استئوآرتریت و تعویض مفصل مچ دست

به علت بیماری استئوآرتریت ممکن است مفاصل دچار آسیب و صدمه بشوند. برخی سالمندان که دچار آرتروز مچ دست هستند از درد مفاصلی مثل مچ دستهایشان شکایت دارند و گله می کنند که ایکاش می شد آنها را تعویض کرد! در واقع این آرزوی آن ها به حقیقت پیوسته است و امروزه می توان مفصلی مثل مفصل آسیب دیده مچ دست را با یک پروتز مصنوعی تعویض کرد. حتماً می پرسید عمل تعویض مفصل مچ دست چیست و چه هزینه و قیمتی دارد؟ آیا برای درد مفاصل داروی خاصی وجود دارد؟ خشک کردن مفصل چیست؟ سن و شرایط لازم برای تعویض مفصل چیست؟ مقاله ی حاضر سعی نموده که به تمامی این پرسش ها، پاسخ داده و ذهنیت مبهم شما برای درمان درد مچ دست را به یک ذهنیت روشن تبدیل کند.

اگرچه صدها نوع از ورم مفاصل وجود دارد، اغلب مچ درد تنها با دو نوع ارتروز ایجاد می شود: استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید.

علت ها و دلایل

آرتروز می تواند با توجه به "سایش و پارگی" نرمال در مچ دست به ویژه در افرادی که سابقه خانوادگی آرتریت (استئوآرتریت) دارند ایجاد شود. همچنین ممکن است به عنوان یک نتیجه از آسیب تروماتیک، مانند استخوان مچ دست شکسته و یا به دلیل رگ به رگ شدن مچ دست ایجاد شود.

آرتروز مچ دست نیز می تواند از بیماری کین باخ توسعه یابد . در بیماری کین باخ، جریان خون به یکی از استخوانهای کوچک دست در نزدیکی مچ دست (لونیت) قطع می شود. اگر جریان خون به استخوان متوقف می شود، استخوان می میرد. با گذشت زمان، این می تواند به آرتروز (استئوآرتریت) منجر شود. در ادامه به درمان بیماری استئوآرتریت پرداخته ایم.

علت دقیق آرتریت روماتوئید شناخته شده نیست. ممکن است دلیل ژنتیکی وجود داشته باشد - برخی از افراد ممکن است به علت وراثت خانواده بیشتر احتمال ابتلا به این بیماری را داشته باشند. با این حال، پزشکان گمان می برند که یک ماده شیمیایی یا زیست محیطی این بیماری را در افرادی که از نظر ژنتیکی به ارث می برند فعال میکند .

علائم و نشانه ها

استئو ارتریت باعث تورم، درد، محدودیت حرکت ، و ضعف می شود . این علائم معمولا به مچ دست محدود است .

ارتریت روماتوئید مچ دست نیز باعث تورم، درد، محدودیت حرکت ، و ضعف می شود. با این حال، در مقایسه با استئو ارتریت ، علت درد مچ دست بوده و با تورم و سفتی در مفاصل بند انگشت نیز دیده میشود .

تشخیص

دکتر شما ترکیبی از معاینه فیزیکی، تاریخچه بیمار و آزمایش خون برای تشخیص آرتریت مچ دست استفاده میکند.

تصویربرداری با اشعه X آزمونی است که تصاویر دقیق از ساختار متراکم، مانند استخوان ایجاد میکند . آنها می تواند به تشخیص اشکال مختلف از ورم مفاصل کمک کنند.

گاهی آزمایش خون برای تشخیص آرتریت روماتوئید کمک می کند. آرتروز هرگز با اختلالات خون همراه نیست

درمان غیر جراحی

به طور کلی، درمان زود هنگام و غیر جراحی برای کمک به تسکین درد و تورم طراحی شده است.

