download (3)

درد جلوی زانو : علت و درمان

درد جلوی زانو درناحیه مرکز جلوی زنو رخ میدهد وباعث مشکلات متفاوتی مانندکندرو مالاسی پاتلا Chondromalacia بیماری که باعث درد کشکک زانو و نرم شدن وازبین رفتن بافت های غضروفی زانو درقسمت زیرین کشکک زانو میشود، میباشد.

download (1)

تشخیص

پزشک برای تشخیص درد جلو زانو، در ابتدا بیمار را به صورت فیزیکی معاینه میکند. زانوها ممکن است کمی حساس شده باشند و ورم زانو خفیفی مشاهده شود و کشکک زانو به درستی درمسیر ران قرار نگرفته باشد وزمانیکه شما زانوهای خود را خم میکنید احساس میکنید زیر کشکک زانوهایتان خردمیشود. دردناک شدن کشکک زانو  هنگامی که زانوها تحت فشار قرار میگیرند مواردی است که پزشک میتواند علت زانو درد را تشخیص دهد.

اشعه ایکس به صورت طبیعی نمیتواند نشان دهنده دردهای خاص این ناحیه باشد اما اشعه ایکس مخصوص میتواند آرتروز یا کج شدن کاسه زانو را مشخص کند. انجام ام آر آی هم به ندرت نیاز میباشد.

سندرم زانوی دوندگان، یک عارضه‌ی شایع در میان دوندگان می‌باشد. البته این عارضه می‌تواند در هر فردی که در فعالیت‌های خود، زانوی خود را زیاد خم می‌کند ایجاد شود؛ فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و پرش. این عارضه معمولاً با درد اطراف کشکک زانو همراه است.

وجود درد متوسط تا شدید در پشت مفصل زانو یکی از دلایل اصل ناتوانی در افراد میانسال و سالخورده است، زیرا در میان مفاصل مسئول تحرک بدن، مفصل زانو بیش از همه وزن بدن را تحمل می‌کند. بروز درد خفیف و مقطعی زانو در میان افراد تمام گروه‌های سنی امر نسبتاً شایعی است، اما درد پشت زانو ی بزرگسالان جوان معمولاً ناشی از فعالیت‌های فیزیکی شدید و استفاده بیش از حد از مفصل هستند که منجر به التهاب، ناراحتی و محدودیت استقلال فیزیکی می‌شوند.

علائم و نشانه ها

درد جلوی زانودرد های خفیفی که در نواحی پشت کشکک یاکاسه زانو، زیر کاسه زانو و روی سطح  کاسه زانو احساس میشود.

یکی دیگر از نشانه های رایج آن احساس میکنید زانوهایتان هنگام خم کردن زمانیکه مچ پای خود را به سمت عفب به پشت ساق پا نزدیک میکنیددرحال خرد شدن هستند.

علائم دیگر درد جلوی زانو که بیشترقابل توجه میباشند درد زانو در هنگام انجام فعالیت های چون خم کردن عمیق زانو، بالاوپایین رفتن ازپله ، دویدن روی سطوح ناهموارو برخاستن بعدازمدت طولانی نشستن  میباشد.

download (2)

علت ها و دلایل

کشکک زانو در روی سطح و جلوی مفصل زانو قراردارد. زمانیکه زانوی خود را خم میکنید ویا میکشید ناحیه زیرین کشکک برروی استخوانهای زانو می لغزد.

درد پاتلا فمورال Patellofemoral ، معمولا علت درد جلو زانو در افراد جوان وبزرگسال هنگام انجام فعالیت های فیزیکی و انجام فعالیت های منظم ورزشی میباشد. اگرچه این سندروم در افراد جوان وبزرگسالان اتفاق می افتد اما همه افراد درهمه سنین میتوانند به این بیماری دچار شوند. این سندروم در نیمی از افراد مبتلا به این بیماری روی یک قسمت از زانوهایشان بیشتر از ناحیه های دیگر اتفاق می افتد.

از دلایل رایج ابتلا به این سندروم استفاده بیش از حد از مفصل ، حمل بارسنگین برروی مفصل واستفاده نادرست از مفاصل پاتلا فمورال میباشد.

