آیا تخت بودن کف پا میتواند باعث ایجاد درد زانو شود؟

داشتن کف پای صاف بدین معناست که کف پای شما قوس طبیعی ندارد و یا قوس کف پای شما به اندازه کافی نیست. برای آنکه بدانید شما صافی کف پا دارید یا نه می‌توانید کف پای خود را خیس کنید و سپس روی سطحی که خیس بودن را نشان می‌دهد مانند سیمان، بایستید. زمانی که شما پای خود را از روی این سطح برمیدارید، اگر جای پای شما نشان‌دهنده تماس تقریبی تمام کف پا با زمین باشد، احتمالا شما به صافی کف پا مبتلا هستید. در جای پای معمولی و طبیعی، در قسمت میانی و داخلی پا باید فضای خالی وجود داشته باشد، جایی که کف پا با زمین تماس نداشته است و محل قوس طبیعی کف پا است.
بسیاری از بیمارانی که دارای کف پای صاف هستند از زانو درد رنج می‌برند. آیا امکان دارد که رابطه‌ای میان کف پای صاف و زانو درد وجود داشته باشد؟

علل صافی کف پا

علل بروز صافی کف پا عبارتند از:

•  داشتن استعداد ژنتیکی در بروز صافی کف پا
  •  مشکلاتی در رشد استخوان‌ها در دوران جنینی
  •  منعطف بودن بیش از حد بافت‌های همبند و رباط‌ها بر اثر ابتلا به بیمای‌هایی مانند سندرم ‌هایپرموبیلیتی مفاصل
  •  بیماری‌های عصبی و عضلانی مانند فلج مغزی
  •  آسیب به بافت‌ها بر اثر بالا رفتن سن، فشار بیش از حد، چاقی، صدمات فیزیکی، روماتیسم یا پوشیدن کفش نامناسب که به خوبی از قوس کف پا پشتیبانی نمی‌کند.

علائم صافی کف پا

ممکن است برای برخی از افراد ابتلا به صافی کف پا اصلا هیچ مشکلی ایجاد نکند اما برای برخی دیگر این مشکلات بروز می‌کنند:

•  درد کف پا، مچ پا، زانو، لگن یا کمر
  •  چرخش مچ پا به داخل که موجب بروز آسیب‌هایی می‌شود و قسمت داخلی کفش بیمار نیز همیشه زودتر فرسایش پیدا می‌کند.
  •  ضعف، خشکی و بی‌حسی عضلات پا

در صورتی که صافی کف پا برای شما موجب بروز مشکلات و علائمی شده است، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص صافی کف پا

پزشک با توجه به شرح حال شما، علائمی که دارید و نتایج معاینات فیزیکی، ابتلا به صافی کف پا را تشخیص می‌دهد. ممکن است برای تایید این تشخیص و ارائه درمان‌های مناسب، پزشک شما را به متخصص بیماری‌های پا یا متخصص جراحی ارتوپد ارجاع دهد. ممکن است انجام برخی تست‌های دیگر نیز لزوم پیدا کند، از جمله:

•  چک کردن کف کفش‌های بیمار برای بررسی چگونگی سایش کف کفش
  •  توجه به حالت بدن بیمار در حالت ایستاده و ایستاده روی نوک انگشتان
  •  رادیولوژی با اشعه ایکس یا اسکن ام آر آی

آیا صاف بودن کف پا می‌تواند باعث ایجاد زانو درد شود؟

در حالت عادی، زمانی که شما ایستاده‌اید، قسمت داخلی کف پای شما باید قوس داشته باشد. در این حالت استخوان‌های کوچک پا دقیقا در موقعیت و راستای صحیح قرار دارند. قرارگیری استخوان‌ها و مفاصل در موقعیت صحیح بسیار اهمیت دارد و تنها در این حالت است که مفاصل نیز می‌توانند بیشترین کارایی را داشته باشند و از وزن بدن در هنگام راه رفتن پشتیبانی کنند. صاف بودن کف پا موجب وارد شدن فشار بسیار بیشتر از حد طبیعی به استخوان‌ها و عضلات پا می‌شود و در نتیجه بافت‌ها متورم می‌شوند. این تورم و التهاب موجب خشکی و انقباض عضلات می‌شود و در نتیجه درد پا از قبل نیز بیشتر خواهد شد. فشار‌های مضاعف وارد شده به کف پا طبیعتا به سایر مفاصل مانند زانو و لگن نیز منتقل می‌شود تا با عدم قرارگیری استخوان‌ها در راستای صحیح مقابله شود. این فشار بیش از حد موجب درد این مفاصل می‌شود. صافی کف پا همچنین می‌تواند باعث بروز حالت زانو ضربدری شود که این حالت، فشار بسیار زیادی به قسمت داخلی زانوها وارد می‌کند و در صورتی که برای رفع این مشکل اقدام نشود، این فشارها نهایتا منجر به آرتروز زانو می‌شود.

زانودرد ناشی از کف پای صاف چگونه درمان می‌شود؟

بسیار مهم است که با بروز اولین علائم درد و ناراحتی در کف پای صاف و زانودرد، پاها توسط پزشک به خوبی ارزیابی و معاینه شوند. برای بالا بردن قوس کف پا و پشتیبانی از کف پا ممکن است کفی طبی مخصوص تجویز شود. این کار موجب کاهش فشار بر مفاصل دیگر مانند زانو شده و از بروز آسیب پیشگیری می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها با کمک روش‌های متعددی می‌توانند درد و تورم مفاصل در کف پای صاف و زانودرد را برطرف کنند. درمان‌های فیزیوتراپی همچنین موجب رفع تنش عضلانی و خشکی مفاصل شده و با افزایش انعطاف و قدرت عضلانی به پشتیبانی از قوس کف پا کمک می‌کنند.