چندین درمان می تواند برای درمان آرتریت، استفاده می شود از جمله:

• اصلاح فعالیت های خود. محدود کردن و یا متوقف کردن فعالیت هایی که درد را بدتر میکند اولین گام در تخفیف علائم بیماری است.
  • عدم تحرک. نگه داشتن مچ دست و محافظت از ان برای مدت کوتاهی در یک آتل می تواند به تخفیف علایم کمک کند .
  • دارو. مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، مانند آسپیرین یا ایبوبروفن، می تواند درد و تورم را کاهش دهد.
  • ورزش. گاهی یک برنامه ورزشی تجویز می شود. ورزش های خاص می تواند طیف وسیعی از حرکت در مچ دست شما را بهبود بخشد.
  • تزریق استروئید. کورتیزون داروی ضد التهاب قدرتمندی است که می تواند به مچ دست تزریق شود.

هنگامی که علائم آرتریت روماتوئید به اندازه کافی توسط درمان های بالا کنترل نشود، داروهای اضافی با خطرات مختلف و منافع ممکن است توسط دکتر شما تجویز شوند. داروهای خاص به نام اصلاح کننده بیماری -داروهای ضد روماتیسمی برای جلوگیری از بین بردن مفاصل در برابر سیستم ایمنی بدن طراحی شده اند . این داروها توسط متخصص روماتولوژی استفاده میشود.

درمان جراحی

هنگامی که درمان غیر جراحی های دیگر موثر نیست، در نتیجه از دست دادن تدریجی عملکرد دست و مچ دست، جراحی گزینه ای مناسب است. هدف از جراحی از بین بردن درد و حفظ یا بهبود عملکرد دست است .

گزینه های جراحی عبارتند از:

• از بین بردن استخوان آرتروز. در این روش، سه استخوان مچ دست برداشته می شوند. این روش، به نام کارپکتومی ردیف پروگزیمال، به درمان درد مچ دست کمک می کند در حالی که حرکت جزئی مچ دست حفظ می شود .
  • اتصال. هنگامی که حرکت منبع درد است، استخوان مچ دست را می توان با هم ترکیب کرد .همجوشی می تواند جزئی باشد ، که در آن تنها برخی از استخوان های مچ دست ها با هم ترکیب شده. این کار باعث حذف درد و حفظ برخی از حرکت مچ دست می شود . زمانی که آرتریت گسترده است، همجوشی کامل ممکن است لازم باشد. در این روش، تمام استخوان مچ دست با هم به عنوان یک واحد در می ایند و همچنین حرکت مچ دست به طور کامل حذف می شود ، اما بر چرخش ساعد تاثیر نمی گذارد.
  • جایگزینی مفصل (تعویض مفصل). در این عمل جراحی مفصل آسیب دیده حذف میشود و آنرا با یک دستگاه مصنوعی (پروتز) جایگزین میکنند . این جراحی ممکن است به حفظ یا بهبود حرکت مچ دست کمک کند.

شکل 1

(سمت چپ) در اتصال، استخوان ها به همراه ترکیبی از صفحات، پیچ، پین متصل می شوند.(سمت راست) در جایگزینی مفصل، استخوان فرسوده با ایمپلنت های مصنوعی جایگزین شده است.

شما و پزشکتان باید گزینه های جراحی را مورد بحث قرار دهید و یکی از انها را که برای شما بهتراست انتخاب کنید .

جایگزینی مفصل مصنوعی مچ دست

شکل 2

معرفی

تعویض مفصل مچ دست با مفصل مصنوعی (پروتز نیز نامیده می شود)جایگزین میشود ،این عمل اغلب بسیار کمتر از مفاصل دیگر در بدن، مانند مفصل زانو یا لگن جایگزین شده است. با این حال، در صورت لزوم، این عمل می تواند به طور موثربرای از بین بردن درد ناشی از ورم مفاصل مچ دست استفاده شود . وقتی آرتریت شدید شود تا حدی که مچ دست را نابود کند ، جراحی مصنوعی جایگزینی مچ دست (همچنین تعویض مفصل مچ دست نامیده می شود) می تواند به بازگرداندن قدرت مچ دست و حرکت برای بسیاری از بیماران کمک کند .

عملیات (نحوه جراحی)

جراحی تعویض مفصل مچ دست را می توان تحت بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی انجام داد . بیهوشی عمومی شما را کاملا به خواب میبرد . بیهوشی موضعی (منطقه ای) فقط دست شما را بیحس میکند .

