آیا گزگز و بی حسی شانه (کتف )می تواند ناشی از آسیب ستون فقرات باشد؟

گزگزشانه

شانه درد می‌تواند ناشی از وجود یک عصب تحت فشار در بخش بالایی یا میانی ستون فقرات باشد. دلایل متعددی برای گیر افتادن عصب‌ها در ستون فقرات وجود دارد. بیماری‌های مرتبط با سن، آرتروز یا دیسک کمر می‌توانند یک عصب در بالای کمر را که به طرف تیغه شانه کشیده شده فشرده کنند و باعث درد خفیف تا شدید شوند. همراه با درد شانه، عصب تحت فشار می‌تواند منجر به گزگز که یک احساس سوزش است یا ضعف عضلانی در شانه‌ی متاثر شود.روش‌های بسیاری برای آزاد کردن یک عصب تحت فشار در تیغه شانه (یا کتف) به منظور برطرف کردن درد و گزگز وجود دارد.

چگونه می‌توان یک عصب تحت فشار در شانه را اصلاح کرد؟

یک عصب تحت فشار در شانه ناشی از فشردگی عصب در شانه در اثر حرکات تکراری یا نگه داشتن بدن در یک حالت برای مدت زمان طولانی می‌باشد. شما باید برای بهبودی شانه‌ی خود به آن استراحت دهید اما می‌توان درد را با کمک داروهای بدون نسخه و کیسه‌ی یخ تسکین داد. در صورت لزوم ممکن است پزشک روش‌های درمانی دیگری را برای درمان عصب تحت فشار و رفع گزگز یا مور مور شانه توصیه کند.

استراحت و پرهیز از فشار روی شانه

برای جلوگیری از درد به خود فشار وارد نکنید و زمان کافی را برای بهبودی شانه اختصاص دهید. بخصوص باید از انجام هر فعالیتی که ممکن است باعث فشردگی عصب شده باشد، پرهیز کنید.

• برای مثال، یک عصب تحت فشار در شانه می‌تواند ناشی از بلند کردن اجسام سنگین در حین تمیز کردن خانه باشد. تا زمانی که شانه‌تان بهبود نیافته است از انجام چنین کارهایی خودداری کنید.
  • خوابیدن به پهلو در صورتی که فشار بسیار زیادی را روی شانه وارد کند می‌تواند باعث فشردگی عصب شود. جابه‌جایی بین دو پهلو یا خوابیدن به پشت می‌تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

داروهای ضد التهابی مصرف کنید

داروهای ضد التهابی مصرف کنیدآسپرین یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم درد ناشی از عصب تحت فشار را کاهش می‌دهند. این داروها بصورت بدون نسخه در دسترس هستند اما باید در مورد اینکه کدام یک برای شما بهتر هستند با پزشک صحبت کنید، بخصوص اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید. برای مثال در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید ممکن است توصیه شود که از مصرف آسپرین خودداری کنید.

مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی

پزشک می‌تواند کورتیکواستروئیدها را برای کاهش درد و تورم ناشی از عصب تحت فشار بصورت تزریقی یا قرص تجویز کند. همچنین ممکن است مصرف مسکن‌های بدون نسخه پیشنهاد شود. همیشه دستورالعمل‌های پزشک را در مورد میزان دوز مصرفی رعایت کنید و بیشتر از حد توصیه شده مصرف نکنید.عوارض جانبی کورتیکواستروئید شامل افزایش قند خون و افزایش خطر عفونت می‌باشد. این عوارض در صورت مصرف طولانی مدت دارو شایع هستند.

استفاده از کیسه یخ روی شانه

استفاده از کیسه یخ روی شانهیک کیسه یخ شامل چند قطعه یخ در یک کیسه پلاستیکی یا حتی سبزیجات یخ زده در داخل یک حوله را روی شانه قرار دهید. به منظور کاهش گزگز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کیسه را روی شانه‌ی خود نگه دارید.یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید زیرا می‌تواند باعث آسیب و درد بیشتر شود.

