what-causes-knee-pain
تق تق و صدا دادن زانو: علت و درمان

admin . نوشته شده در زانو, علائم و نشانه ها-زانو 77244 بدون نظر

صدا دادن زانو به چه معناست؟

آیا متوجه شده اید که هر گاه قدم می زنید، خم می شوید یا پاهایتان را دراز می کنید زانوهایتان صدای تق تق یا صداهای دیگری مثلا خرت خرت می دهند؟ آیا نگران این شده اید که این صداها به چه معناست و برای جلوگیری از آن چه می توانید بکنید؟ احتمالا آنچه می شنوید صداهای نگران کننده ای هستند که به صدای زانو معروفند. در انسان ها زانوها مسئول تحمل وزنی حدود کل وزن بدن هستند. علت صدای زانو می تواند به گونه ای غیر منتظره بوجود آید ولی به این معنی نیست که شما مشکلی زمینه ای دارید. دیده شده که صدا دادن مفصل ها چندین سال ادامه دارد بدون اینکه مشکلات قابل توجهی ایجاد کند. صدای تق تق (تلق تلوق و قرچ قرچ) و صدای شبیه به صدای ترکیدن که با زانو درد همراه نیست می تواند هنگامی بوجود آید که زانو کمی از محور خارج شده و به بافت مجاور کشیده می شود. با این وجود، اگر صدا دادن به طور منظم و همراه با درد باشد بیشتر می تواند به معنای یک مشکل زمینه ای باشد. هر چه وزن شما بیشتر باشد فشار بیشتری به زانو وارد می شود که این می تواند باعث آسیب حاد و استئوآرتریت شود. صداهای دیگر می توانند ناشی از صدا دادن بافت زخمی یا تاندون در وضعیت کم فشار/خلاء باشد. وضعیت کم فشار عبارت است از حباب های بخار که در مایع یافت می شوند.
•    برخلاف صدا دادن مکانیکی که بدون درد و متناوب است تق تق زانو و صدا دادن زانو که بر اثر آرتروز بوجود آمده است اغلب دردناک است.
•    این علائم معمولا با دیگر علائم زانو که اشاره به آرتروز دارند مرتبط هستند و عبارتند از احساس درد زانو در هنگام راه رفتن، تورم گاه به گاه زانو، سفتی و غیره.
•    ممکن است صدای زانو کاملا ملایم باشد ولی احساس خرد شدن اغلب قابل لمس است و با قرار دادن دست روی زانو در هنگام خم و راست کردن مفصل می توان آن را احساس کرد.
•    چیزهای زیادی می توانند باعث غژغژ کردن یا احساس خرد شدن به هنگام خم و راست کردن زانو شوند و بدون معاینه کامل زانو گفتن اینکه چنین چیزی می تواند آرتروز زانو یا دیگر علل بی زیان مانند حرکت پاتلا/کشکک باشد دشوار است.

علائم

علائم  صدا دادن زانو را بدانید. برخلاف صدای"طبیعی"  شبیه به صدای ترکیدن که می تواند ناشی از دراز کردن پا باشد و بدون درد است تق تق و صدا دادن زانو بر اثر آرتروز اغلب کاملا دردناک است. خوشبختانه چند راه برای تشخیص صدا دادن زانو وجود دارد:
بدنبال علائمی مانند درد، قرمزی، تورم و سفتی مفصل در هنگام راه رفتن باشید. معمول ترین ناحیه زانو که بر اثر آرتروز صدا می دهد در قسمت داخلی زانو است.

علل

صدای زانو می تواند هنگامی بوجود آید که دو سطح ناهموار در بدن فرد با هم برخورد می کنند. به عنوان مثال هنگامی که در استئوآرتریت یا آرتروز روماتوئید غضروف اطراف مفصل ها ساییده می شود و سطوح مفصل به تدریج به یکدیگر ساییده می شوند یا هنگامی که سطح قسمت های شکسته استخوان به یکدیگر کشیده می شوند. تق تق و صدا دادن زانو یکی از نشانه های شایع شکستگی استخوان است.
می توان با اعمال مقدار کمی نیرو به مفصل به راحتی صدا دادن زانو را نشان داد بدین معنی که آن را به تق تق درآورد. این صدا بر اثر ترکیدن حباب های نیتروژن که در مایع سینوویال شکل می گیرند بوجود می آید. تقریبا هر مفصلی از بدن می تواند به این طریق صدای "تق تق" بدهد ولی مفاصلی که به حداقل مقدار نیرو برای به صدا درآوردن نیاز دارند عبارتند از مفاصل شصت پا، بندهای انگشتان و گردن.
در بافت های نرم، تق تق کردن زانو و صدا دادن زانو هنگامی ایجاد می شود که گاز از ناحیه ای دیگر به آن ناحیه که به طور طبیعی در آنجا گاز وجود ندارد وارد می شود.
همچنین می توان اصطلاح تق تق و صدا دادن را هنگام توصیف صداهایی استفاده کرد که بیماری های ریوی مانند بیماری بینابینی ریه تولید می کنند. به این صداها "خس خس" گفته می شود. هر چند ممکن است برای تشخیص موارد صدا دادنی که بر اثر بیماری های تنفسی بوجود می آید به گوشی پزشکی نیاز می باشد ولی تق تق و صدا دادن زانو اغلب به اندازه ای بلند هست که گوش انسان آن را بشنود. در اعمال جراحی ضعیف، عوارض بعد از عمل جراحی شامل عفونت بی هوازی بر اثر باکتری ایی از گونه کلستریدیوم پرفرینجنس که می تواند باعث بوجود آمدن گانگرن گازی در بافت ها شود هم صدا دادن زانو را افزایش می دهد.
صدا دادن زیر پوستی زانو (یا آمفیزم جراحی) صدای ترق و تروقی است که از آمفیزم زیرپوستی یا هوایی که در بافت های زیر پوست به دام افتاده است ناشی می شود.

