خالی کردن مچ پا چیست؟

خالی کردن مچ پا

خالی کردن مچ پا شرایطی است که در قسمت بیرونی وکناری مچ پا اتفاق می افتد. این شرایط زمانی بوجودمی آید که رگ به رگ شدن مچ پاچندین بارتکرارشود. خالی شدن مچ زمانی اتفاق می افتد که شما ایستاده اید ویا درحال راه رفتن هستید خیلی از ورزشکاران از مشکل خالی کردن مچ پاوبی ثباتی در آن رنج میبرند.

مشکلات خالی کردن مچ پا

افرادی که خالی کردن مچ پا برای آنها اتفاق می افتدمعمولا از مشکلاتی رنج میبرند مانند پیچیده شدن متوالی پا ها زمانیکه روی سطح ناهموار راه میروند یا هنگام شرکت در فعالیت های ورزشی ، ناراحتی وتورم مداوم در مچ پا ، ضعف ودرد در مچ پا ، سستی وبی ثباتی در مچ پا

download (2)

علت و دلایل خالی کردن مچ پا

خالی کردن مچ پازمانی اتفاق می افتد که رگ به رگ شدن مچ پا به طورکامل بهبود نیافته وقدرتمند نشده است . زمانیکه مچ پای شما رگ به رگ میشود بافت های متصل (لیگامنت) کشیده ویا پاره میشوند. برقراری تعادل معمولابرروی رگ به رگ شدن  اثر گذارمیباشد. توانمند بودن مچ پا برای کشش ماهیچه های اطراف زانو وبازگشت آنها به زانویی که برای تعادل بدن میباشد نیاز میباشد . اگر این عملیات با شکست مواجه شود باعث رگ به رگ شدن مچ پا میشود . تکرارشدن این رگ به رگ شدن باعث خالی کردن مچ پامیشود. هربار رگ به رگ شدن مچ پا وضعف وکشیدگی لیگامنت ها  باعث بی ثباتی ومشکلات دیگری برای مچ پا میشود.

تشخیص

برای تشخیص این بیماری پزشک جراح درمورد آسیب وبی ثباتی مچ پا درگذشته از شما سوال میکند وبعد از آن مچ پای شما ر امعاینه میکند وتوسط اشعه ایکس عکس برداری میکند تا علت درد وتورم درناحیه مچ پامشخص شود.

درمان خالی کردن مچ پا بدون عمل جراحی

درمان وتشخیص خالی کردن مچ پاوبی ثباتی آن بوسیله معاینات وانجام تست انجام میشود ودرمان هایی که نیاز به عمل جراحی ندارند شامل موارد زیر میباشد

فیزیوتراپی

تمرینات فیزیوتراپی ،که  شامل تمرینات کششی وتمرینات تعادل بدن وتعدادی حرکت برای بازگشتن تعادل وقدرت به ماهیچه ها میباشد. هم چنین با بازگشت قدرت به بدنتان میتوانید تمرینات خاص ورزشی را آموزش ببینید.

استفاده از آتل

استفاده از آتل باعث حفاظت مچ پا از رگ به رگ شدن وپیچیدن میشود.

داروهای درمان خالی کردن مچ پا

داروهای ضد التهاب بدون استروئیدمانند ایبوپروفن برای تسکین درد بسیار موثر میباشد.

download (3)

درمان با عمل جراحی

در بعضی ازموارد که بیمارانی که دارای بی ثباتی در مچ پا میباشند ودرمان های دیگر برای آنها نتیجه بخش نمیباشد عمل جراحی ضروری میباشد.عمل جراحی باعث ترمیم لیگامنت ها میشود. جراح براساس نوع بی ثباتی مچ پا و سطح فعالیت ها ی بیمار بهترین نوع جراحی را برای او انتخا ب میکند. مدت احیا وریکاوری بیماربراساس عمل جراحی که انجام شده است متفاوت میباشد.

عمل جراحی خالی کردن مچ پا

عمل جراحی زمانی ضروری میباشد که درمان های دیگر برای درمان این بیماری نتیجه بخش نباشد واین عمل جراحی به عمق ناتوانی در لیگامنت ها بستگی دارد. دونوع جراحی برای درمان بی ثباتی مچ پا وجوددارد.

1- جراحی براستررم  Brostrumدراین عمل جراحی لیگامنتهای آسیب دیده تنگ ترمیشوندویا دوباره به استخوان پیوند داده میشوند میزان موفقیت این عمل جراحی بسیار بالا بوده و برای افرادی که فعالیت زیادی در زندگی روز مره دارند مناسب میباشد.

2- جراحی تنودزیس Tenodesis  اگر جراحی های دیگر نتیجه بخش نباشد ازاین روش جراحی استفاده میشود در این روش زرد پی درآورده میشود ولیگامنت های جدید جایگزین آن میشود.این روش میتواند به عنوان آخرین راه حل برای رهایی ازدردوفشار مچ پا انجام شود. این عمل جراحی یک جراحی بادوام برای مچ پا میباشد اما اغلب باعث سخت شدن مچ پا میشود.

بعد از عمل

شما معمولا چندین هفته بعدازعمل باید از آتل برای حفاظت از مچ پای خود استفاده کنید وبرای برگشتن به حالت طبیعی بدن خود نیاز به انجام تمرینات فیزیو تراپی دارید. درهنگام عمل جراحی ممکن است، تورم مچ پا داشته باشید.

عوارض درمان خالی کردن مچ پا

برای درمان خالی کردن مچ پا، اگر از عمل جراحی استفاده شد ؛ مانند دیگر جراحی ها عوارضی دارد. این عوارض مانند احساس درد در مچ پا یا بدلیل آسیب در قسمت اصلی مچ پا ویا بدلیل باریک ترشدن مچ پا ، احساس سوزش در کناره های پا هنگام کشیده شدن عصب پا یادر هنگام آسیب در قسمت اصلی مچ پا ویا درهنگام عمل جراحی ، تورم مداوم مچ پا می باشد.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی