درد شدید ران نشانه ی چیست؟

درد شدید ران و شکستگی لگن

درد شدید ران که در اطراف مفصل ران و یا در کشاله ران احساس می شود مهمترین علامت شکستگی لگن است. گاهی اوقات کوچکترین حرکتی در اندام تحتانی موجب احساس درد شدید در این نواحی میگردد. در این شکستگی ها اندام تحتانی در طرف شکسته معمولا کوتاه تر از طرف سالم به نظر میرسد و پای طرف مبتلا به طرف خارج میچرخد. در شکستگی های بدون جابجایی بیمار میتواند به سختی راه برود ولی راه رفتن وی همراه با درد و لنگش است با این حال در غالب شکستگی های اطراف مفصل ران  راه رفتن با پای شکسته عملا غیر ممکن است.
بیمار درد شدیدی را در ناحیه لگن و یا کشاله ران احساس میکند که با فشار موضعی به ناحیه شکستگی یا با حرکت دادن اندام تحتانی بیشتر میشود. در افراد خیلی ناتوان بخصوص آنهایی که قوای ذهنیشان قدری تحلیل رفته است مهمترین علامت شکستگی  لگن ناتوانی در راه رفتن است نه درد شدید ران.

درد شدید ران و شکستگی سر استخوان ران

علت درد شدید ران ممکن است شکستگی سر استخوان ران باشد.شکستگی‌ سر استخوان ران‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ شکستگی‌ کامل‌ یا ناقص‌ در سر استخوان‌ ران ‌، که‌ با استخوان‌ لگن‌ مفصل‌ می‌شود

علائم شکستگی سراستخوان ران

درد شدید به‌ هنگام‌ تلاش‌ برای‌ راه‌ رفتن‌ (درد شدید ران)
تورم‌، دردناک‌ بودن‌ به‌ هنگام‌ لمس‌ و خون‌مردگی‌ در ناحیه‌ مفصل‌ استخوان‌ ران‌
از دست‌ رفتن‌ شکل‌ طبیعی‌ ناحیه‌ مفصلی‌ استخوان‌ ران‌

درمان

جراحی‌ تنها راه‌ درمان‌ است‌ و نباید خود درمانی‌ کرد. جراح‌ ارتوپد قطعات‌ شکسته‌ شده‌ استخوان‌ را به‌ هم‌ متصل‌ می‌کند و با استفاده‌ از وسایل‌ مخصوص‌ آنها را در جای‌ خود ثابت‌ می‌کند. البته‌ در افرادی‌ که‌ استخوان‌هایشان‌ توانایی‌ رشد و ترمیم‌ مناسب‌ را ندارند، تمام‌ یا قسمتی‌ از مفصل‌ ران‌ تعویض‌ و جای‌ آن‌ یک‌ مفصل‌ مصنوعی‌ گذاشته‌ می‌شود. بر خلاف‌ اکثر شکستگی‌ها، این‌ نوع‌ شکستگی‌ معمولاً احتیاج‌ به‌ گچ‌ گرفتن‌ ندارد.

درد شدید کشاله ران

کشاله ران Groin جایی است که شکم شما تمام شده و ران شما شروع می‌شود.علل بسیاری از دردهای کشاله ران در خود لگن یا مفصل ران است

درد شدید ران در ناحیه کشاله ران می تواند ناشی از علل زیر باشد

•     شکستگی حاد لگن یا مفصل ران
  •     شکستگی استرسی لگن
  •     آرتریت مفصل ران به هر علتی مانند استئوآرتریت (آرتروز)، روماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان
  •     نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران
  •     پوکی استخوان گذرای مفصل ران
  •     بورسیت
  •     استئیت پوبیس
  •     پارگی لابروم در مفصل ران
  •     التهاب تاندون ایلیوپسواس و بورس آن
  •     گیر یا ایمپینجمنت مفصل ران
  •     التهاب مفصل ساکروایلیاک

درد شدید ران و سیاتیک

درد شدید ران در ناحیه پشت ران و ساق و کمردرد از معمول ترین نشانه سیاتیک است که شدت دو تای اول از کمر درد بسیار بیشتر است. معمولا بیمار درد متوسط یا شدیدی را تجربه می کند که از باسن شروع می شود و به پا و ساق منتشر می شود. مهم است که بدانید سیاتیک سبب ایجاد درد در پشت زانو می شود. معمولاً بیماران سابقه درد کمر را چند هفته یا چند روز قبل تجربه می کنند و پس از آن درد به پا ها منتشر می شود که شدت آن از کمر درد بسیار بیشتر است و در بعضی موارد کمر درد به کل از بین می رود.
البته در صورتی که بیمار سابقه قبلی طولانی مدت سیاتیک داشته باشد ممکن است به تدریج درد در قسمت های کپل و پشت ران مستقر شود. در چنین وضعیتی فرد احساس درد شدید دارد که محل آن مبهم است و ممکن است در قسمت های پایینی پا و ساق دردی احساس نکند.

برای آشنایی با عمل جراحی تعویض مفصل لگن روی لیک کلیک کنید