آیا بیرون زدگی دیسک گردن میتواند باعث درد،گزگز و بی حسی صورت شود؟

نخاع گردن انعطاف پذیرترین بخش طناب نخاعی است. با توجه به این موضوع احتمال آسیب دیدگی‌های مختلف در این قسمت که بیرون زدگی دیسک هم یکی از آنها می‌باشد، بیشتر است. این مشکل ممکن است در اثر انحرافات گردن، سایدگی و پاره شدگی، آسیب دیدگی، حالت بد گردن، شرایط نامساعد زندگی و سایر عوامل ، بوجود آید. اعصابی که از دیسک‌های گردن منشعب می‌شوند اساسا برای حس کردن درد، گزگز و بی‌حسی در ناحیه گردن، شانه، بازو و دست‌ها می‌باشند. با این حال آنها ممکن است علائم درد و گزگز در ناحیه صورت را نیز ایجاد کنند.

آیا بیرون زدگی دیسک گردن می‌تواند سبب احساس گزگز و درد در صورت شود؟

همچنان که در میان پزشکان بحث، تحقیق و گزارش‌هایی وجود دارد، یکی از بیشترین سوالات مردم نیز این است که آیا بیرون زدگی دیسک گردن می‌تواند سبب ایجاد درد در ناحیه صورت شود یا نه؟ پاسخ این سوال ممکن است بله باشد. تحقیقات کلینیکی در مورد درد صورت نشان می‌دهد که این نوع از درد اغلب در افرادی دیده شده که بیرون زدگی دیسک گردن در آنها تشخیص داده شده است. معمولا این بیماران از درد در ناحیه گردن و بازوها رنج می‌برند. به هرحال در گزارشاتی که از مدت‌ها پیش وجود دارد درد و گزگز در قسمت صورت به عنوان یکی از نشانه های بیرون زدگی دیسک گردن به مجموعه علائم این بیماری اضافه شده است.

به تازگی این عقیده مطرح شده که درد یا گزگز در صورت، بدلیل حساسیت بیش از حد بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک گردن می‌باشد و آنها تصور می‌کنند که علت این دردها همان بیماریشان است. علاوه بر این حتی اینطور تصور می‌شود که بیماران فریب داده می‌شوند که اگر ادعای بهتر شدن درد را داشته باشند از پشتیبانی خدمات بیمه بهرمند می‌شوند. برخلاف این عقاید مطالعات تحقیقاتی ثابت کرده که دردها و گزگز صورت در بیماران مبتلا به بیرون زدگی مهره گردن کاملا رایج است.

علت درد و گزگز صورت در بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک گردن چیست؟

هرنوع حس در صورت به اعصاب سه گانه مربوط می‌شود. اینها اعصاب جمجمه هستند که مستقیما از مغز می‌آیند. وقتی در عملکرد این اعصاب سه گانه اختلالی بوجود می‌آید، با احساسات و دردهای مختلی در صورت مواجه می‌شویم. در اغلب موارد این حس چیزی شبیه بی‌حسی یا گزگز است که در یک طرف صورت متمرکز شده است.

در بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک گرددن مشکلات متعددی بوجود می‌آید که منجر به ایجاد درد یا گزگز در صورت می‌شود که عبارتند از:

• درد اعصاب سه گانه
  • فلج بل
  • صرع
  • اسکلروزیس چندگانه
  • سندرم جیلیان بار

بیرون زدگی دیسک گردن چطور باعث بروز درد یا گزگز در صورت می‌شود؟

درک مکانیزم بروز درد برای مشخص کردن این موضوع که چرا افرادی که از مشکل بیرون زدگی دیسک گردن رنج می‌برند با درد یا گزگز در صورت مواجه می‌شوند، اهمیت دارد. دقیقا در بالاترین بخش طناب نخاعی ، ساقه مغز یا پل مغزی قرار دارد. اعصاب سه گانه از این قسمت گسترش می‌یابند. این اعصاب از بخش سوم طناب نخاعی که به C3 موسوم است نشات می‌گیرند. این اعصاب نخاعی که توسط گانگلیون‌ها محاصره شده‌اند برای ایجاد احساس درد در قسمت صورت و گردن با مغز در ارتباط هستند.

گیرنده‌هایی وجود دارند که احساس درد و سایر احساسات نظیر فشار، لمس کردن، دما و غیره را به مغز منتقل می‌کنند. براساس ارتباطاتی که این اعصاب با یکدیگر دارند حس درد از مسیرهای مختلفی به مغز می‌رسد. بنابراین اگر یک عصب آسیب ببیند اعصاب دیگرحس درد را به مغز می‌رسانند. در نتیجه تنها بخش کوچکی از حس ازبین می‌رود و بی‌حسی کامل روی نمی‌دهد. به همین خاطر وقتی دچار بیرون زدگی دیسک گردن می‌شوید احساس گزگز در صورت بوجود می‌آید.

تشخیص

تشخیص این بیماری با ارزیابی تاریخچه پزشکی خویشاوندان بیمار و آزمایشات جامع فیزیکی صورت می‌گیرد. در خلال فرایند تشخیص این بیماری پزشک ممکن است درخصوص نوع دردهایی که تجربه شده ، مشکلات پزشکی احتمالی، عادات فردی در زندگی، مهارت‌های حرکتی و هر نوع نشانه‌ای که او را به سمت تشخیص دقیق بیرون زدگی دیسک گردن راهنمایی کند، پرس و جو کند. وقتی تشخیص اولیه کامل شد، علائم آن توسط آزمایشات مختلف بررسی و با تشخیص اولیه مقایسه می شود. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر شود:

• تست‌های عصب شناسی
  • مجموعه از تست‌های حرکتی
  • رصد علائمی که با چشم قابل روئیت هستند.
  • رصد نحوه راه رفتن
  • ام آر آی بیرون زدگی دیسک
  • سی تی اسکن
  • تصاویر اشعه ایکس
  • سی تی میلوگرام
  • الکترومیوگرافی

بیرون زدگی دیسک گردن چگونه آزمایش می‌شود؟

اولین مرحله درمان بیرون زدگی دیسک انجام روشهای غیر جراحی است که غالبا ترکیبی از داروها، تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی می‌باشند. روش‌های بدون جراحی‌ رایجی که برای درمان بیرون زدگی دیسک انجام می شود عبارتند از:

• داروهای غیر استروئیدی
  • تزریق استروئید
  • شیوهای فیزیوتراپی مانند شاک ویوتراپی، لیزر، طب سوزنی، درمان‌های دستی
  • استراحت
  • تمرینات ورزشی برای درد گردن
  • تجویز داروهای مسکن

درمان با جراحی

وقتی مشخص شد که روش‌های بدون جراحی تاثیر ندارند یا علائم بیرون زدگی دیسک متوسط تا شدید باشند، ممکن است انجام عمل جراحی پیشنهاد شود. بسته به شرایط جراحی نخاع می‌تواند علاوه بر درمان بیرون زدگی دیسک، به ارزیابی علائم کمک کند. برخی از درمان‌هایی که برای بیرون زدگی دیسک وجود دارد عبارتند از:

• فورامینوتومی
  • لامینوتومی
  • دیسکتومی

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."