استفاده بیش ازحد از زانو مثلا هنگام فعالیت های ورزشی، مشکلات کم در تنظیم بودن زانوها، مشکل در پاها مانند صافی کف پا، آسیب های خفیفی که به طورمکرر تکرار میشود، حرکات بیش از حد زانو که برروی زانو تاثیرگذاراست، کاهش قدرت ماهیچه های ساق پا، درمان پا و فیزیوتراپی معمولا برای کنترل این سندروم استفاده میشود. دلائل رایج دیگر که باعث دردجلوی زانو دربزرگسالان میشود شامل:

بیماری اسگود شلاتر

بیماری سیندینگ لارسن جوهانسن Sinding-Larsen-Johansson یکی دیگر ازدلائل درد درناحیه جلوی زانو در بزرگسالان وجوانان میشود این بیماری شبیه به بیماری شلاتر Schlatter میباشد با این تفاوت که این بیماری درناحیه تیغه کشکک زانو اتفاق می افتد.

این دوبیماری از دلائل رایج درد جلو زانو میباشد که هنگام پریدن وزانو زدن اتفاق می افتد.

کندرو مالاسی پاتلا Chondromalacia کشکک زانو

این بیماری باعث نرمی غضروف زانو میشود. برای تشخیص این بیماری به انجام تست های ام آر آی وآرتروسکوپی نیاز میباشد.

ارتباط بسیار ضعیفی بین آسیب دیدگی غضروف ها  ودر ددر ناحیه جلوی زانو وجود دارد. تنظیم نبودن کشکک زانو هم یکی از علائم این بیماری است.

درد دو طرف کشکک زانو

این درد یکی از رایج ترین درد ها در بزرگسالان وجوانان میباشد که باعث ایجاد دردوضعف در ناحیه زانو میشود. درد های این قسمت معمولا به هم شبیه هستند ولی ازنظرمیزان شدت آن باهم متفاوت هستند وبعضی از آنها نیاز به عمل جراحی دارد.

download (4)

تنظیم نبودن کشکک زانو

معمولا آسیب به سطح چوندرال chondral مفصل کشکک زانو اتفاق می افتد که در خانمها به دلیل جابه جایی این ناحیه اتفاق می افتد.

درد حاصل از حرکات بیش ازحد

این درد در هنگام کشش بیش ازحد و انعطاف بیش ازحد زانو بوجود می آید. این درد ها معمولا در هنگام رشد و در دوران بلوغ اتفاق می افتد.

علت درد جلوی زانو در بزرگسالان شامل:

تندینوپاتیtendinopathy کشک زانو

این یک بیماری است که رایج میباشد وبراثر فعالیت زیاد زانو باعث ایجاددرد میشود و به (زانوی جهنده) معروف است.

التهاب کیسه زلالی

التهاب در کیسه زلالی مفصل زانو باعث التهاب در ناحیه زیرین کشکک زانومیشود. التهاب کیسه زلالی کشکک زانوباعث ضعف در اینفرومدیال inferomedial زانومیشود.

آرتروز

آرتروزی که روی مفصل زانو وکشکک آن تاثیرگذار میباشد. آرتروز استخوان یکی از دلائل در درناحیه کشک زانو درسنین میانسالی وپیری میباشد.

زانوی دونده

که معمولابه آن تاندونیست کشکک زانو گفته میشود.

انواع درمان

اگرچه در بیشتر موارد درمانهای پزشکی برای درمان درد جلو زانو نتیجه بخش میباشد و بیمار نیازی به انجام عمل جراحی ندارد.

درمان ها شامل جلوگیری از ضربه به زانو،جلوگیری از حرکات قدرتی واستفاده ازداروهای ضدالتهاب بدون استروئیدواستراحت میباشد همچنین تمرینات فیزیوتراپی بسیارمناسب میباشد.

اصلاح تمرینات وکاهش فعالیت هایی که باعث بروز درد میشوند یکی از عوامل درمان درد جلوی زانو می باشد.

تمرینات فیزیوتراپی برای کاهش درد بسیار مناسب میباشد اما در کنار بهبود عملکرد این فعالیت ها نتیجه بخش میباشند.

استفاده از یک بند برای محافظت از زانو ها برای کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل بسیارمناسب است همچنین استفاده از یک آتل میتواند مفید باشد.

