تعویض مفصل شانه

روش عمل تعویض مفصل شانه ، جایگزینی استخوانهای مفصل شانه با مفصل مصنوعی است.

روش انجام عمل تعویض مفصل شانه

قبل از جراحی تعویض مفصل شانه شما را بیهوش می کنند. دو نوع بیهوشی داریم:

بیهوشی عمومی

قبل از جراحی شما بیهوش شده و دردی احساس نخواهید کرد.

بیهوشی منطقه ای

به بازو و شانه  شما بی حسی میزنند به طوری که در این ناحیه ها دردی احساس نمی شود. هنگامی که از داروی بی حسی استفاده میشود دارویی برای استراحت بیمار در طول جراحی داده می شود. مفصل شانه مفصلی کروی است که اجازه می دهد تا شما بازوی خود را در هر جهت حرکت دهید.

در تعویض مفصل شانه، انتهای گرد استخوان بازو با یک تنه مصنوعی که دارای سر فلزی گرد است جایگزین می شود. گلونید استخوان کتف ، با پوسته پلاستیک صافی جایگزین میشود اگر فقط یک یا دو استخوان نیاز به جایگزینی داشته باشد، به آن عمل تعویض مفصل شانه جزیی یا همی آرتروپلاستی می گویند.

برای جراحی تعویض مفصل شانه، جراح شانه برشی روی مفصل شانه ایجاد می کند سپس قسمت بالایی استخوان بازو را بر میدارد و تنه مصنوعی را به جای آن قرار می دهد. سطح سوکت قدیمی را صاف میکند، جای برش را بخیه میزند و در آخر محل زخم را پانسمان و باندکشی می کند. جراحی حدود 1 تا 3 ساعت طول می کشد.

علل تعویض مفصل شانه

دلیل عمل تعویض مفصل شانه هنگامی است که درد شدیدی در شانه احساس شود و توانایی حرکت بازو کم شود.

دلیل درد شانه

علت درد مفصل شانه می تواند موارد زیر باشد: آرتروز شانه نتیجه ضعیف از جراحی قبلی آرتروز روماتوئید شکستگی بد استخوان بازو نزدیک شانه بافت های به شدت آسیب دیده و یا پاره شده در مفصل شانه تومور در اطراف شانه

عمل تعویض مفصل شانه برای چه کسانی مناسب نیست؟

در صورتی که بدن فرد دارای عفونت باشد، عفونت ممکن است ، به مفصل تعویض شده سرایت کند.

بیمار دارای اختلال روانی شدید باشد. ممکن است در اطراف شانه پوست ناسالم باشد.

اگر عضلات اطراف شانه(روتاتور کاف) بسیار ضعیف باشد در حین جراحی نمی تواند ترمیم شود.

download (3)

خطرات عمل

خطرات ناشی از بیهوشی:

واکنش های آلرژیک به داروها مشکلات تنفسی

خطرات ناشی از جراحی:

خونریزی لخته خون عفونت

خطرات عمل تعویض مفصل شانه:

واکنش آلرژیک نسبت به مفصل مصنوعی آسیب رگ های خون در حین جراحی شکستن استخوان در حین جراحی آسیب دیدگی عصب دررفتگی مفصل مصنوعی شل شدن ایمپلنت در طول زمان

فواید عمل

درد کاهش یافته یا کاملا از بین می رود ، محدوده حرکتی از دست رفته به مفصل بازمی گردد ، بسیاری از فعالیت های طبیعی مجددا بدست می آیند ، ظاهر تغییر یافته مفصل معیوب مطلوبتر می شود. بهبود سریع بیمار ، از جمله مزایای عمل تعویض مفصل شانه ، برای شکستگی ها و آسیب دیدگی های شدید سر استخوان بازو  میتوان عنوان کرد.

اقدامات قبل از عمل تعویض مفصل شانه

به دکتر یا پرستار در مورد داروهایی که مصرف می کنید بگویید. این داروها شامل مکمل یا داروهای گیاهی که بدون نسخه پزشک دریافت می کنید می باشد.

images (1)

دو هفته قبل ازجراحی

دو هفته قبل از جراحی ممکن است از شما خواسته شود مصرف دارو هایی که منجر به رقیق شدن خون می شود را قطع کنید. مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسین. از دکتر خود در مورد مصرف دارو های مورد نیاز در روز جراحی سوال کنید. اگر که شما به بیماری دیابت،بیماری قلبی یا بیماری دیگری دچار هستید با پزشکی که تحت درمان این بیماریها هستید در مورد این جراحی صحبت کنید. در صورت مصرف نوشیدنی های الکلی بیشتر از یک یا دو بار در روز به دکتر خود اطلاع دهید. سیگار نکشید. سیگار کشیدن باعث کاهش  زمان سرعت زخم و بهبود استخوان میشود. اگر قبل از عمل به سرماخوردگی، آنفولانزا، تب، تب خال زدن  یا بیماری های دیگر دچار شدید حتما به جراح خود اطلاع دهید.

روز جراحی

ازشما به احتمال زیاد درخواست میشود به مدت 12-6 ساعت قبل از جراحی ، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. داروهایی که جراح ، برای قبل از عمل تعویض مفصل شانه تجویز کرده را با یک جرعه آب بنوشید. سر ساعت در بیمارستان باشید.

مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل شانه

یک تا 3 روز بعد از جراحی ، ممکن است در بیمارستان ، بستری شوید. در بیمارستان برای جلوگیری از سفت شدن شانه ممکن است  ، فیزیوتراپی شوید. قبل از رفتن به خانه، فیزیوتراپیست در مورد حرکات شانه با شما صحبت میکند. بازوی خود را به مدت  6-2 هفته حرکت ندهید. طول درمان 6-4 ماه می باشد. توصیه های دکتر، در مورد فعالیت هایی که در منزل ، برای مراقبت از شانه خود باید انجام دهید را دنبال کنید. به شما برنامه های ورزش شانه داده میشود که باید درمنزل انجام دهید. این برنامه ها را به دقت انجام دهید. انجام اشتباه این تمرینات به شانه شما آسیب می رساند.

images (5)

نتیجه تعویض مفصل شانه

عمل تعویض مفصل شانه درد و سفتی شانه را تسکین می دهد. شما باید بتوانید فعالیتهای طبیعی روزانه خود را بدون مشکل زیاد انجام دهید. خیلی از افراد بعد از جراحی به انجام ورزش هایی مانند گلف، شنا، بولینگ و… برمیگردند. اگر فشار کمتری روی مفصل جدید باشد طول عمر آن افزایش پیدا میکند. با استفاده نرمال از مفصل شانه جدید ، می توانید حداقل برای 10 سال از آن لذت ببرید.

نویسنده: دکتر افشین اقدامی، متخصص جراحی ارتوپدی