بیماری های لگن

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن از بیماری های لگن است که بر اثر صعود میکروب از دستگاه تناسلی زنان به قسمت های فوقانی بدون ارتباط به بارداری یا جراحی رخ می دهد و شامل انواع مختلفی است که بر حسب محل درگیری نامگذاری می شوند . این بیماری و بیماری های منتقله از طریق جنسی در تعدادی از عوامل خطرساز سهیم هستند و حدود ۸۰٪ - ۴۰٪ درصد موارد آن به بیماریهای منتقله از راه جنسی نسبت داده می شود .

عوامل خطرساز بیماری التهابی لگن

عوامل خطرساز تعیین شده برای بیماری التهابی لگن عبارتند از : سن پائین ، مجرد بودن ، وضعیت اجتماعی - اقتصادی پائین ،  رفتار جنسی ( تعداد شرکاء جنسی ، سن شروع فعالیت جنسی ، میزان اکتساب شریک جنسی جدید ) اعتیاد - رفتارهای بهداشتی سطح پائین ، دوش ( Douching ) انتخاب روش جلوگیری از بارداری ( سدهای مکانیکی و شیمیائی خطر را کاهش میدهند ، قرص های جلوگیری از بارداری اثر متغیر دارد و  I.U.D خطر را افزایش می دهد ) قاعدگی و مصرف سیگار

تظاهرات بالینی بیماری التهابی لگن

شایعترین شکایت بالینی در یک زن مبتلا به بیماری التهابی لگن ، درد دوطرفه قسمت تحتانی شکم یا لگن است . نوع گنوکوکی تمایل به تظاهر حاد و شدید در عرض ۱ هفته از قاعدگی دارد . نوع کلامیدیائی با سیر تحت حاد همراه با نشانه های خفیف می باشد . زنان مبتلا به عفونت HIV و بیماری التهابی لگن ممکن است بیماری بالینی شدیدتری داشته باشند .

خطرباردرای نابجا ۱۰-۷ برابر بعد از یک حمله بیماری التهابی لگن ( P.I.D ) افزایش می یابد . تعداد حملات PID ، سن زن و شدت التهاب لوله در لاپاراسکوپی ، تعیین کننده پیش آگهی بارداری به دنبال PID  می باشد .

تشخیص بیماری لگن

کمترین معیار بالینی برای  PID حاد شامل حساسیت مستقیم ناحیه تحتانی شکم ، حساسیت در حرکات گردن رحم می باشد . معیار اضافی که از تشخیص PID حمایت می کند شامل سرویسیت مخاطی چرکی ، اثبات آزمایشگاهی عفونت سرویکس با گونوکوک یا کلامیدیاتراکوماتیس ، درجه حرارت دهانی بیش از ۳/۳۸  و افزایش معیارهای التهابی مثل CRP  و ESR   هستند .

بیوپسی یا نمونه برداری از اندومتر نیز در برخی موارد کمک کننده است . لاپاراسکوپی استاندارد طلایی برای تشخیص و مرحله بندی PID  حاد می باشد .

برای آشنایی با علل درد لگن روی لینک کلیک کنید