کم تحرک بودن زانو همچنین میتواند یکی از دلائل کاهش درد باشد. عدم توازن ماهیچه میتواندیکی دیگر ازدلائل درد جلو زانو باشد بنابراین میتوان باساخت یک ماهیچه متوازن درد زانو راکاهش داد.

استفاده ازکفش های مناسب نیز  برای درمان درد جلو زانو بسیارموثرمیباشد . دردناحیه پا میتواند روی عملکرد کاسه زانو تاثیرگذار باشد.

download (5)

درمان با دارو

داروهای ضدالتهاب بدون استروئید وداروهای ساده این که شبیه با آن هستند میتواند در کاهش درد جلو زانو موثر باشد. اگرچه مصرف آنها دربرخی موارد نشان داده است که این داروها تاثیر بسیارکمی در کاهش درددارند اما در موارد زیادی نتیجه بخش بوده است.

داروهایی که میتوان برای درمان آرتروز استخوان مصرف کرد شامل داروهای بدون تجویزی مانند استامینوفن، آسپیرین و ایبوپروفن است علاوه بر قرص تعدادی از افراد از کرم ها، اسپری ها و پمادهای بی حس کننده برای کاهش زانو درد به صورت مستقیم روی مفصل استفاده میکنند. گروهی از داروهایی که با تجویز پزشک مصرف میشود شامل قرص ها وداروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند مسکن های حاوی نارکوتیک ضعیف و کورتیکواستروئید (به صورت خوراکی یا تزریقی) مانند پردنیزولون است.علاوه برداروهای فوق تعدادی ازافراد از مکمل های طبیعی استفاده میکنند این مکمل های شامل گلوکوزامین وکندرویتین است. این مواد با خوردن موادغذایی حاوی این مکمل ها یا به شکل دارو وجود دارد. قبل از مصرف این نوع از مکمل ها حتما با پزشک مشورت کنید که باعث ایجاد عوارض جانبی و واکنش با داروهای دیگر در بدن نشود.

درمان با عمل جراحی

بیشتر بیماران بوسیله جراحی بیشتراز درمان های دیگر توانسته اند، درد جلو زانو خود را درمان کنند. اگردرمان های دیگر نتیجه بخش نباشد براساس نوع تشخیص پزشک جراحی های متفاوتی میتوانیم برای درمان بیمار انجام دهیم. دربعضی ازموارد برطرف کردن غضروف ها ی آسیب دیده کافی نمیباشد واحتیاج به عمل جراحی برای تنظیم مجدد زانو میباشد .عمل جراحی که بوسیله آرتروسکوپی انجام میشود با آزادکردن  اتصال جانب کاسه زانو همراه است . دراین نوع جراحی غضروف های آسیب دیده برداشته میشوند وبه جای آن غضروف های سالم قرارمیگیرد میزان موفقیت این عمل به میزان آسیب دیدگی غضروف هابستگی دارد. اگر کپسول های میانی سست وشل شوند میتوان با فشردن کشکک زانو به سمت عقب و باریک کردن کپسول میانی این مشکل رابرطرف کنیم . قراردادن تاندون دربرآمدگی تیبیال به این تاندون اجازه میدهد تاکشکک زانو درمسیرمستقیم قراربگیرد ومیزان ساییده شدن آن راکاهش میدهد .

روش های جراحی دیگر شامل برداشن کامل یا قسمتی از کشکک زانو وتعویض غضروف های آسیب دیده وقراردادن پروتز به جای آنها میباشد.

نتیجه

دربیماران جوان ،اگر عملکرد مناسب باشد و تمرینات براساس ماهیچه های ساخته شده تنظیم شود دوره ریکاوری وبهبود بیمار بسیار نتیجه بخش میباشد. درافراد پیرتر ،معمولا عمل جراحی باعث بهبود آرتروز میشود.

درد جلو زانو معمولا به وسیله تغییر در فعالیت ها ، تمرینات فیزیوتراپی واستفاده از داروهای ضد التهاب بدون استروئید کاهش می یابد. زمانیکه دچار مشکلات مزمنی شدید به پزشک مراجعه کنید تا او شما را معاینه کند.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی