گیر یا ایمپینجمنت مفصل مچ پا :علائم و درمان آن

علائم و نشانه های گیر یا ایمپینجمنت مفصل مچ پا

علائم  و نشانه های گیر یا ایمپینجمنت  قدامی بصورت احساس درد در جلوی مچ پا است که شدت آن با بالا آوردن مچ پا بیشتر میشود. بیماران مبتلا به گیر یا ایمپینجمنت مفصل مچ پا احساس میکنند مچ پایشان ضعیف تر شده است. در گیر یا ایمپینجمنت خلفی یا پشتی درد  در پشت مچ پا احساس شده و شدت درد با پایین آوردن مچ پا افزایش میابد. گاهی اوقات افراد مبتلا به این بیماری در حین چرخاندن مچ پا به داخل یا بیرون احساس یک کلیک یا تقه دردناک میکنند.

تشخیص گیر یا ایمپینجمنت مفصل مچ پا

تشخیص گیر یا ایمپینجمنت مفصل مچ پا  با دقت به مشکلات بیمار و معاینه وی توسط پزشک است. رادیوگرافی از مچ پا میتواند وجود اوس تریگونوم و یا خار های استخوانی را در صورت وجود نشان دهد. در بعضی موارد انجام اسکن رادیوایزوتوپ به تشخیص بیماری گیر یا ایمپینجمنت مفصل مچ پا کمک میکند.

درمان گیر یا ایمپینجمنت مفصل مچ پا

اصول درمان گیر یا ایمپینجمنت مفصل مچ پا عبارتند از :

1- کاهش فعالیت های شدید بدنی و ورزشی برای چند هفته
2- استفاده از گچ کوتاه پا و یا بریس های مچ پا برای محدود کردن حرکات مچ پا برای چند هفته
3- استفاده ار داروهای ضد التهاب
4- سرمای موضعی برای کاهش التهاب
5- تزریق کورتیکوستروئید به توسط پزشک در محل التهاب

در اکثر موارد، درمان های فوق برای گیر یا ایمپینجمنت مفصل مچ پا موثر واقع شده و درد بیمار بعد از چند هفته از بین میرود. در صورت عدم موفقیت، ممکن است پزشک معالج تصمیم به درمان جراحی بگیرد.

معمول ترین روش جراحی برای بیماران  مبتلا به گیر یا ایمپینجمنت مفصل مچ پا دبریدمان Debridment است. در این روش بافت های ملتهب و کلفت شده که در بین استخوان ها گیر میکنند و همچنین خارها و برجستگی های استخوانی از اطراف مچ پا خارج میشود. این عمل جراحی معمولا به توسط آرتروسکوپ انجام میشود. در صورتی که پزشک تشخیص دهد علت بیماری وجود اوس تریگونوم است آنرا به توسط جراحی باز خارج میکند.