درمان

همانطور که متوجه شده اید صدای تق تق و صداهای شبیه به ترکیدن که دردی به همراه نداشته باشند نباید باعث نگرانی شما شوند. به جای نگرانی، سعی کنید برای کمک به تقویت ماهیچه ها و مفصل زانو تمرینات بهبود دهنده انجام دهید. هر چقدر فشار کمتری به زانو وارد شود بهتر است. اگر در حال تجربه علائمی به غیر از تق تق و صدای ترکیدن تنها در زانوها هستید، باید برای تشخیص درست علت صدا دادن زانو بدنبال متخصصی برای معاینه و تصویربرداری اشعه ایکس باشید.

صدا دادن زانو درمان دارد و درمان صدا دادن زانو یکی از گزینه هایی است که به کسانی که تق تق و صدا دادن زانو برای آن ها مشکلی دائمی است توصیه می شود. زانو مفصل بسیار آسیب پذیری است و همواره افراد به خوب مراقبت کردن از آن تشویق می شوند. بیشتر افراد صدا دادن زانو را تجربه می کنند اما همیشه برای درمان صدای زانو عجله نمی کنند زیرا گاهی این مشکل عمر کوتاهی دارد و معمولا ماهیت آن ماهیتی مکانیکی است. این نوع صدای شبیه به ترکیدن بدون درد است و با حرکت زانوی نرمال به هیچ وجه سازش ندارد.
ولی نوع دیگری از صدا کردن زانو وجود دارد که ماهیتا مزمن است. این نوع تق تق و صدا دادن در افرادی اتفاق می افتد که نشانه های اولیه بیماری مفصلی دژنراتیو را نشان می دهند. این نوع صدا کردن زانو مشخص تر است و با صداهای ساییده شدن واضح تری همراه بوده قدری هم  دردناک است. به منظور تسکین درد و بازگرداندن عملکرد طبیعی زانو برای این گروه از افراد درمان ضروری است.
انواع مختلفی از گزینه های درمانی برای زانویی که صدا می دهد موجود است. هر کدام از این گزینه ها بر اساس چیزهایی مانند شدت صدای تق تق، وجود یا عدم وجود التهاب و/یا درد و دامنه حرکت مفصل توصیه می شود. روش درمان را می توان به دو گزینه جراحی و غیرجراحی طبقه بندی کرد.

تا زمانی که برخی از گزینه های غیر تهاجمی امتحان نشده باشند رفتن به OR به عنوان یک گزینه تجویز نمی شود.

درمان بدون جراحی

کاهش وزن

یکی از شیوه های آسان درمان تق تق زانو و صدا دادن زانو، کاهش وزن است. اضافه وزن مقدار کاری که زانو باید انجام دهد را افزایش می دهد. اگر کسی بتواند وزن اصافه اش را از دست بدهد و شاخص توده بدنی (BMI) نرمالی بدست آورد، صدا کردن زانو فروکش می کند زیرا زانو بهتر قادر به کنترل وزن بدن خواهد بود.

ورزش درمانی

تمرین کردن هم به افراد توصیه می شود بخصوص آن هایی که عضلات همسترینگ آن ها قوی تر از عضلات چهار سر ران است و آن هایی که به زندگی نسبتا کم تحرکی ادامه می دهند. ادامه دادن تمرینات کششی همسترینگ بخصوص تمرینات پا مانند دویدن یا انجام تمرینات اسکوات/چمباتمه در ورزشگاه معمولا برای بخشیدن استحکام و استقامت به مفصل زانو کفایت می کند.