جراح ابتدا یک برش از طریق پوست در پشت مچ دست ایجاد می کند. تاندون که بیشتر سطح پشت دست را پوشانده کنار زده میشود و جراح کپسول مفصلی را که مچ دست را احاطه کرده است باز میکند .

جراح برای مفصل های مصنوعی نیاز به فضا دارد . برای این کار، از ردیف اول استخوان مچ دست برداشته می شود. پایان استخوان رادیوس نیز به شکل مناسب برای اتصال به پروتز تغییر داده میشود .

استخوان دست و استخوان رادیوس ساعد با سوهان خاصی برای اتصال مناسب با پروتز تراش داده میشوند .

سپس مفصل در جای خود قرار داده میشود و برای اینکه مطمئن شود به درستی حرکت می کند تست میشود . هنگامی که جراح از تست انجام شده راضی بود ، ساقه هر ایمپلنت فلزی را به محل خودش محکم میشود .

و سپس دوباره تاندون ها به محل مناسب خود برگردانده میشود و پوست به هم دوخته میشود .

پس از جراحی

پس از جراحی، مچ دست شما احتمالا در یک آتل قرار داده می شود و تحت پوشش یک باند بزرگ قرار میگیرد . همچنین شما می توانید یک لوله کوچک پلاستیکی که خون را ازمفصل تخلیه میکند داشته باشید. تخلیه بیش از حد از تورم خون جلوگیری میکند . (این تورم گاهی اوقات هماتوم نامیده می شود.) لوله تخلیه احتمالا در روز اول حذف خواهد شد.

بانداژ و آتل مچ دست را در یک موقعیت طبیعی حفظ خواهند کرد. جراح شما برای بررسی مچ دست شما بین پنج تا هفت روز شما را چک میکند . بخیه پس از 10 تا 14 روز برداشته میشود ، اگر چه بسیاری از آنها به داخل بدن شما جذب شده است. شما ممکن است برخی ناراحتی ها را پس از عمل جراحی داشته باشد. جراح شما می تواند برای کنترل درد به شما دارو بدهد .

شما باید برای جلوگیری از تورم و خفقان دست خود را برای چند روز بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید. در هنگام خواب یا نشسته آن را تکیه داده شده بر روی یک پشته از بالش نگه دارید .

شکل 3

توانبخشی

شما بازوبند بلندی را تا مچ دست می پوشید تا مچ دست را در موقعیت خنثی تا شش هفته پس از جراحی نگه دارید . یک درمانگر فیزیکی برنامه های بازیابی شما را به طور مستقیم با شما شروع می کند . بازتوانی در عمل جایگزینی مچ دست تا سه ماه زمان میبرد .

چند درمان بر روی کنترل درد و تورم ناشی از جراحی تمرکز می کند. ممکن است درمان حرارتی استفاده شود. درمانگر شما ممکن است همچنین ماساژ ملایم برای کاهش اسپاسم عضلانی و درد استفاده کند.

سپس شما دامنه حرکت تمرینات آرام را آغاز خواهید کرد . تمرینات تقویتی برای ثبات در اطراف مچ دست استفاده می شود. شما راه هایی به منظور انجام وظایف خود با خیال راحت و با حداقل فشار بر مفاصل مچ دست خود یاد میگیرید . همانطور که با در هر عمل جراحی می بینید ، شما نیاز به اجتناب از انجام فعالیت های بیش از حد دارید .

معمولاً هزینه و قیمت خدماتی که ذکر شد با توجه به روشی که دکتر برایتان تشخیص داده و انجام می دهد، متفاوت است. اگر در یک شهر دیگر اقدام به درمان می کنید، هزینه های اقامت و حمل و نقل نیز به کل قیمت خدمات اضافه می شود.

همانطور که ذکر شد به علت استئوآرتریت و سن و شرایط خاص و کمبود فعالیت های ورزشی در سالمندان مفاصل دچار تخریب شده و ممکن است نیاز به جراحی پیدا کنند. عمل تعویض مچ دست یک عمل جراحی نسبتاً شایع است و پس از انجام آن با درمان دارویی می توان درد و التهاب را کم کرده و تا بهبودی کامل حاصل شود. در صورت لزوم شاید دکتر فیزیوتراپی نیز برایتان تجویز کند که به نظر پزشک بستگی دارد.