اصلاح حالت بدن برای جلوگیری از وارد آمدن فشار روی شانه

هنگامی که در حال نشستن یا ایستادن هستید، سعی کنید شانه‌های خود را عقب نگه دارید و از قوز کردن به جلو پرهیز کنید. قوز کردن می‌تواند باعث قطع جریان خون به عصب و بدتر شدن مشکل شود. اگر نمی‌توانید شانه‌ی خود را عقب نگه دارید می‌توانید از یک بریس شانه برای اصلاح حالت بدن خود استفاده نمایید.هنگامی که در حال استراحت در تخت هستید، دست‌های خود را روی بالش قرار داده و شانه‌هایتان را شل کنید. کشیدن شانه یا خم کردن بالای بدن به سمت جلو می‌تواند باعث بدتر شدن مشکل شود.

انجام حرکات کششی شانه

شانه‌های خود را به طرف بالا حرکت دهید، به این صورت که پاهایتان را محکم روی زمین قرار داده و می‌ایستید و سپس شانه‌ها را به طرف گوش‌هایتان می‌کشید. این کار را ۵ تا ۱۰ بار برای کشش عصب تحت فشار انجام دهید. همچنین می‌توانید حرکت غلتاندن شانه را انجام دهید که طی آن شانه را به به سمت بالا و سپس ۵ تا ۱۰ بار در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید. سعی کنید این حرکات کششی را حداقل یک بار در روز انجام دهید تا تنش در این ناحیه کاهش یابد.

استفاده از بریس شانه

ممکن است پزشک استفاده از بریس یا آویز دست را تجویز کند. این کار حرکت را محدود می‌کند تا شانه بتواند سریع‌تر بهبود یابد. پزشک مدت زمان استفاده از بریس را به شما خواهد گفت.

کار با یک متخصص فیزیوتراپی

یک متخصص فیزیوتراپی یک برنامه‌ی خاص ورزشی را برای تقویت و کشش عضلات تهیه می‌کند تا فشار روی عصب تحت فشار کاهش یابد. از آنجایی که حرکات تکراری یا پر فشار گاهی اوقات می‌توانند باعث فشردگی اعصاب شوند، این ورزش‌ها اغلب بخش مهمی از فرایند بهبودی هستند. از پزشک خود در مورد نیاز به مراجعه به یک متخصص فیزیوتراپی بپرسید.

ماساژ بافت عمیق توسط یک ماساژور آموزش دیده

قبل از شروع جلسه به ماساژور بگویید که دچار فشردگی عصب و گزگز شانه هستید. در این صورت وی می‌تواند به آزاد کردن تنش و درد در شانه و گردن کمک کند.به دنبال یک ماساژور آموزش دیده که دارای تجربه کافی در زمینه مشکلات گردن است باشید. برای این منظور می‌توانید از دوستان یا اطرافیان خود پرس‌ و جو کنید.

انجام جراحی شانه در صورت لزوم

جراحی بطور معمول تنها در صورتی به منظور درمان عصب تحت فشار استفاده می‌شود که درمان‌های دیگر بعد از چند هفته یا ماه باعث بهبود نشوند. پزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا یک عمل جراحی نسبت به درمان‌های دیگر برای مشکل شما مفیدتر است یا خیر.جراحی ممکن است در صورتی استفاده شود که یک استخوان، دیسک یا زخم باعث فشردگی عصب و گزگز شانه شده باشد یا یک جراحی باعث بروز این مشکل باشد.قبل از جراحی پزشک در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید یا بیماری‌هایی که دارید سوالات لازم را می‌پرسد. همچنین می‌توانید سوالات خود را از وی بپرسید. در مورد توصیه‌های مراقبی لازم بعد از جراحی نیز باید با پزشک مشورت کنید.