تجویز داروهای ضد التهاب

داروهای ضد دردی برای تق تق و صدا دادن زانو وجود دارند که می توانید وقتی زانوهایی که صدا می دهند دچار التهاب و درد قابل ملاحظه می شوند آن ها را مصرف کنید. موفقیت داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن در کاهش برخی علائم مفصل زانوی مبتلا به بیماری در گذشته به ثبت رسیده است.  این داروها تنها هنگامی توصیه می شوند که استفاده از آن ها عوارض جانبی مضری در شما بوجود نیاورد.

NSAID های تجویزی عبارتند از ایندوسین، دایپرو، رلافن و داروهای مختلف دیگر. داروهای ضد التهاب تجویزی قوی عملکرد قدرتمندانه تری نسبت به انواعی دارند که بدون نسخه به فروش می رسند و تاثیر بیشتر آن ها در مقابله با درد و التهاب مربوط به صدا کردن زانو به اثبات رسیده است. با این وجود، مصرف این داروهای قوی تر به اجازه پزشک نیاز دارد  که این معمولا بدین معنی است که کسی باید زانو هایی که صدا می کنند را به لحاظ بالینی معاینه کند.
•    NSAID های تجویزی برای درمان تق تق و صدا دادن زانو می توانند عوارض جانبی داشته باشند که شایع ترین آن ها در موارد شدید (و در صورت مصرف بیش از حد)  سوزش معده است؛ البته  احتمال زخم معده و آسیب کلیه ها هم وجود دارد. همواره دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

تزریق کورتیزون

کورتیزون یک هورمون استروئیدی است که به طور طبیعی و در واکنش به استرس توسط بدن تولید می شود. (نکته: کورتیزون از نوع استروئیدهایی نیست که ورزشکاران و بدنسازان از آن استفاده و گاهی سوء استفاده می کنند.) کورتیزون سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده التهاب را تا حد زیادی کاهش می دهد. در مواردی از صدا کردن دردناک زانو ممکن است پزشکان تصمیم به تزریق مستقیم کورتیزون به مفصل زانو بگیرند تا درد و التهاب را کاهش دهند.
•    ثابت شده است که تزریق کورتیزون به عنوان یک درمان برای "عود کردن" دوره ای تق تق و صدا دادن زانو مفید است. با این وجود، تزریق زود به زود و مکرر کورتیزون به مفصل عملا می تواند باعث زوال غضروف و بدتر شدن درد مربوط به صدا کردن زانو شود. به همین دلیل تزریق کورتیزون به عنوان یک شکل بلند مدت درمان مناسب نیست.

جراحی

درمورد عمل جراحی با پزشک صحبت کنید. در موارد شدیدی که تق تق و صدا دادن زانو مرتبط با آرتروز است, عمل جراحی می تواند یک گزینه باشد. اگر کیفیت زندگی شما به خاطر درد زانو به شدت رو به وخامت گذاشته و قبلا درمان های غیر جراحی را امتحان کرده اید، با پزشک درمورد گزینه های پیش رو برای جراحی زانو صحبت کنید.
•    چند نوع جراحی زانو وجود دارد که ممکن است پزشک به شما توصیه کند : برداشتن کلی یا جزیی زانو، ترمیم غضروف، آرتروسکوپی زانو و استئومی زانو گزینه های متدوال هستند.
•    توجه کنید که اعمال جراحی که برای یک بیمار به خوبی نتیجه می دهند ممکن است برای بیماران دیگر نتیجه بخش نباشند. درمان آرتروز زانو به شدت نیاز به دقت و مهارت دارد پس قبل از تصمیم گیری حتما درمورد همه گزینه ها با پزشک صحبت کنید.

همانگونه که در اشاره شد چند روش جراحی برای درمان تق تق و صدا دادن زانو وجود دارد. اعمال جراحی برای تصحیح خود تق تق کردن انجام نمی شوند بلکه برای تصحیح بیماری زمینه ای انجام می شوند به طوری که صدا کردن زانو دیگر تکرار نشود. هدف یشتر جراحی ها صاف و صیقلی کردن سر مفصلی استخوان های زانو است به طوری که در طول حرکت اصطکاک کمتری وجود داشته باشد. کندروپلاستی و آرتروپلاستی با روش خراشیدن برخی از متداول ترین جراحی هایی هستند که انجام می شوند.
هنگامی که روش درمان صدا کردن زانو انتخاب می شود عوامل مختلفی وجود دارند که مد نظر قرار می گیرند که برخی از آن ها عبارتند از شیوه زندگی، میزان فعالیت و سن. موقعیت مالی هم مد نظر قرار می گیرد زیرا روش های غیر جراحی به لحاظ پولی آسان تر هستند و تنها تا حد راحت شدن از صدای آزاردهنده شبیه به ترکیدن می توانند موثر باشند. حفظ سلامتی کامل تضمین می کند که تق تق و صدا دادن زانو هرگز به مشکلی که مجبور باشید با آن مقابله کنید تبدیل نمی شود.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی