داشته اید احتمال بروز این درد در شما افزایش میابد.

درد لگن با منشا خارج لگنی

درد لگن با منشا خارج لگنی در 60 درصد موارد در ارتباط با مشکل GI است و به دلیل اشتراک عصبی احشایی ارگان‌های لگنی و روده، درد قسمت تحتانی شکم با درد لگن ب منشا لگنی قابل اشتباه است. پریتونیت ناشی از عفونت لگن را مشکل می‌توان از آپاندیسیت افتراق دارد. ارتباط درد لگن با خوردن یا دفع مدفوع منشا GI دارد. اسهال و یبوست متناوب، کاهش درد بعد از حرکت روده‌ای، نیاز فوری به تخلیه بعد از غذا یا تشدید درد با استرس، نشان دهنده‌ی IBS یا کولون اسپاستیک است. دیس‌پارونی ممکن است، در ارتباط با IBS باشد. مدفوع سخت و دیر به دیر با درد لگن در هنگام یا پس از حرکات روده‌ای، پر بودن رکتوم یا احساس تخلیه‌ی ناکامل، یبوست مزمن را نشان می‌دهد. درد راجعه‌ی قسمت تحتانی شکم در سمت چپ با تب، به خصوص در زنان بالای 40 سال، نشان دهنده‌ی دیورتیکولیت است. بیماری التهابی روده‌ای رکتوم در لمس حساس است. کانسر بایستی رد شود. اگرچه، اورژانس‌های جراحی مثل آپاندیسیت نمای حاد دارند، باید، مد نظر باشند و در صورت عدم پیشرفت درد  لگن قبل از شروع درمان درد لگن باید برای علت آن جستجو انجام گیرد. معاینه‌ی اولتراسونوگرافی برای سنگ‌های صفراوی، ادراری و در بعضی بیماران سیگموییدوسکوپی، کولونوسکپی و باریم انما بایستی انجام گردد.

برای آشنایی با درمان درد لگن روی لینک کلیک کنید